The Babadook (2014)

Een alleenstaande moeder wordt geplaagd door de gewelddadige dood van haar echtgenoot. Bovendien heeft ze te kampen met haar zoon Samuel die een nachtelijke angst voor een schimmig monster heeft ontwikkeld. Maar al gauw wordt ze zelf ook geconfronteerd met een duistere aanwezigheid in het huis.
Genre : Horror
Land : Australie
Cast :
Essie Davis : Amelia
Noah Wiseman : Samuel
Daniel Henshall : Robbie
Regisseur : Jennifer Kent

"If
it’s in a word, or it’s in a look
You can’t get rid of the Babadook.”
You can’t get rid of the Babadook.”
Om een horror te doen slagen zijn er
verschillende mogelijkheden voor handen. Ofwel gebruik je gore elementen
zodanig dat het bloed,ingewanden en allerhande andere slijmachtige ingrediënten
druipend, glibberend en stromend in beeld worden gebracht. Ofwel laat je een oudgediende
(vampier,weerwolf of seriemoordenaar) opdraven die tijdens nachtelijke
activiteiten mensen de stuipen op het lijf jaagt. En anders gebruik je een
buslading uit de onderwereld afkomstige demonen die de controle overnemen van
een zwak persoon of één of ander krakkemikkig gebouw en door toepassing van
religieuze rituelen uitgedreven moeten worden, wat dan weer lijdt tot
rondvliegende voorwerpen en in vreemde talen sprekende wanstaltig uitziende
bezeten personen. “The Babadook” heeft
niets van dit alles. Dit fijnzinnig horrorverhaal moet het hebben van donkere
hoeken en akelige geluiden. Een verhaal dat op verschillende manieren kan
geïnterpreteerd worden en waarbij het fenomeen “The Babadook” verschijnt door
het lezen van een alledaags voorleesboek dat plotsklaps opduikt in Samuels
boekenkast. Idem zoals in “Candyman” waarbij de legendarische figuur Candyman
verschijnt als je zijn naam vijf keer scandeert voor een spiegel of zoals in
“Evil Dead” de demonen vrijkomen doordat een tape met oude rituele teksten
wordt opgestart, verschijnt “The Babadook” in het leven van Amelia en Samuel.
De Australische schrijfster en regisseuse Jennifer Kent slaagt erin om
de alom gekende “angst voor monsters onder het bed” te mengen met
traumatiserende levensgebeurtenissen en een nazinderende emotionele
geestestoestand zodanig dat een duizelingwekkende neerwaartse spiraal
ontstaat richting totale krankzinnigheid. Het zijn niet horrorelementen
en angstaanjagende schrikmomenten die dit visueel bewerkstelligen, maar
wel de uitstekende vertolkingen van Essie Davis en Noah Wiseman. Essie
Davis speelt een uiterst ingewikkeld personage die naarmate de film
vordert psychologisch aftakelt en zich door
vermoeidheid,neerslachtigheid en hopeloosheid verder sleurt doorheen
haar leven. Kent heeft duidelijk veel aandacht besteedt aan het
portretteren van deze moederfiguur en uiterst minutieus wordt Amelia’s
psyche blootgelegd. Noah Wiseman slaagt erin om Samuel af te schilderen
als een vreselijk irritant, oncontroleerbaar en verward jongetje die
door zijn obsessie voor wapens om de boosaardige monsters mee te
verslaan van school wordt gestuurd en letsels toebrengt aan onder andere
het verwaand dochtertje van Amelia’s zuster. Met zijn uitpuilende ogen
en bleke huid ziet hij er overduidelijk ziekelijk uit en heb je
enerzijds medelijden met hem en anderzijds is hij zo onuitstaanbaar dat
je liefst van al hem een oplawaai zou willen geven. Als hij in
werkelijkheid ook zo’n ettertje is, is zijn prestatie niks bijzonders.
En anders is het een meesterlijke acteerprestatie. “The Babadook”
uiteindelijk is een soort “Edward Scissorhands” gekleed als een magiërs.
Een karikatuur zoals hij ook afgebeeld wordt in het inktzwarte pop-up
voorleesboekje.
“The Babadook” is geen doorsnee horror en werd subtiel uitgewerkt. Het
mag gerust uitgeroepen worden tot de origineelste en meest bizarre
horror van het jaar. De doorgewinterde horrorliefhebber zal het niet
echt angstaanjagend vinden en voor de ongeduldige griezelfans zal het
enig geduld vragen om de langzame opbouw te doorstaan. Maar leg dit
naast je neer en je kan genieten van een uitstekende psychologische
horror die nog een tijdje rondspookt in je hoofd. Aan jou de keuze om te
oordelen of deze film een observatie was vanuit het perspectief van
Amelia of dat het een manifestatie is die ontstond uit haar
psychologische puinhoop. Er zijn een aantal hints die erop wijzen dat we
getuige zijn van de nachtmerrie waarin Amelia leeft. Een beetje zoals
sommige mensen bepaalde problemen mentaal een plaatsje geeft, geeft ook
Amelia haar hersenspinsels een plaatsje door haar mentale kracht en
overreding. Ofwel is “The Babadook” gewoon de zoveelste boeman die
geplaatst kan worden in de galerij van zijn collega’s.
“Ba-ba-ba… dook!
Dook! DOOOOOKH! “
Post a Comment