San Andreas (2015)
Korte Inhoud
De beruchte San Andreasbreuk maakt zijn gevreesde reputatie waar. Californië wordt getroffen door een allesverwoestende aardbeving. Een SAR-helikopterpiloot en zijn van hem vervreemde vrouw reizen van Los Angeles naar San Francisco, om hun enige dochter te redden. Hun gevaarlijke reis naar het noorden is slechts het begin.
Genre : Actie/Drama
Land : VS
Cast :
Dwayne Johnson : Ray
Alexandra Daddario : Blake
Carla Gugino : Emma
Regisseur : Brad Peyton
Mijn mening
“The Earth will literally crack and you will feel it on the East Coast.”
Het hele verhaal speelt zich af op de San Andreasbreuk (waarbij de
logische filmtitel ook weer is verklaard) en zet de helikopterpiloot aka
reddingswerker Ray (Dwayne Johnson) van meet af aan op de voorgrond.
Een zenuwslopende reddingsactie aan het begin van de film laat direct
zien waartoe deze imposante spierbundel toe in staat is. Hij heeft al
onnoemelijk veel mensen gered uit zo’n hachelijke situatie. Zijn
huwelijk kon hij echter niet redden en de breuk (Hoe verzin ik het)
tussen hem en zijn vrouw is onafwendbaar. Als het geplande uitje met
zijn dochter Blake (Alexandra Daddario) niet doorgaat omdat de Hoover Dam met de grond gelijk werd gemaakt
door een fikse aardbeving (trouwens puik in beeld gebracht), kan ze wel
eventjes meevliegen met Daniel Riddick’s (Ioan Gruffudd), de steenrijke
nieuwe vriend van haar moeder Emma (Carla Gugino), privéjet.
Natuurlijk gaat dit reisje richting San Francisco. Toevallig “the place
not to be” omdat daar een concentratie van aardbevingen gaat
plaatsvinden, met alle desastreuze gevolgen van dien.
Hoe het Amerikaanse landschap herschapen wordt door de aaneenrijging van
zware aardbevingen, is het betere gedeelte van deze film. Het zijn soms
aangrijpende, apocalyptische beelden die er gelikt uitzien. Het is
adembenemend om het aardoppervlak van San Francisco te zien deinen als
de oceaan. Maar spijtig genoeg is dat niet voldoende om van “San
Andreas” een geslaagde film te maken. En alleen dat zou je alleen maar
het gevoel geven dat je een voyeuristische ramptoerist voorstelt. Het
nevenverhaal over onverwerkt verdriet, onbegrip en scheiding is zo
voorspelbaar (tot nu toe de meest voorspelbare film die ik ooit heb
gezien) en melig. Het was zo voorspelbaar dat mijn echtgenote en ik
spontaan vervielen in een “voorspel-de-volgende-gebeurtenis” en
“voorspel-het-volgende-citaat” spel. Eerlijkheidshalve moet ik vermelden
dat mijn echtgenote dit met verve heeft gewonnen.
De personages zijn niet meer dan stereotiepe figuren. Dwayne Johnson
vond ik eigenlijk niet eens zo slecht. Deze rol was hem als het ware op
het (gespierde) lijf geschreven. Hij ziet er dan ook uit alsof hij zelf
een aardbeving zou kunnen veroorzaken. Dat de ruwe bolster aan de finish nog verandert in een zacht eitje, was dan wel niet passend
(maar wel voorspelbaar). Gugino speelt de verontwaardigde en
ontgoochelde bijna-ex die (hoe kan het anders) onmiddellijk een
multimiljonair opscharrelt, alhoewel haar houding soms verraadt dat ze
dit eigenlijk niet echt wenst. Voor de rest is het doorgaans
hulpeloosheid en verslagenheid wat ze uitstraalt. Daddario is een
bloedmooie actrice met doordringende Tsunami-blauwe ogen en een cupmaat
waar je niet langs kan kijken. Maar dat was dan ook het enige waarvoor
deze MacGyver-achtige tiener werd geselecteerd. Ze werd bijgestaan (maar
meestal moest zij bijstand verlenen) door twee jongens uit Engeland,
Ben en Ollie. Dat Ben en Blake gevoelens voor elkaar zouden hebben tegen het einde aan,
zag ik al van mijlenver aankomen. Ollie (Art Parkinson) was voor mij de
meest geslaagde vertolking. Een bijdehands, ongegeneerd ventje dat soms
grappig uit de hoek kwam. De rest van de cast was alleen maar
noodzakelijk voor het verhaal. De grappigste ( en kortste) vertolking
was die door Kylie Minogue. Een tactloze bitch die uiteindelijk krijgt
wat ze verdient.
