Tower Heist (2011)

 English Here
Korte Inhoud
Een overwerkte manager van een luxe appartementencomplex heeft samen met zijn personeel zijn pensioen verloren aan het piramidespel van een Wall Street crimineel. De fraudeur woont in een groot penthouse onder huisarrest. Onder leiding van de manager gebruiken de medewerkers hun kennis van het gebouw om de fraudeur te beroven.
Genre
: Komedie
Land
: USA


Cast :
Ben Stiller : Josh Kovaks
Eddie Murphy : Slide
Casey Affleck : Charlie

Regisseur :
Brett Ratner

Mijn mening
 

"I will blow your face CLEAN OFF your face!"

Wat blijft er over van een actie/komedie met bijna geen humor en een beperkt stukje actie ? Bitter weinig eigenlijk. In het algemeen deed deze film me denken aan "Trading places" (ook met Eddy Murphy) of "The secret of my Succes" met Michael J. Fox. In beide films ging het over een multimiljonair die op het uiteinde de pineut is door een vernuftig plan dat uitgevoerd wordt door een gedupeerd individu. In Tower Heist zorgt een ontslagen floormanager van een hotel ,dat een oplichter van Wall Street die er vandoor is met het pensioen van andere werknemers, zijn welverdiende loon krijgt. Niks speciaals, niks vernieuwend en al meermaals gezien.


Er is een aardige cast bijeengebracht met Ben Stiller en Eddy Murphy in de hoofdrollen. Ben Stiller is niet bepaald mijn favoriete acteur. Ik vind dus echt niks grappigs aan deze vent. Hij kijkt trouwens voortdurend triest in het rond. Ik verwacht telkens dat de kerel in wenen gaat uitbarsten. En zijn grappige momenten komen nogal geforceerd over. Eddy Murphy speelt voor mij weer eens een verdienstelijke rol. 't Is wel een rol die hij al meermaals gespeeld heeft nl. die van de kleine straatcrimineel met een groot bakkes. Hij is eigenlijk de enigste die een glimlach tevoorschijn kan toveren. Ik blijf echter met weemoed denken aan de tijd dat ik een VHS huurde met een live optreden van hem. Verder zijn Casey Affleck, Matthew Broderick en Michael Pena de aanvulling op de bende die de miljardair Shaw (Alan Alda) gaan pluimen. De chemie tussen deze bende is ver zoek en humoristische inbreng moet je er ook niet van verwachten. Tea Leoni die de FBI agente speelt verder ook geen rol van betekenis. Het enige wat me van haar is bijgebleven is de speciale kleur van haar ogen. Ik vond haar wel grappig toen ze een eind op weg was om ladderzat te zijn.


De verhaallijn is een opbouw van clichés met een mengeling van slapstick komedie ,waarbij de onvermijdelijke momenten voorkomen waar de partijen elkaar op het nippertje missen, en een beetje menselijk drama. De eigenlijke roof door het stelen van de gouden Ferrari is volledig onwaarschijnlijk. Een gouden Ferrari uit een raam duwen, aan een minuscuul kabeltje laten hangen en terug binnentrekken. Dan eventjes de lift in duwen en afdalen. Ik ben er zeker van dat die lift geen millimeter meer naar boven ging. En ik vraag me nog steeds af hoe ze dat ding uiteindelijk in het zwembad hebben gekregen. Gedemonteerd en terug gemonteerd ? En volledig lachwekkend was hoe een werkneemster een gouden velg triomfantelijk de lucht in stak. Ik wil ze het wel eens in werkelijkheid zien doen, zonder een hernia op te lopen. Maar uiteindelijk past dit onwezenlijk gedeelte in het totale plaatje dat de film beoogt.


Een avondvullertje dat waarschijnlijk nog ontelbare keren vertoond zal worden op een zaterdagavond op één of andere tv-zender. Eigenlijk heeft het de status van “Home alone” gekregen, maar dan zonder sneeuw en kerstsfeer !


Het verdict : 4,5 / 10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.