The Walk (2015)


 English HereKorte Inhoud
'The Walk' vertelt het verhaal van de Franse koorddanser Philippe Petit (Joseph Gordon Levitt). Philippe maakt zich in 1974 klaar voor zijn meest indrukwekkende stunt ooit: de waaghals is van plan om op ruim 400 meter hoogte tussen de torens van het World Trade Center door te lopen.. over een dun koord.

Genre
: Biografie/Drama
Land : VS

Cast
:

Joseph Gordon-Levitt : Philippe Petit
Ben Kingsley : Papa Rudy
Charlotte Le Bon : Annie

Regisseur : Robert Zemeckis

Mijn mening

"For me, to walk on the wire, this is life.”

Ik hoop niet dat ze elk record dat verwezenlijkt werd door een individu gaan verfilmen, want dan hebben we nog een hele reeks voor de boeg. Buiten de duizelingwekkende beelden die vertoond werden, vond ik het toch maar een slaapverwekkende vertoning. Ik ben dan ook halfweg ergens ingedommeld. Gelukkig dat Philippe Petit dit niet overkwam terwijl hij zwaaiend op dat stalen koord stond tussen de Twin Towers. Twee dingen om deze film de hemel in te prijzen. Allereerst de gebruikte cameratechniek. Zelf heb ik last van hoogtevrees en “The Walk” bezorgde me dus angstaanvallen en een draaierig gevoel. Het slaagde erin om me zover te krijgen dat ik mijn handen voor mijn ogen hield. Dat zal je me zelfs niet zien doen bij de meest angstaanjagende horror. En dan is er de met een Frans accent pratende JosephLooperGordon-Levitt. Ondanks dat hij zonder veel moeite van Petit een karikatuur had kunnen maken, slaagde hij erin om de gedreven, passionele Fransman met verve te brengen.

Al vanaf de openingsscène weet je waar je je aan kan verwachten. Philippe die je toespreekt vanaf het Vrijheidsbeeld en de inleiding geeft tot dit waargebeurd verhaal. De manier waarop hij het verhaal vertelt vol enthousiasme en geëmotioneerd, zorgt ervoor dat je nieuwsgierigheid gewekt wordt. Is hij geslaagd in deze gevaarlijke onderneming of spreekt hij je toe vanuit het hiernamaals, nadat hij te pletter gestort is en eindigde als een menselijke pizza tussen de twee majestueuze torens ? Wie het echte relaas kent, weet natuurlijk al op voorhand de uitkomst. En verder verklapt deze Phillippe al vroeg in de film wat het uiteindelijke doel is. Over een verrassingselement kunnen we dus al niet meer spreken.

Het eerste deel gaat dan ook over zijn lotgevallen als straatartiest in Parijs waar zijn passie voor koorddansen begint. Met behulp van de circuseigenaar Papa Rudy (Ben Kingsley), wiens familie al jarenlang het koorddansen beoefent, leert Philippe de kneepjes van het vak. En het moment dat hij een artikel leest over de bouw van de Twin Towers, heeft hij nog één levensdoel en dat is de gapende diepte tussen de twee torens al koorddansend te overbruggen. Wat volgt is een soort “Ocean Eleven”, maar dan om deze waaghalzerij te doen lukken. Van het moment dat Philippe al zijn zinnen zet op deze stunt, beginnen de gedreven voorbereidingen. Het uitkienen hoe het te verwezenlijken en wat materiaal hiervoor nodig is. Het samenstellen van een groepje medeplichtigen. En een gedetailleerd uitvoeringsplan samenstellen zodanig dat er niks fout zou gaan de dag waarop Philippe zijn kans waagt. Het tweede deel is de uiteindelijke uitvoering van dit plan. Vanzelfsprekend kan je je verwachten aan enkele tegenslagen en onverwachte obstakels tijdens de poging, zodanig dat het intenser en spannender wordt.


Gordon-Levitt speelde zijn rol met bravoure en vol overtuiging, alhoewel het geforceerde klinkende accent me persoonlijk stoorde aan het begin en ik me telkens afvroeg waarom ze geen authentieke Franse acteur hadden gekozen. Maar naarmate de film vorderde vond ik het toch een bewonderenswaardige prestatie van hem. Kingsley’s rol was uitermate grappig. Maar voor mij waren de twee hulpjes uit de Verenigde Staten die door een winkeleigenaar werden opgetrommeld wel echt amusant. Charlotte Le Bon is een lieftallige en frêle verschijning, maar diende louter als attribuut (zoals de flexibele stok die Philippe gebruikt tijdens zijn koorddansen) in een parallelle verhaallijn. Al bij al een onderhoudende film die bij momenten vreselijk intens overkwam (dankzij het beeldmateriaal) maar die niet hetzelfde niveau haalde als die waar Philippe stond op het moment van zijn wereldberoemde act.



PS. Toch nog even vermelden dat ik het een enorme prestatie vind van de filmmakers dat ze zich niet hebben laten verleiden om er een soort ode van te maken voor de Twin Towers en elke verwijzing naar wat er uiteindelijk met deze torens gebeurd naderhand te mijden.


Het Verdict 6/10
Links : IMDB
, Moviemeter

The Walk (2015) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.