Stonehearst Asylum (2014)
Korte inhoud
Edward Newgate, een recent afgestudeerde arts, krijgt al snel een positie bij een psychiatrische instelling. Daar ontmoet hij de prachtige patiënte Eliza Graves, waar hij op slag verliefd op wordt. Hij heeft echter geen weet over een recente, gruwelijke personeelswisseling binnen de instelling.
Genre : Thriller
Land : VS
Alternatieve Titel : Eliza Graves
Cast :
Kate Beckinsale : Eliza Graves
Jim Sturgess : Edward Newgate
Michael Caine : Dr. Salt
Ben Kingsley : Silas Lamb
Regisseur : Brad Anderson
Mijn mening
Edward Newgate, een recent afgestudeerde arts, krijgt al snel een positie bij een psychiatrische instelling. Daar ontmoet hij de prachtige patiënte Eliza Graves, waar hij op slag verliefd op wordt. Hij heeft echter geen weet over een recente, gruwelijke personeelswisseling binnen de instelling.
Genre : Thriller
Land : VS
Alternatieve Titel : Eliza Graves
Cast :
Kate Beckinsale : Eliza Graves
Jim Sturgess : Edward Newgate
Michael Caine : Dr. Salt
Ben Kingsley : Silas Lamb
Regisseur : Brad Anderson
“The satisfaction of helping those in hell.
See, of all the afflictions, I can think of none more, more cruel than madness, sir.
See, it robs a man of his reason, his dignity, his very soul.
And it does so, so slowly, without the remorse of death.”
See, of all the afflictions, I can think of none more, more cruel than madness, sir.
See, it robs a man of his reason, his dignity, his very soul.
And it does so, so slowly, without the remorse of death.”
Kan je je Ben Kingsley nog herinneren in
“Shutter Island” waar hij in een witte overjas een psychiatrische instelling
leidde ? In “Stonehearst Asylum” heeft hij weer die witte overjas uit de
kleerkast gehaald en kijkt hij weer peinzend voor zich uit terwijl hij al
lurkend aan een pijp een retoriek afsteekt over de revolutionaire methode die
hij toepast op psychiatrische patiënten. Een verhaal dat gebaseerd is op het
kortverhaal “The System of Doctor Tarr and Professor Fether” uit 1845 van de
oppermeester der griezelverhalen, Edgar Allan Poe. Deze grootmeester van het
lugubere en macabere waarbij de donkere krochten in de menselijke ziel en
oerangsten als fundament dienen, situeerde dit verhaal toentertijd in het
zuiden van Frankrijk. Een instelling hield er een niet alledaagse manier op na
om geïnterneerden te behandelen. In plaats van ze op te sluiten, liet men de
patiënten zich verder inleven in hun waanbeelden en waanzin.
Het hele verhaal werd verplaatst naar het Groot-Brittannië in de
Victoriaanse tijd. De tijd dat de psychiatrie nog gebruik maakten van
mensonterende methodes zoals aderlating,rotatietherapieën en regelrechte
folterpraktijken door bijv. elektrocutie of bijna-verdrinking. Het is
in deze periode dat Dr. Edward Newgate (Jim Sturgess) arriveert bij het
toch wel spookachtig uitziend en afgelegen Stonehearst Asylum. Een
Victoriaans bouwwerk dat gerust als achtergrond gebruikt zou kunnen
worden voor ouderwetse griezelfilms en veel weg heeft van Graaf
Dracula’s vesting in Transsylvanië. Newgate wil klinische
praktijkervaring opdoen in deze instelling. Een rondleiding door Dr.
Lamb toont aan dat de gebruikte psychiatrische behandelingen redelijk
bizar uitzien. Algauw wordt hij echter gewaarschuwd door Eliza Graves
(Kate Beckinsale), een begaafd pianiste die er beeldschoon uitziet en
onmiddellijk Newgate’s nieuwsgierigheid wekt, en aangemaand om zo snel
mogelijk zijn biezen te pakken en Stonehearst te verlaten.
En dan zijn we vertrokken voor een ouderwets aanvoelende
detectiveachtige thriller waarbij Newgate probeert te achterhalen welk
verborgen geheim zich bevindt binnen de muren van dit rariteitenkabinet.
Een kostuumfilm met veel kaarslicht en tochtige gangen en kerkers. Een
spijtige zaak is wel dat men heel vroeg in de film het grootste geheim
onthult, waardoor de spanning eigenlijk al een flinke knauw krijgt. Een
echte nagelbijter wordt het dan ook niet meer en uiteindelijk evolueert
het naar een gedateerde suspense-film met een vleugje romantiek, een
sprenkeltje spanning en een noot komedie. Mooi vormgegeven dat wel, maar
tegelijkertijd zo spannend als een aflevering van Sesamstraat. Wel was
de uiteindelijke ontknoping toch van een Poe-gehalte en redelijk
verrassend.
Waar Brad Anderson wel enorm dankbaar voor kan zijn, is de sterrencast
die hij heeft weten te strikken voor deze film. Giganten zoals Ben
Kingsley en Michael Caine zijn ook niet zomaar de eerste de beste.
Spijtig genoeg is Caine redelijk beperkt in zijn bijdrage. Vooreerst
door de omstandigheden waarin hij zich bevindt en naderhand door zijn
mentale toestand. Kingsley mag zich weeral uitleven in zijn rol als de
redelijk labiele en onvoorspelbare Dr.Lamb. Een rol waarbij de emoties
heen en weer slingeren als een pendelklok van die tijdsperiode. Maar het
meeste heb ik genoten van het personage Mickey Finn, gespeeld door
David Thewlis (beter gekend als Remus Lupin uit Harry Potter). Een
redelijk gestoord figuur met moorddadige gedachten. Kate Beckinsale
zorgt voor het visuele genot met haar beeldschone verschijning. Ondanks
dat ze eigenlijk de meest normaal uitziende persoon is tussen al de
andere geschifte personages, kreeg ik telkens het gevoel alsof ik naar
Keira Knightley in “A dangerous method” zat te kijken. Een te
expressieve gelaatsuitdrukking onder begeleiding van veel gezucht en
gekreun. Jim Sturgess was overwegend in beeld, maar maakte eigenlijk
geen overweldigende indruk.
Uiteindelijk was het niet een wereldschokkende film. Vermakelijk ja en
er zijn slechtere manieren om je tijd te verdrijven. Wat bijblijft zijn
alleen de rare typetjes die er ronddwalen in de gangen van deze
instelling : de man die denkt dat hij een raspaard is en alleen gedwee
doet wat hem gevraagd wordt als er gedreigd wordt om zijn volgende
kambeurt over te slaan, het verpleegstertje dat redelijk nymfomaan
overkomt en de in de kerker opgesloten Frankenstein-achtige wildeman. De
wijze woorden die aan het begin worden meegegeven aan aspirant
psychologen “Believe nothing of what you hear, and only half of what you
see.” is wel degelijk van toepassing op deze film, want er zitten
enkele kanjers van verhaalwendingen in.
Post a Comment