Korte Inhoud Veteraan Carter Greene woont alleen in een boerderij waar hij rouwt om
de dood van zijn jonge zoon en het daaruit vloeiende mislukken van zijn
huwelijk. Bird is een wees die teveel heeft meegemaakt voor een meisje
van haar leeftijd. Op de sterfdag van haar ouders is ze getuige van een
brute moord door een professionele huurmoordenaar. Doodsbang vlucht ze
de bossen in.
Genre : Thriller Land : Canada Cast : Thomas Jane : Carter Laurence Fishburne : Sade Ella Ballentine : Bird Regisseur : Adam Alleca
Mijn mening
"Well, well, well.
That man knows his guns.
So do I.”
Zoals ik bij de film “Weaponized”
al zei, heb ik “een zwak voor low-budget, straight to DVD B-films” en
kom je af en toe eens “een onbekende en onbeminde film tegen die qua
inhoud en vormgeving sommige blockbusters overtreft”. “Standoff”
is zo’n film. Een pretentieloze film met een rechtdoorzee script. De
makers laten er geen gras over groeien en voeren vrijwel onmiddellijk
een dodelijk, nauwkeurige huurmoordenaar op (Laurence Fishburne), die
zonder verpinken een bescheiden begrafenis weet om te vormen naar een
bloedige (doch beperkte) slachtpartij. Zijn gestalte deed me een beetje
denken aan “The terminator”. Maar dan wel voorzien van een gitzwarte bivakmuts.
Het enige waar deze professionele, routineuze killer geen rekening mee
heeft gehouden, is Bird (Ella Ballentine). Een mager, verlegen meisje
met een camera rond haar hals dat dienst doet als bescherming tegen en
venster naar de onrechtvaardige wereld, die onbewust een snapshot maakt
van het aangezicht van de moordenaar. Wat volgt is een achtervolging
door de doelbewuste moordenaar, die kost wat kost deze laatste getuige
wilt opruimen, eindigend in het geïsoleerde landhuis van Carter (Thomas
Jane), een ex-militair die vol zelfmedelijden en wroeging in dit
verlaten landhuis zijn verdriet tracht weg te drinken. En dat vanwege
een jammerlijk ongeluk met zijn zoon, met als resultaat dat zijn vrouw
hem verlaten heeft. Hoogstwaarschijnlijk overlopend van verwijt. Het
opdagen van Bird interpreteert Carter waarschijnlijk als een
opportuniteit om zijn verzaakte verantwoordelijkheidszin te tonen.
Sade probeert op een verbale wijze (en ook nog op andere manieren)
Carter te overtuigen om Bird op te geven, terwijl Carter op een
inventieve wijze de doorgang naar boven veilig stelt. De daaropvolgende
dialogen tussen deze twee zijn enerzijds provocerend en beledigend. En
anderzijds ook psychologisch doordacht. Fishburne is duidelijk in zijn
element als de gewetenloze slechterik. Het was een plezier om hem nog
eens te zien schitteren in een hoofdrol (in ieder geval indrukwekkender
dan in “The Signal” en “The Colony”). Jane verraste me en toont hiermee dat het niet aan hem lag dat zijn rol in “Vice”
waardeloos was, maar wel degelijk de film beneden alle peil was. Een
perfect uitgebalanceerde rol als getormenteerd hoopje ellende vol
wanhoop en levensmoeheid, die zich ontpopt als verantwoorde redder. En
tenslotte een eervolle vermelding voor Ella Ballentine die het
behoorlijk deed.
Post a Comment