The Cobbler (2014)
Korte Inhoud
Een schoenmaker van de vierde generatie ontdekt in de kelder van zijn vader een magische naaimachine die ervoor zorgt dat hij in de persoon kan veranderen waarvan hij de schoenen draagt. Hierdoor gaat hij op een reis van zelfontdekking en leert hij het belang van familie door de magie van het gezegde 'in iemand anders zijn schoenen staan'. Dit zorgt niet alleen voor een verandering in zijn wereld maar ook in die om hem heen.
Genre : Komedie/Drama/Fantasy
Land : USA
Cast :
Adam Sandler : Max Simkin
Steve Buscemi : Jimmy
Dustin Hoffman : Abraham Simkin
Regisseur : Thomas McCarthy
Mijn mening
Een schoenmaker van de vierde generatie ontdekt in de kelder van zijn vader een magische naaimachine die ervoor zorgt dat hij in de persoon kan veranderen waarvan hij de schoenen draagt. Hierdoor gaat hij op een reis van zelfontdekking en leert hij het belang van familie door de magie van het gezegde 'in iemand anders zijn schoenen staan'. Dit zorgt niet alleen voor een verandering in zijn wereld maar ook in die om hem heen.
Genre : Komedie/Drama/Fantasy
Land : USA
Cast :
Adam Sandler : Max Simkin
Steve Buscemi : Jimmy
Dustin Hoffman : Abraham Simkin
Regisseur : Thomas McCarthy
Mijn mening
"He
had no idea who I was.
I could be anybody I want.
This is great.”
Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n grote Adam Sandler fan. Ik vind hem niet bepaald grappig. Ik kan niet zo precies aanduiden wat er me stoort, maar zijn nonchalance en ongeïnteresseerdheid beginnen me na een tijdje wel serieus op mijn zenuwen te werken. Ik kan me niet herinneren dat ik bij “Blended” of “Click” ook maar één keer heb geglimlacht. Het lijkt telkens alsof hij zijn zogezegd grappige dialoogjes uit zijn mouw schudt en sporadisch iets er tussenin zwiert met zo’n air en uitdrukking op zijn gezicht waaruit je kan opmaken dat hij ineens tot het besef komt dat het toch eens tijd wordt om iets humorvol te zeggen (ook al beperkt die humor zich soms tot het laten van een wind). Ook lijken zijn films telkens als eindconclusie een waardevolle levensles naar voren te brengen. Nee, Adam Sandler is niet mijn favoriete komiek. Maar hier in “The Cobbler” viel hij reuze mee. Ik betrapte me zelfs op een glimlachje nu en dan. Het uiteindelijke eindresultaat is echter redelijk zwak en rommelig. Maar doordat Sandler hier een poging waagt om iets serieuzer te lijken, ik gespaard bleef van onnozele Sandler-humor en het redelijk sprookjesachtig overkwam, was het sowieso al een meevaller.
This is great.”
Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n grote Adam Sandler fan. Ik vind hem niet bepaald grappig. Ik kan niet zo precies aanduiden wat er me stoort, maar zijn nonchalance en ongeïnteresseerdheid beginnen me na een tijdje wel serieus op mijn zenuwen te werken. Ik kan me niet herinneren dat ik bij “Blended” of “Click” ook maar één keer heb geglimlacht. Het lijkt telkens alsof hij zijn zogezegd grappige dialoogjes uit zijn mouw schudt en sporadisch iets er tussenin zwiert met zo’n air en uitdrukking op zijn gezicht waaruit je kan opmaken dat hij ineens tot het besef komt dat het toch eens tijd wordt om iets humorvol te zeggen (ook al beperkt die humor zich soms tot het laten van een wind). Ook lijken zijn films telkens als eindconclusie een waardevolle levensles naar voren te brengen. Nee, Adam Sandler is niet mijn favoriete komiek. Maar hier in “The Cobbler” viel hij reuze mee. Ik betrapte me zelfs op een glimlachje nu en dan. Het uiteindelijke eindresultaat is echter redelijk zwak en rommelig. Maar doordat Sandler hier een poging waagt om iets serieuzer te lijken, ik gespaard bleef van onnozele Sandler-humor en het redelijk sprookjesachtig overkwam, was het sowieso al een meevaller.
