Residue (2015)

 English Here
Korte Inhoud
De overheid stopt de oorzaken van een enorme explosie in een futuristische Britse metropool in de doofpot. Fotojournaliste Jennifer Preston gaat daarom op zoek naar de waarheid. Maar tijdens haar zoektocht begint er echter plots een paranormaal fenomeen de stad te terroriseren.

Genre
: Horror/Mysterie
Land : UK

Cast
:

Natalia Tena : Jennifer Preston
Iwan Rheon : Jonas
Jamie Draven : Levi Mathis

Regisseur : Alex Garcia Lopez


Mijn mening


“Since the explosion, since the construction of the Quarantine Zone, my photographs are different.
We're different.
Is it despair?
Confusion?
Rage?
Fear?
Everything's changed.
Maybe forever.”


Niet wetend wat me te wachten stond en of het wel de moeite was om deze zogezegde horror/mysterie te kijken (inhoudelijk leek het me toch interessant), bleek deze film naderhand visueel toch indruk op mij te maken. Bij de eindgeneriek was ik dan toch wel enigszins geïrriteerd doordat het totaal nergens op sloeg en me achter liet met een heleboel vraagtekens. Uiteindelijk was het een enorm open einde waarbij alles nog even mysterieus en onverklaard was als in het begin. Kwam ik naderhand toch wel tot de ontdekking dat dit een pilot aflevering was voor een gloednieuwe televisieserie. Wat een ontgoocheling. Als fervente tegenstander van alles wat ook maar op feuilletons lijkt, zal het verder verloop van dit toch wel uiterst intrigerend verhaal volledig aan me voorbijgaan. Ik ben er echter zeker van dat tegen het derde seizoen alles onoverzichtelijk ingewikkeld lijkt en het op dat moment aanvoelt alsof de schrijvers een beetje de draad kwijt zijn waardoor ze genoodzaakt zijn nieuwe verhaallijnen eraan te breien. Niets voor mij dus.


Het hele verhaal draait rond een enorme explosie die plaats vond in een underground dancing ergens in het futuristische London. Volgens de regering zijn hierbij chemische stoffen vrijgekomen waardoor een deel van de bevolking geëvacueerd moet worden en een perimeter wordt ingesteld rondom de onheilsplek. Jennifer (Natalia Tena) en Jonas (Iwan Rheon) zijn getuige van deze explosie en zien langzamerhand hun deel van de stad muteren naar een zone onder militaire controle. Jennifer is een fotografe die na het incident foto’s begint te maken van omwonende, waarbij ze tot de ontdekking komt dat deze individuen een persoonlijkheidsverandering meemaken waarna ze zelfmoordneigingen krijgen en zelfs regelrecht moorddadig worden. Jonas is iemand die werkt voor de organisatie die het hele gebied hebben afgesloten (en alle gebouwen in dit gebied hebben afgedekt met plastiek, wat dan weer zorgt voor surrealistische beelden) en die langzamerhand doorheeft dat er meer aan de hand is dan een explosie. En tenslotte is er ook nog Levi (Jamie Draven), een politierechercheur wiens dochter het leven verloor in deze explosie.

  
Residue” is een redelijk deprimerende film. Niet alleen door het futuristische verhaal, maar ook door de sfeer en het gebruikte kleurenpallet. Alles ziet er somber, grauw en toekomstloos uit. Naderhand bekeken begreep ik wel waarom de hele film zo traag vooruitging zonder dat er echt iets schokkends of relevant gebeurde. Dat is natuurlijk doordat dit gewoon een lange intro is naar een veelvoud van seizoenen vol afleveringen. Alleen de artistieke beeldfragmenten zijn een kortstondige aandachtstrekker. Voor het overgrote deel is het alleen een ronddwalen van de hoofdpersonages die op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen. Dat er dan ook nog iets paranormaals bij komt kijken, maakt het misschien een beetje interessanter. Ben je een televisieserie-freak, dan denk ik wel dat dit eentje is dat de moeite waard is om te volgen. Ik daarentegen hou het bij mijn verslaving aan cafeïne en nicotine … en mijd ik de “soapine” toch nog altijd voor het moment !

 
Het Verdict 5/10 
Links : IMDB
Moviemeter

 
Residue (2015) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.