Dark Encounter (2019)


English Here

Korte Inhoud 
Een jaar na de mysterieuze verdwijning van een achtjarig meisje houdt haar familie een herdenkingsdienst. Diezelfde avond verschijnen vreemde lichten in het woud en worden de rouwende familieleden met een onverklaarbare gebeurtenis geconfronteerd. Klaarblijkelijk staan ze in contact met buitenaards leven. 

Genre : Mystery/SF/Thriller
Land : UK

Cast


Laura Fraser : Olivia Anderson
Mel Raido : Ray Anderson
Sid Phoenix : Billy Anderson
Grant Masters : Kenneth Burroughs 

 
Regisseur
Carl Strathie


Mijn mening


It’s incredibly hard to imagine

that four adults …
... and a dog!
... four adults and a dog
simply vanished in the course of an hour.


Waarom niet nog eens een SF proberen?” dacht ik nadat ik een aantal dagen voordien de film “G-Loc” had gezien. Niet alleen omdat het één van mijn favoriete genres is. Maar wel omdat “G-Loc” op alle gebied een verschrikking en ontgoocheling was en ik deze beproeving zo snel mogelijk wou vergeten door naar een SF van betere kwaliteit te kijken. En gelukkig was “Dark Encounter” van een heel andere kwaliteit dan deze laatste. Ook al was dat nu ook weer niet echt moeilijk om te verwezenlijken. Maar achteraf gezien, vroeg ik me wel af of het nu wel inderdaad een SF was in de strikte zin van het woord.
 



 
De openingsscène toont hoe moeder en vader Anderson thuiskomen van een avondje uit en al snel constateren dat hun dochter Maisie mysterieus verdwenen is. Geen enkel spoor of aanwijzing dat het over een gewelddadige ontvoering gaat echter. Gewoonweg in rook opgegaan. Op naar de volgende scène waar we getuigen zijn van een familiebijeenkomst. Een familiediner waar het overduidelijk is dat het leed nog niet echt verteerd is, wat resulteert in snibbige conversaties in een gespannen sfeer. Tot plots vreemdsoortige lichtschijnselen worden waargenomen door Ray (Mel Raido) en hij samen met de aanwezige mannen op onderzoek gaat. Als ze in het woud aankomen en getuige zijn van nog meer rondvliegende, lichtgevende bollen en er eentje spoorloos verdwijnt, beseffen ze dat er meer aan de hand is dan één of ander onverklaarbaar weerfenomeen of deugnieten uit de buurt die met vuurwerk spelen.
 




Ik moet toegeven dat Carl Strathie op een vernuftige manier verschillende genres weet te mengen. Over het algemeen ben je van oordeel dat het voor de zoveelste keer buitenaardse, groene wezentjes zijn die willekeurig mensen ontvoeren die ze dan als Guineese biggetjes gebruiken tijdens hun experimenten. Of gewoon marsmannetjes die even ter kennismaking langskomen. Verwacht je echter niet aan impressionante beelden van kolossale intergalactische ruimtevaartuigen. Het beperkt zich tot heldere lichtschijnselen tijdens een mistige nacht. Ook al is er de sfeer van bijvoorbeeld “Close Encounters of the Third Kind”, zo’n immens ruimteschip met een verlichting als de discovloer in “Saturday Night Fever" zal je hier niet kunnen bewonderen. Vervolgens krijg je het gevoel dat je naar een enge horror kijkt waarbij huishoudelijke voorwerpen de wetten van de zwaartekracht tarten en lichtbronnen intens flikkeren of de geest geven. En als basis een familiaal drama over vermiste geliefden en het bijhorende rouwproces.






En als dit nog niet genoeg filmstijlen zijn, komt er nog eens de erg verrassende ontknoping waarna het geheel ineens vanuit een heel ander perspectief benadert wordt. Het sciencefictionachtige verdwijnt gedeeltelijk naar de achtergrond en een misdaad-mysterie eist de aandacht op. De ontknoping is overdonderend en net zoals ik zal de reactie hierop beetje gelijkaardig zijn. “Ah, zo zit het in elkaar” dacht ik op dat moment. Het enige wat ik me afvroeg is de herkomst van de entiteiten die voor de opheldering zorgen. Buitenaards wezens? Of spirituele manifestaties? Niet dat dit ter zake doet. Het eindresultaat is wat telt. En dankzij deze hoogst originele wending, stijgt deze film moeiteloos boven het gemiddelde.

 



Dark Encounter” is een low-budget film met een originele insteek ondanks dat er naarstig geleend werd van andere gevestigde films. De film wist me aangenaam te verrassen. En niet alleen vanwege de originaliteit van het verhaal. Maar ook vanwege het acteren van de nagenoeg onbekende cast (vooral Laura Fraser). De wel erg geslaagde soundtrack en geluidseffecten. En het nostalgische gevoel dat ik er van kreeg. Het deed me meermaals terugdenken aan gelijksoortige films uit de jaren 80. En de algehele sfeer die men wist te creëren. Ook al iets dat me verbaasde toen ik het las. De film lijkt zich af te spelen in de V.S. uit die periode. En toch is deze film volledig gefilmd op een locatie in het Verenigd Koninkrijk met acteurs van daar. Kortom, deze SF is een echte aanrader.





Het Verdict 7/10
Links :
IMDB , Moviemeter

Dark Encounter (2019) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.