Het begin van de film was naar mijn inziens het meest geslaagde van de
hele film. De aanloop naar het uiteindelijke verhaal. Het had iets weg
van een oud Hans Christian Andersen sprookje waarbij een oude zwerver
aanklopt bij de over-overgrootvader van Max Simkin (Adam Sandler) voor
onderdak. Niemand wou hem in huis nemen en als dank liet de onbekende
een antiek naaimachine voor het repareren van schoenen achter. We zijn
getuige van een soort Joodse familieraad die in het oud Jiddisch een
belangrijke zaak bespreken en iemand die terwijl hij werkt met het oude
naaimachientje zijn zoon het hele verhaal verteld. Nu bezit Max de
schoenenzaak die al jaren door de familie Simkin wordt gerund en in een
buurt ligt die gedoemd is om te verdwijnen. Het is echter overduidelijk
dat Max niet echt tevreden is met zijn saaie leventje en dat hij tot
zijn pensioenleeftijd dit uitzichtloos leven zal leiden. Tot hij dankzij
een lastige klant, die er nogal hardhandig op aandrong om zijn schoenen
te repareren, ook het oude naaimachine in gebruik moet nemen (daar de
zijne de geest heeft gegeven) en de schoenen uit nieuwsgierigheid eens
aantrekt. Hij komt tot de vaststelling dat hij op dat moment de gedaante
van de eigenaar van dat paar schoenen aanneemt, wat dan aanleiding
geeft tot allerhande chaotische situaties.
Het lijkt een beetje op “Tuxedo” met Jackie Chan, behalve dat het nu de
schoenen zijn die voor een volledige transformatie zorgen. Er zat zoveel
potentieel in dit sprookjesachtig verhaal en toch werd het een
ordinaire “gedaanteverwisseling farce” waarbij me beelden van bepaalde
toneelstukken uit de oude doos opdagen. Zo’n toneelstuk met
verschillende deuren waar mensen op het gepaste moment in verschijnen en
verdwijnen. Dat gemengd met het stuntelig en chaotische acteerspel van
wijlen Jerry Lewis en je hebt een goed beeld van wat “The Cobbler”
inhoudt. Een welbekende verhaallijn waarbij verschillende
gedaanteverwisselingen voor de uiteindelijke oplossing zorgen. Soms wel
aandoenlijk en grappig, maar merendeels is het toch maar een triestige
bedoening. En voor één keer is het niet Sandler’s fout.
Het is niet dat Sandler platvloerse humor weer probeert te brengen of
dat het allemaal geforceerd overkomt, maar gewoon het hele verhaal is
verwarrend en mist zijn doel compleet. Het feit dat je in iemand anders
zijn schoenen staat en als een andere persoonlijkheid kunt aantreden,
biedt perspectieven maar wordt uiteindelijk alleen maar gebruikt om
eerst infantiele en voorspelbare grappen mee uit te halen en dan
vervolgens een malafide vastgoedcomplot te ontmantelen. Het enige
bewonderenswaardige wat Max met zijn nieuwe krachten deed, was de
persoonlijkheid van zijn vader Abraham Simkin (Dustin Hoffman) aannemen,
die jaren geleden uit zijn leven verdween, om zijn eigen moeder te
verassen. Gelukkig dat deze demente vrouw al van respectabele leeftijd
is en waarschijnlijk geen opspelende hormonen meer bezit, anders was er
een complex Freudiaanse situatie ontstaan. En de ontknoping is zelfs te
bizar voor woorden. Wat ons dan tenslotte tot het volgende pijnpunt
brengt. De bedenker van dit verhaal wist niet welke kant hij wou
uitgaan. Is het nu een komedie ? Een sprookje ? Een soort superhelden
parodie ? Of een verhaal met een diepzinnige moraal ? De bedenker was
blijkbaar het noorden kwijt. En ik ook vanzelfsprekend.
Ik haalde het reeds aan : aan Adam Sandler zelf lag het niet. Voor één keer
vond ik hem verdraagbaar en dacht ik zelfs dat hij perfect was voor deze
rol als trieste, uitgebluste schoenmaker die dankzij een magisch
naaimachine terug van het leven begint te genieten. En de bijrollen door
Dustin Hoffman (een soort Mr. Magorium), Steve Buscemi (altijd een
plezier om hem te zien spelen), Lynn Cohen en Method Man, waren niet
baanbrekend maar gaven dit alles toch een professioneel tintje. Het
waren niet de vertolkingen “waar het schoentje knelde”, maar het
huwelijk tussen komedie en drama zal altijd gedoemd zijn om te falen.
Zoals het spreekwoord luidt : Sandler blijf bij je leest …
Post a Comment