Olympus Has Fallen (2013)

 English HereKorte Inhoud
Terwijl het Witte Huis bezet wordt door terroristen en de president ontvoerd wordt, zit een ex-geheimagent ook ingesloten in hetzelfde gebouw. Hij blijkt nog de enigste persoon te zijn die het witte huis terug in te nemen,de president het leven redden en een vreselijke ramp te voorkomen.
Genre : Actie
Land
: USA


Cast :
Gerard Butler : Mike Banning
Aaron Eckhart : President Benjamin Asher
Morgan Freeman : Speaker Trumbull

Regisseur :
Antoine Fuqua

Mijn mening

Wel, dit was nu eens een pure recht-door-zee keiharde actie-film zoals een goede actie-film moet zijn. Als ik eens een actie-film wil kijken dan verwacht ik ... ja hoor hoe kon je het raden ... enorm veel ACTIE ! Geen ingewikkeld in elkaar gedraaid verhaal met plotwendingen en twists zodanig dat je hopeloos de draad kwijt bent, maar prima in beeld gebrachte combats en vuurgevechten met realistische in beeld gebrachte slachtoffers (in pakjes van 10 opgestapeld). Of het effectief realistisch is kan ik niet beoordelen, want ik heb zelf nog nooit in het midden van zo'n situatie gezeten. 


"Olympus is fallen" is dus puur en alleen dat : een zet-je-verstand-op-nul en denk-niet-te-veel-na-anders-zie-je-de-fouten film ! Nakatomi Plaza is vervangen door het Witte Huis, de Duitsers zijn vervangen door wrede Noord-Koreanen en McClane is Banning die geen Yippie-kay-yee zegt ... m.a.w. na 25 jaar zag ik een gerestylede versie van "Die Hard". Ik heb me 2 uur niet verveeld. Inderdaad is het allemaal redelijk voorspelbaar en bij de haren getrokken , maar het is entertainment van de bovenste plank. Ik had een weddenschap afgesloten met mijn vrouw dat het tijdmechanisme op 1 seconde werd stopgezet ... het waren 3 seconden ... Verdomme.


Dat het een film zou zijn waar het Amerikaanse superieur gevoel er weer vanaf druipt , dat zij altijd op het einde met grote triomf de zege behalen en het land tig keren weer gezegend wordt door de almachtige schaapsherder boven in de wolken (God dus), dat wist ik al op voorhand. Maar dat heb ik eventjes langs me door laten gaan met in mijn achterhoofd de gedachte dat dat toch in 80% van de Amerikaanse films het geval is. En dat het weer een agent-maakt-er-een-potje-van-en-wordt-verkeersagentje-en-eindigt-als-held-die-de-natie red film zou zijn, had ik ook al direct in de gaten !


Al bij al , leuke film en misschien herbekijk die nog wel eens voor de fun .. en dat gebeurd niet vaak.
 
PS. Ergerlijkste feit in de film : de meest gezochte terrorist staat aan het hoofd van deze Noord-Koreaanse groepering , maar de hele Amerikaanse staatsveiligheid weet hier absoluut niks over en wachten op de uitslag van de automatische gezichtsherkenning, en een uur later komen ze er dan toch achter dankzij Bannings die deze info uit een van de handlangers kan persen (zo keihard zijn ze dan toch niet) Jawadde



Het verdict : 6.5 / 10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.