The Crazies (2010)

 English Here
Korte Inhoud
De vervuiling van het drinkwater in Ogden Marsh, Iowa , zorgt dat de inwoners hiervan langzaam veranderen in agressieve psychopaten. Sheriff David Nutton probeert te achterhalen wat er aan de hand is. Samen met zijn vrouw en de hulpsheriff probeert hij te overleven.
Genre
: Horror
Land
: USA


Cast :
Timothy Olyphant : David
Radha Mitchell : Judy
Joe Anderson : Deputy Rusell Clank

Regisseur :
Breck Eisner

Mijn mening


"Fuck you for what you did"

Ik heb nog altijd de gewoonte om nooit op voorhand een summiere beschrijving van een film te lezen , laat staan dat ik de trailer ga bekijken. In de meeste gevallen worden de meest cruciale dingen verteld of getoond, zodanig dat de meeste verrassingen min of meer verbrod zijn. Bij blockbusters maakt dit in de meeste gevallen niks uit , daar de inhoud meestal in grote lijnen gekend is. Bij films zoals "The Crazies" begin je dan wel met een totale onwetendheid en kan het soms een aangename verrassing zijn. Afgaande op de filmaffiche (welke ik al zeer intrigerend vind) en het genre zet ik me dan ook telkens klaar om me te laten overdonderen.


Ik moet toegeven dat de openingsscène me terstond hoopvol stemde. Prachtig in beeld gebracht en subtiel gedragen door een passende soundtrack van Johnny Cash ("We'll Meet Again"). Het eerste half uur vond ik ijzersterk. Een prachtig in beeld gebracht portret van een kleine stad in de VS. Een dorp waar iedereen nog iedereen kent, met zijn tradities. Een dorp als het ware waar de lokale politie nog een vermanend vingertje opsteekt omdat er buiten het jachtseizoen geschoten word en andere futiliteiten. De uiteindelijk hoofdpersonages komen hier direct aan bod : Sherrif David Dutten en zijn zwangere vrouw Judy en deputy Deputy Russell Clank. Allereerst vind ik de acteerprestaties van deze 3 uitermate geslaagd.


Het moment dat de eerste symptomen van een epidemie zich manifesteren laat niet lang op zich wachten en komt overtuigend over. Langzaam ontrafelt zich het mysterie beetje bij beetje en beseffen de Sheriff en zijn hulpje dat ze in de shit zitten. En dan besef je dat het weeral een zombie-achtig/epidemie-catastrofe verhaal is. Het enige verschil is dat de zombies niet meer dan in comateuze toestand verkerende inwoners zijn van de gemeenschap die na het drinken van het besmette water transformeren in agressieve wezens met een "killing spree" stemming. Buiten het feit dat het allemaal boven de standaard ligt in vergelijking met andere horror-films in dit genre qua beeld, dialoog, acteren en verloop, beginnen de clichés zich dermate op te stapelen dat het uiteindelijk begint te irriteren.


Natuurlijk komt het leger weeral opzetten om hun fout recht te zetten door deze gemeenschap letterlijk in de doofpot te steken en van de kaart te vegen, de sherrif ontglipt wel vreselijk veel keren de dood op het nippertje, telkens weer die domme beslissingen (Waarom laten ze nog altijd iemand "Stay here .." zeggen, terwijl je toch weet dat diegene toch nog eventjes op eigen houtje iets moet gaan bekijken), de zo voorspelbare situaties, het op voorhand al weten wie er uiteindelijk zal overblijven en dat het zal eindigenen in een deja-vu-situatie m.a.w. alles begint dus weer van vooraf aan.


Grootste minpunt vond ik dat er van spanning totaal geen sprake was, de goorheid (buiten een opeenstapeling van lijken en het koelbloedig lequideren van burgers door the U.S. army) was ver te zoeken, nepbloed was blijkbaar peperduur op dat moment dus schaars gebruikt en schrikmomenten waren er totaal niet. Daarom dat dit niet echt voor mij een Horror/Drama was , maar eerder een Thriller/Drama. Ontgoocheling aldus. Het einde vond ik dan weer iets dat vliegensvlug eraan gebreid werd.
Eindconclusie : niet slecht, maar niks baanbrekend met enkele beklijvende beelden en momenten (de hooivork bv.) maar merendeels irritante afgezaagde cliché beelden en situaties.


Het verdict 5/10
Links : IMDB , Moviemeter 

The Crazies (2010) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.