Getaway (2013)

 English Here
Korte Inhoud

Brent Magna, een voormalige racecoureur, moet terug achter het stuur nadat zijn vrouw ontvoerd wordt door een mysterieus persoon die hem een aantal gevaarlijke opdrachten dwingt uit te voeren. Zijn enige bondgenoot is een jonge hacker genaamd The Kid. Samen proberen zij Brent’s vrouw te redden door gehoorzaam de instructies van de mysterieuze ontvoerder op te volgen.
Genre : Misdaad/Actie
Land : USA/Bulgarije

Cast :
Ethan Hawke : Brent Magna
Selena Gomez : The Kid
Rebecca Budig : Leanna

Regisseur :
Courtney Solomon

Mijn mening


"He's a real asshole."

Vele jaren geleden stond ik als jong knaapje in bewondering te kijken naar een show van stuntrijders op de zeedijk ergens aan de Belgische kust. Als tiener vond ik het onwaarschijnlijk wat ik zag en was het hele spektakel schitterend terwijl ze auto's gewoon tot pulp reden. Ik kreeg naderhand een sticker van deze rondtrekkende groep die ik nog jarenlang bijhield in een boek.
Ik ben die sticker ondertussen kwijt en iets meer als 30 jaar later ben ik op een leeftijd gekomen dat ik niet zo snel meer verwonderd ben door zo iets. "Getaway" lijkt wel op zo'n in een film gegoten stuntshow. Een aaneenschakeling van razendsnelle achtervolgingen met veel rondvliegende politiewagens en enorm veel metaal dat accordeon-gewijs opeen geplooid wordt. 


De ster in deze film is de blitse Mustang die door Ethan Hawke bestuurd wordt en iets weg heeft van "Roadrunner". Je ziet hem de hele tijd en ondanks dat je je best doet om hem te pakken te krijgen, glipt hij telkens onder je neus weg. Het begon als een schijnbaar uitstekende achtervolgingsfilm met enorm veel autowrakken als resultaat maar na een bepaalde tijd werkte het wel serieus op mijn zenuwen. We schieten alweer uit de startblokken om met hoge snelheid over de straten van Sofia te scheuren. Dezelfde uitkomst en dezelfde manier van in beeld brengen. Door middel van de aangebrachte camera's worden er telkens snapshots aan elkaar gemonteerd tot een stroboscopisch gekmakend geheel waarbij ik aan epilepsie lijdende personen zou afraden deze film te kijken. De meeste tijd heb je totaal geen overzicht van het geheel. Zeer verwarrend beeldmateriaal. 


Over de twee hoofdrolspelers kunnen we kort en bondig zijn. Nietszeggend acteerwerk. Ethan Hawke kijkt de hele tijd triest voor zich uit terwijl hij zijn vrouw tracht te redden door het uitvoeren van de opgelegde taken. Het lijkt wel een scouts spel voor volwassenen. En "The Kid" gespeeld door Selena Gomez is een vervelend ettertje dat uiteindelijk de dochter blijkt te zijn van een rijke bankdirecteur. Ze blijkt een enorme bagage aan high-tech kennis met zich mee te zeulen en is ook nog eens op de hoogte is van allerlei bankzaken die een snuggere bankdirecteur niet zomaar zou verklappen. Jon Voight zijn mond is hoofdzakelijk hetgeen wat we zien gedurende de hele film. Daar moet je dus al geen ster-acteur voor zijn. Het verhaal is compleet stupide en kinderlijk simpel. Een simpele bankoverval waarbij Voight ervoor zorgt dat alle uitvalswegen in de stad worden afgezet, zodanig dat er één ontsnappingsroute overblijft. Meestal zijn het ongeloofwaardige situaties die zich voordoen. The Kid heeft ineens een oplossing om de camerabeelden via haar iPad te onderscheppen die verzonden worden via een anonieme server op het internet. En als een onbekende krankzinnige de hele nacht straten onveilig maakt, denk ik toch dat ze deze met man en macht van de weg zouden rammen.


Conclusie : "Getaway" zo snel als je kan als je in de buurt van deze film komt. Als je deze als cadeau gevonden hebt onder de kerstboom zijn er nog mogelijkheden om deze dvd-doos nuttig te gebruiken nl. als ondersteuning voor een wankele tafel, hergebruiken of als waaier gebruiken de volgende zomer. Miskleun van het jaar in ieder geval.


Het verdict 1 /10
Links : IMDB , Moviemeter


Getaway (2013) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.