“San Andreas” is een hersenloze spektakelfilm waarbij sommige zaken
wetenschappelijk incorrect zijn of onlogisch in elkaar steken. Ik wist
onder andere niet dat je onder water met je mond open kunt ronddrijven zonder te verdrinken en ik ben ervan overtuigd dat deze film het record “reanimatie-na-onnoemelijk-veel-tijd-zonder-hersenbeschadiging-door-zuurstofgebrek” op
zijn sokken heeft gebroken. Het rampgedeelte zag er verdomd goed uit en
soms leek het wel alsof je de schokken kon voelen door het schuddende
beeld. Het sentimentele verhaal deed je eerder schudden van het lachen.
En wanneer gaan ze de idiote, clichématige dialogen en fragmenten nu
eens vervangen door originele ideeën ? Toen Johnson “Now, we rebuild”
scandeerde en die Amerikaanse vlag weer gehesen werd , moest ik weeral
zuchten en stiekem had ik gehoopt dat de schaal van Richter was blijven
stilstaan op 15. Uiteindelijk is deze film op bepaald vlak een kleine ramp op zichzelf.
De beruchte San Andreasbreuk maakt zijn gevreesde reputatie waar. Californië wordt getroffen door een allesverwoestende aardbeving. Een SAR-helikopterpiloot en zijn van hem vervreemde vrouw reizen van Los Angeles naar San Francisco, om hun enige dochter te redden. Hun gevaarlijke reis naar het noorden is slechts het begin.
Genre : Actie/Drama
Land : VS
Cast :
Dwayne Johnson : Ray
Alexandra Daddario : Blake
Carla Gugino : Emma
Regisseur : Brad Peyton
Mijn mening
“The Earth will literally crack and you will feel it on the East Coast.”
Welke verwachtingen heb je als je naar een rampenfilm zoals “San
Andreas” gaat kijken ? Vanzelfsprekend kijk je uit naar hoe een
metropool zoals San Francisco herleidt wordt tot een immense puinhoop
bezaaid met brokstukken en verwrongen staal. Immense wolkenkrabbers die
als kaartenhuisjes instorten en domino-gewijs elkaar omstoten met luid
geraas en gedonder onder begeleiding van bombastische, aanzwellende en
dreigende muziek. Mensenmenigtes die in paniek wegvluchten. Ze worden
verpulverd en geplet, van gebouwen en bruggen geslingerd en het aantal
slachtoffers stijgt gestaag. En dit alles perfect, haarscherp en
digitaal in beeld gebracht. En liefst in 3D zodanig dat je het gevoel
krijgt dat het precies allemaal voor je neer dondert. Dat zit vervat in
deze Hollywood-rampenfilm-versie en ziet er allemaal indrukwekkend uit.
Maar het verhaal dat rond dit rampscenario werd gebreid en waarin het
persoonlijke en emotionele werd verwerkt, is echt wel bij de haren
getrokken en clichématig voorgesteld. Kort samengevat kan je stellen dat
het rampgedeelte al ooit eens werd vertoond in andere (oudere en
daarmee ook gedateerde) films. En het tragische, emotionele gedeelte is
ook al eens als onderwerp aan bod gekomen in andere speelfilms, alleen
stukken beter.
Post a Comment