The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

 English HereKorte Inhoud
Bilbo Baggins wordt meegesleurd in een zoektocht naar het verloren Dwergen koninkrijk Erebor om het terug te winnen van de afschrikwekkende draak Smaug. Samen met de magiër Gandalf de Grijze, sluit hij zich aan bij een gezelschap van dertien dwergen onder leiding van de legendarische krijger, Thorin Oakenshield .

Genre : Fantasy/Actie/Avontuur
Land
: USA/Nieuw Zeeland


Cast :
Martin Freeman : Bilbo
Ian McKellen : Gandalf
Richard Armitage : Thorin

Regisseur :
Peter Jackson

Mijn mening

Met de kans dat ik gelyncht word door de hele middle-earth fanclub. Dit was wat ik schreef op mijn FaceBook een half jaar geleden.

Vandaag in de cinema gezien ... wat een ontgoocheling ... smijt de 3 "Lord of the Rings" films bijeen, goed schudden en dan haal uit de geknede massa de magistrale scenery, de meeslepende soundtrack en het magische van de wereld van Tolkien. Gooi dan gerecycleerde scenes die de laatste montage niet hebben gehaald erbij, update sequences van de beste actie-scenes en hopla ... we zijn weer begonnen aan een 3-delige marathon. Met andere woorden, the same old stuff in een nieuw jasje. Het blijft voor mij een raadsel hoe ze zo'n mastodont van een film van zo'n petieterig klein boekje konden maken. Wild guess ... puur winstbejag ! Dus "Shame on you" Peter Jackson. You've fallen for the big bucks ... yeak !


Ik heb naderhand "The Hobbit" nog eens herbekeken en ik blijf bij dezelfde mening. Pas op ... ik ben een "Lord of the Rings" fan en bewonderaar. Ik heb alle films in de cinema gekeken, de marathon sessie nog eens meegemaakt, de extended version DVD-box aangeschaft voor thuis en ook al 3 keer herbekeken tijdens een ziekenverlofje m.a.w. voor mij is dit DE film van de volgende eeuwen die nooit kan geëvenaard worden door iets anders.  


Maar toen ik vernam dat "The Hobbit" uitkwam en een soort prequel was van "Lord of the Rings" had ik zoiets van "Kom aan, seg". Hetzelfde had ik bij de "Star Wars" saga. De eerste film heb ik jong zijnde gezien in de cinema. Ik was onder indruk toen ik buitenkwam. Zo omvergeblazen was ik. De vervolgen waren ook één voor één top. En dan komen ze met prequels op de sequels en dan sequels op de prequels ... en pas op er gaan nog pre-prequels op de semi-sequels komen ... Wat ik wil zeggen : voor mij is het een voortborduren aan iets om te kunnen borduren. Ik heb die "Star Wars" prequels aan me voorbij laten gaan.


"The Hobbit" wou ik wel zien maar dan alleen omdat ik verknocht ben aan alles wat fantasy is en omdat ik wist dat ik weer betoverd zou worden door die wondere wereld van Tolkien.
Maar telkens weer flitsen er dan die dollartekens voor mijn ogen ... spijtig.


Het verdict : 5 / 10
Links : IMDB , Moviemeter


Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.