Salt (2010)

 Salt
Korte Inhoud
Evelyn Salt is een CIA agente die gerespecteerd wordt door iedereen, incluis haar overste Ted Winter. Uit het niets verschijnt er een overgelopen Russische spion die uiterst belangrijke informatie voor hun heeft : er zal een moordaanslag gebeuren op de Russische president tijdens zijn bezoek aan New York, waar hij de begrafenis bijwoont van de onlangs overleden Vice President. De naam van de moordenares : Evelyn Salt.
Genre
: Actie/Thriller
Land
: USA


Cast :
Angelina Jolie : Evelyn Salt
Liev Schreiber : Ted Winter
Chiwetel Ejiofor : Peabody

Regisseur :
Philip Noyce

Mijn mening


Peabody: How many more like you are there?
Salt: Like me? None. Like him? More than you or I can handle alone.


Moet er nog zout zijn ? Ja, liefst met grote korrels, want dat heb je nodig als je deze film gaat kijken. Verwacht geen realistische film want dan kom je bedrogen uit. "Salt" is een top spionage actiefilm die voortraast gelijk een TGV. Van het moment dat Salt beschuldigd wordt van het feit dat ze een Russische spionne is die speciaal getraind is door één of andere Russische extremist die een meesterplan heeft bedacht om weeskinderen een Amerikaanse opvoeding te geven en ze dan over te schepen naar de V.S. om daar te wachten op "Dag X" waarna ze elk hun specifieke opdracht uitvoeren, gaat het razendsnel. Voor je het weet is er een half uur verstreken. De actiescenes zijn meesterlijk in beeld gebracht en volgen elkaar op in razend tempo.


Geloofwaardig zijn sommige scenes alleszins. Het heen en weer springen op verschillende vrachtwagens doet je wenkbrauwen omhooggaan. Het omlaag zweven in een liftkoker ziet er vreselijk belachelijk en onrealistisch uit. Als Salt de Russische president zogezegd elimineert, wordt ze doodsimpel weggevoerd in een politiewagen met 2 extra patrouillewagens. In werkelijkheid zou het halve Amerikaanse leger haar begeleiden, vrees ik. Het fragment waarbij ze de bestuurder manipuleert met de taser om alzo het gaspedaal te bedienen en door snokken aan zijn arm te sturen, is hopeloos lachwekkend. Daarlangs is het opmerkelijk hoe viriel ze is na het krijgen van vreselijk klappen en stoten , om daarna als een olympische atlete uit de startblokken te schieten. Trouwens vind ik wel dat als Angelina Jolie nog eens aan een actiefilm meedoet en er ettelijk loopscenes in vervat zijn, ze een persoonlijke trainer onder de arm neemt om haar wat meer looptechnieken aan te leren. Bij momenten ziet ze eruit als een lopende bezemsteel met enorme gewichten aan haar enkels bevestigd.


Ik ben trouwens geen al te grote Angelina Jolie fan. Ze heeft een bepaalde uitstraling en kan heerlijk sensueel uit haar ogen kijken. Maar meermaals betrapte ik me erop met de gedachte of ze nu tegen een muur ging blijven plakken met die grote tuitlippen van haar, nadat ze door een tegenstander ertegen werd gesmakt. Ik vind trouwens dat ze eerder als een anorexia patiënt rondloopt en vraag me eigenlijk af hoe ze in godsnaam van die geblokte getrainde kerels aankan. In werkelijkheid zou ze geplet worden als een vervelende langpootmug.


Het verhaal op zijn eigen is ongelooflijk voorspelbaar en totaal niet vernieuwend. Zelfs het onklaar maken op het laatste moment van een nucleaire aanval is tot vervelens toe al eens gebruikt. Dat haar partner Ted uiteindelijk ook een resultaat is uit die Russische kweekvijver zag je ook van mijlenver aankomen. De enige plotwending die in deze film zat was op het moment dat ze die gebroken fles in de adamsappel van Orlov plantte. Tot dat eigenste moment was ik er zeker van dat ze inderdaad een spionne was. Liev Schreiber vond ik niet zo'n spetterende indruk maken. De hele film was het een toonbeeld van afgemeten koelbloedigheid met een uitgesproken stoïcijnse uitdrukking op zijn gezicht.


Al bij al een ontspannende actie-rijke film met een flinterdun verhaal en onwaarschijnlijkheden om u tegen te zeggen. Alleen het einde vond ik eigenlijk wel schitterend gevonden en een uitgesproken open einde om een vervolg op te maken. En als ik IMDB moet geloven is deze ook al in de maak. Voor mij zeker een film om niet over te slaan.


Het verdict : 6 / 10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.