Star Trek into Darkness (2013)

 English HereKorte Inhoud
De bemanning van de Enterprise wordt terug naar hun thuisbasis geroepen .Daar ontdekken ze dat een niet te stoppen terreurbeweging binnen de Starfleet de vloot heeft vernietigd, samen met alles waar zij voor staat. Captain Kirk leidt een klopjacht om de verantwoordelijken op te sporen. Onze helden worden voortbewogen in een epische schaakspel van leven en dood, waarbij liefde en vriendschappen verscheurd zullen worden, en offers moeten worden gemaakt voor de enige familie die Kirk heeft : zijn bemanning.

Genre : SF
Land
: USA


Cast :
Chris Pine : Kirk
Zachary Quinto : Spock
Zoe Saldana : Uhura

Regisseur :
J.J. Abrams

Mijn mening

Ik ben geen echte Star Trek-fanaat , laat staan een "Trekkie". In de jaren 70 keek ik wel steevast naar de televisieafleveringen, die er nu uiteraard oubollig en gedateerd uitzien , en ken dus wel de gevestigde waarden van "Star Trek" zoals Kirk, Spock, Scotty, Bones, Sulu, Chekov, the enterprise enz. enz. De zin "Space .. the final frontier ..." heb ik dus al zo vaak gehoord en het feit dat de Enterprise van planeet naar planeet vloog om nieuwe beschavingen te ontdekken, was de rode draad in de tv-feuilletons.


Dit was dan eigenlijk ook de eerste cinemafilm van "Star Trek" die ik tot nu toe heb bekeken en tot mijn verbazing is dit de 12de al.
Het ontdekken van nieuwe beschavingen is beperkt tot de openingscene. De rest van de film is een aaneenschakeling van razendsnelle actie. De humane beslissing in het begin gemaakt door Kirk, heeft zijn gevolgen naderhand wanneer Spock door zijn rationeel handelen het rapport doorgeeft hierover. De originele Spock zal altijd de annalen ingaan als "DE" Spock (Verrassend dat deze eventjes kwam kijken in deze film). Zachary Quinto's prestatie is geweldig op vlak van het uitbeelden van de persoonlijkheid van Spock. Qua uitstraling vind ik hem echter niks. Hij heeft niet die uitstraling van een wereldvreemde persoon die de logica van een menselijk wezen hoogst ingewikkeld en verwarrend vind. Het totaal gebrek aan menselijke gevoelens vond ik dan weer perfect uitgewerkt. Het moment dat Spock emoties toont in een latere fase vond ik persoonlijk een prachtige scene.


De CGI en SE's zijn adembenemend , zeker in vergelijking met de originele serie. Naar huidige standaarden is dit natuurlijk vanzelfsprekend. De humor vond ik dan weer op bepaalde momenten vreselijk irritant en gemaakt. Buiten het meningsverschil tussen Kirk en Scotty, waarbij Scotty zich weer op zijn gekende Ierse manier begint op te jagen. Dat was weer een gniffel moment.
De rest is gewoon een rechttoe-rechtaan actieprent met een sausje SF eroverheen. Iets dat past in het rijtje “Star Wars” en “Batllestar Gallactica“, doordrenkt met alle ingrediënten van een superheld(en)-film zoals “Iron Man” en “The Avengers”.


Het feit dat het superieure bloed van Kahn, Kirk het leven zou redden, was dan weer zo supervoorspelbaar. Onrealistisch of ongeloofwaardig zou ik als term niet direct hanteren. Daarvoor is het dan ook een SF. Al bij al een vermakelijke film voor een zaterdagavond. Actierijk en meesterlijke effecten. Het is echter niet een film die me zal aanzetten om al de andere bioscoopfilms van "Star Trek" te gaan bekijken.


Het verdict 6/10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.