Het is Eerste Kerstdag als de familie Milgram wakker wordt en een
mysterieuze zwarte stof rond hun huis aantreffen. Er gebeurt duidelijk
iets groots buiten hun deur maar wat precies? Een ongeval, een
terroristische aanslag of een nucleaire oorlog? Doodsbang zetten ze de
televisie aan wanhopig op zoek naar informatie. Op het scherm verschijnt
een bericht: Blijf binnen en wacht op verdere instructies. Aangewakkerd
door de sinistere boodschap begint de familie al snel paranoïde te
worden. Genre : SF/Mysterie Land : UK Cast Sam Gittins : Nick
Neerja Naik : Annji
David Bradley : Grandad
Grant Masters : Tony Regisseur Johnny Kevorkian
Mijn mening
I don't think the messages are a government broadcast.
It's almost like they're reacting to what we do.
In eerste instantie zou ik “Await further instructions”
onmiddellijk toevoegen aan het lijstje “nutteloze films die er alleen
voor zorgen dat je niet uit verveling tegen de muren begint op te
lopen”. Maar anderzijds was deze low-budget indie-SF in mijn ogen toch
boeiend en amusant genoeg. Niet vanwege het verhaal, want dat was
compleet absurd en bevatte een ontknoping die totaal geen steek hield.
Maar wel vanwege het schitterende acteerwerk en de manier waarop dit
zwaar ontwricht gezin functioneert tijdens de meest vrolijke
feestperiode van het jaar. De kerst. Een periode waarin normaal gezien
families samenkomen voor de gezelligheid en ook wel uit traditie. Het is
die periode van het jaar dat men wel eens een oude familievete begraaft
en gezellig aan de feesttafel aanschuift om onder het genot van wat
drank en spijs wat bij te praten. Er zijn legio films die echter
aantonen dat dit niet altijd het geval is. Zoals in “Krampus” en “Better watch out”. Zelfs bij de McCallisters in “Home Alone” is het een periode vol ellende. Misschien niet zo macaber, maar wel enerverend genoeg. En ook in “ Await further instructions”
is het niet echt een gezellige kerstsfeer. En al zeker niet als de
woning van de familie Milgram wordt ingepakt als kerstcadeau.
En niet alleen dit laatst vermelde feit zorgt ervoor dat het niet al te
gezellig is ten huize Milgram. Ook de onderlinge verstandhouding zorgt
ervoor dat de spanning te snijden is. Ten eerste omdat het blijkbaar
jaren geleden is dat de zoon Nick (Sam Gittins) nog eens zijn neus liet
zien. En als hij dan tot de conclusie komt dat de tijd rijp is hiervoor,
daagt hij ook nog eens op met zijn Indische vriendin Annji (Neerja
Naik)aan zijn zijde. Ik veronderstel dat Nick al te goed weet hoe zijn
familie zal reageren en hij voelt de bui al hangen als hij voor zijn
ouderlijk huis parkeert. Allereerst is er de emotieloze, autoritair
overkomende vader Tony (Grant Masters) die moeilijk kan verkroppen dat
zijn zoon al jaren niks van zich heeft laten horen. Dat autoritaire
wordt cynisch weggehoond door de inwonende grootvader Alfred (David
Bradley) die het niet kan nalaten om telkens maar weer Tony te wijzen op
zijn veel te tolerante wijze van opvoeding. En erger nog. Alfred is een
rasechte racist die om de haverklap denigrerende opmerkingen maakt over
buitenlanders.
Verder is er nog de goedhartige moeder Beth (Abigail Cruttenden). Echt
zo’n typische huismoeder die, ondanks dat de sfeer gespannen is en
wetende dat het kerstdiner zal uitlopen op een fiasco, uitzonderlijk
optimistisch blijft en al kerstliederen zingend tracht de gemoederen te
bedaren. Iets wat totaal ondenkbaar is als zus Kate (Holly Weston) met
haar vriend Scott (Kris Saddler) binnen walst. Niet dat Kate
uitgesproken racistisch is, maar haar naïeve, ondoordachte commentaren
komen toch kwetsend over. Het aanschouwen van deze interacties op zich
maakte de film al interessant. En als ze nog eens de dag erop beseffen
dat het huis omwikkeld is met een stalen buiswerk en dat de televisie
spontaan boodschappen begint te spuien, is dit het begin van nog meer
onderling gekrakeel. Naarmate te film vordert staat iedereen op het
randje van paranoia. Het claustrofobische van de hele situatie zorgt
voor wantrouwen en achterdochtige gedachten.
Zoals het in een echte low-budget film hoort, speelt zich de gehele film
af op één en dezelfde locatie. Dat is niet persé een nadeel. “Await further instructions”
laat op een degelijk manier zien hoe hysterie en onmacht zich meester
maakt van personen in een uitzichtloze situatie. Complottheorieën en
rampscenario’s zorgen ervoor dat de familieleden lijnrecht tegenover
elkaar komen te staan. Is het een milieuramp? Een chemische oorlog? Of
zijn er buitenaardsen die de wereld in hun macht hebben? Of zijn ze
allen het slachtoffer van een televisieprogramma met verborgen camera’s?
Tracht de film een symbolisch beeld op te hangen over het Big Brother
principe? Of toont het hoe de televisie ons dagelijks leven is
binnengeslopen en we blindelings instructies opvolgen die hierop
verschijnen? Boodschappen die ervoor zorgen dat de familieleden zich
tegen elkaar keren en men elkaar schaamteloos weerzinwekkende dingen
aandoet.
Op psychologisch vlak kan je deze film een succes noemen. Het
SF-gedeelte, dat zich naar het einde toe ontvouwt, vond ik echter minder
geslaagd. Het voelde nogal absurd en grotesk aan. Mij leek het alsof de
hoofdmoot op een psychologisch familiedrama leek en de ontknoping op
het allerlaatst erbij werd verzonnen en satirisch bedoeld was. En horror
zou ik het nu ook weer niet noemen. Al bij al vond ik dit
surrealistisch schouwspel helemaal niet slecht. En dan vooral door het
uitstekend acteerwerk en het soms magistraal beeldmateriaal. Maar ik
vrees dat deze film niet door de grote meerderheid geapprecieerd zal
worden.
Post a Comment