Drive (2011)

 English HereKorte Inhoud
Centraal in "Drive" volgen we het leven van een mysterieuze man met meerdere jobs : mecanicien in een garage, stuntman en bestuurder van een vluchtauto bij overvallen. Langzaam begint hij gevoelens te krijgen voor zijn buurvrouw. Haar man zit in de gevangenis en zij zorgt op haar eentje voor hun zoontje. Na de man zijn vrijlating, blijkt deze geld schuldig te zijn aan enkele duistere individuen. Driver beslist hem te helpen , maar de overval loopt vreselijk verkeerd af.

Genre
: Misdaad

Land : USA

Cast :
Ryan Gosling : Driver
Carey Mulligan : Irene
Bryan Cranston : Shannon
Albert Brooks : Bernie
Oscar Isaac : Standard
Ron Pelman : Nino
Christina Hendricks : Blanche

Regisseur :
Nicolas Winding Refn


Mijn mening

Driver: I'll see you in five minutes.
Standard: I'll see you in four.


Deze stond al een hele tijd in de wachtrij om bekeken te worden. Aan het aantal reacties te zien op IMDB waren mijn verwachtingen ook redelijk hoog. Met flarden las ik dat het een uniek meesterwerk zou zijn, redelijk arty en Tarantino-achtig geregisseerd. Die verwachtingen werden dan ook wel ingelost.
Ryan Gosling zag ik eigenlijk eerder verkeerdelijk aan als een moderne versie van James Dean die met zijn blauwe puppy-ogen de vrouwelijke bioscoopbezoekers aan het zwijmelen zou brengen. Maar wat een uitstekende anti chick flick vertolking zet hij in deze film neer. De lederen handschoentjes , de emotieloze gelaatsuitdrukking en de hoge waarde op de coolness-thermometer deden mij inderdaad aan James Dean denken. Op andere momenten leek hij eerder op een te vrezen tandenstoker (sigarettenpeukje) kauwende eenzaat uit een spaghetti western van Morricone.


En wat een schitterende film is "Drive" bij nader inzien. Inderdaad is het een arty donkere film, zonder veel ingewikkelde plots en wendingen , maar toch straight-to-the-point. Agressief en poëtisch , verweven met een langzaam opbouwende romance. Bij momenten vreselijk huiveringwekkend met expliciete gewelddadige beelden. De opbouw en vooruitgang in de film is soms wel enerverend traag met in de beginfase toch wel veel op mijn zenuwen werkende stiltes. "Dit script instuderen heeft hem ook niet veel moeite gekost" dacht ik na een 15-tal minuten. Uiteindelijk zeggen de stiltes en expressies van hem meer dan een schitterend uitgewerkte dialoog.


De verhaallijn op zich vind ik magistraal. Een timide met Antarctische koelheid overladen stuntrijder/mecanicien , die in de late uren zijn diensten aanbiedt als getaway-driver, ontpopt zich uiteindelijk als koene ridder voor de in problemen zittende buurman wiens vrouw (Carey Mulligan) op een koele afstandelijke en enorm trage manier zijn gevoelsleven binnensluipt, om vervolgens terecht te komen in een ingewikkelde afzetterij-plan van enkele lokale misdadigers. Schitterende sfeerbeelden van L.A. met "Grand Theft Auto"-achtige situaties.

 
En toch konden voor mij de soms nietszeggende pauzes er gerust uit gelaten worden, zonder afbreuk te doen aan de totale sfeer van de film. Voor mij was dan in deze film de soundtrack wel een positief pluspunt. Meestal passeert mij de muziek zonder mijn aandacht te trekken. Bij "Drive" was deze wel passend en relevant.
Op IMDB vond ik deze review terug. Ik ben het er niet compleet mee eens, maar sommige punten zijn wel recht in de roos. Dit stukje vond ik over het algemeen alleen wel super humoristisch qua schrijfstijl en inhoud.

Plot synopsis
1) Driver is driver. He's like the Transporter from the movie, except 1/14th as interesting.
2) He goes home after job ,finds girl,girl has boy, girl has husband in prison.
3) Driver wants to be a mechanic, or a Nascar Driver, or a criminal, or a Movie Stunt Driver...or maybe a space shuttle pilot? or President of Uganda, who knows.
4) Husband of girl gets out of jail, and he owes money to mafia guys. Drivers likes girl, so he helps husband.
5) Husband robs pawn shop and dies. Seems that he's been set up by mafia guys as a frame job and Husband gets dead'ed.
6) Driver gets even. Kills everyone. For a while, dressed in a stunt driver mask.
7) Driver gets killed, but lives, or something, driver drives off.



Het Verdict 7 /10
Links : IMDB , Moviemeter

Drive (2011) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.