The Theory of Everything (2014)

English Here ...

Genre : Biografie/Drama/Romantiek

Land : UK
  
Cast
:
Eddie Redmayne : Stephen Hawking
Felicity Jones : Jane Hawking
David Thewlis : Dennis Sciama

Regisseur
: James Marsh

Korte Inhoud

De film vertelt het verhaal over de beroemde natuurkundige Stephen Hawking. Het verhaal centreert zich om Hawkings vroege jaren op de Universiteit van Cambridge waar hij verliefd wordt op de arts-studente Jane, waar hij later mee trouwt. Net na het huwelijk wordt bij Hawking ALS, een ongeneeslijke spierziekte, gediagnosticeerd.


Mijn mening

Jane : What are you ?
Stephen : I’m a cosmologist
Jane : What’s that ?
Stephen : It’s a kind of religion for intelligent atheists.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze film al een aantal weken geleden heb gezien. Waarschijnlijk was het feit dat Eddie Redmayne een Oscarnominatie in de wacht had gesleept, dat me aanzette om eens te zien of hij een waardig mededinger was voor dit begeerde gouden beeldje. En je kan ook niet anders zeggen dat hij de overwinning volkomen verdiende met deze prachtprestatie. Tevens hou ik wel eens van een biografische film nu en dan. Het enige nadeel wat ik telkens een beetje ontgoocheld ben over de materie die behandeld wordt in zo’n biopic en dat men de nadruk legt op juist datgene waar ik nu eens niet naar uitkeek. In "jOBS" mistte ik de filosofie die deze visionair over het fenomeen Apple had en het ontstaan van de toegepaste interface (op dit moment voor iedereen doodnormaal). Ook de clash tussen Jobs en Gates werd als een fait divers aangehaald, terwijl dit mij nu wel interesseerde. Ook hier in “The Theory of Everything” werd de nadruk op andere facetten uit Hawking’s leven gelegd. Wat wel voor deze beide films geldt, is het feit dat de hoofdrolspelers fysiek verschrikkelijk veel lijken op de desbetreffende personages. Het is griezelig om te zien hoe ze beiden erin slagen om niet alleen het emotionele te vatten, maar tevens de kenmerken en lichamelijke trekjes van de beroemde personen te evenaren. “The Imitation Game” is vanzelfsprekend ook een biopic die echter naar mijn gevoel meer een avontuurlijk tintje kreeg in plaats van dat het een puur biografische schets werd.


 

Het Verdict 7/10


Share on Google Plus

About Peter Pluymers

I'm Peter, 49 years and living in Belgium. I'm married with Veronika and together we have two lovely kids , Karolien (5y) and Filip (3y) I'm a big movie-fan. That's why I created a blog on blogger. It's fun writing for it. This is the adress and here you'll find the English version. Day by day you'll see new movies being added to it. A suggestion or a correction is always welcome, since my English isn't that perfect :)
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 reacties :

Een reactie plaatsen