iBoy (2017)
Korte Inhoud
De 16-jarige Tom probeert een gewelddadige aanval op zijn vriendinnetje Lucy te stoppen. Hierbij wordt hij neergeschoten en belandt hij in een coma. Wanneer hij uit de coma ontwaakt ontdekt hij dat stukjes van zijn smartphone in zijn brein zijn terechtgekomen, wat hem superheldkrachten geeft. Hij weet en ziet meer dan hij zich ooit voor kon stellen. En met deze ongelooflijke kracht komt de keuze: wraak nemen op de gewelddadige straatbende die zijn vriendin Lucy terroriseert of zich gedeisd houden?
Genre : SF/Misdaad
Land : UK
Cast :
Bill Milner : Tom
Er zijn zo van die films waar ik achteraf niet kan uitmaken of ze nu goed of slecht zijn. “iBoy” is er zo eentje. Het initiële idee vond ik fascinerend. Het feit dat Tom (Bill Broken
Milner), tijdens een vlucht voor overvallers een kogel door zijn hoofd
krijgt en de iPhone, waar hij de hulpdiensten mee contacteerde, in
gruzelementen wordt geschoten en deeltjes hiervan in zijn brein
terechtkomen, is op zich een origineel uitgangspunt. En dat hij daarna,
dankzij de gepenetreerde spitstechnologie van die iPhone, geestelijk
contact kan maken met communicatienetwerken en informatietechnologische
toestanden, is een voedingsbodem voor een entertainende film. Als hij
echter ook een Volkswagen Golf op afstand kan controleren en via de ingebouwde radio de inzittenden aanspreekt
, dan haak ik toch wel af. De controle die hij krijgt over alles wat
ook maar elektronisch is, neemt toch wel absurde vormen aan.
“iBoy” is een mengeling van verschillende genres. Naast het
superhelden thema is er ook een sociaal getint drama over minder gegoede
burgers waar de jeugd eerder kiest om het criminele pad te volgen. Dat
omvat dan ook een beeld van intimiderende hangjongeren die hun vrije
tijd invullen met kleine criminele feiten. Hun leefomgeving staat dan
ook in schril contrast met de schitterende gebouwen recht tegenover hun
grauwe flatgebouwen die als minaretten oprijzen tussen de futuristisch
uitziende luxeappartementen waar de yuppies van Londen wonen. En
tenslotte is er het romantisch gedeelte waarbij Tom en Lucy door het
incident dichter naar elkaar groeien. En deze drie sub-genres zijn op
een slimme manier met elkaar verweven.
De 16-jarige Tom probeert een gewelddadige aanval op zijn vriendinnetje Lucy te stoppen. Hierbij wordt hij neergeschoten en belandt hij in een coma. Wanneer hij uit de coma ontwaakt ontdekt hij dat stukjes van zijn smartphone in zijn brein zijn terechtgekomen, wat hem superheldkrachten geeft. Hij weet en ziet meer dan hij zich ooit voor kon stellen. En met deze ongelooflijke kracht komt de keuze: wraak nemen op de gewelddadige straatbende die zijn vriendin Lucy terroriseert of zich gedeisd houden?
Genre : SF/Misdaad
Land : UK
Cast :
Bill Milner : Tom
Maisie Williams : Lucy
Rory Kinnaer : Ellman
Regisseur : Adam Randall
Rory Kinnaer : Ellman
Regisseur : Adam Randall
“This is your phone.
Did it miss all the important bits?
Well, it's a brain, so we tend to think of all of it as quite important.”
Did it miss all the important bits?
Well, it's a brain, so we tend to think of all of it as quite important.”
Als je er echter in slaagt om dit euvel weg te denken en je je niet meer
concentreert op het onzinnige waardoor het nonsensgehalte iets afneemt,
krijg je toch een entertainende film over een soortement superheld,
maar dan zonder een bijbehorende superhelden outfit, die wraak neemt op
diegenen die zijn vriendin Lucy (Maisie Williams), waar hij al jaren een
boontje voor heeft, aanrandde. Hij komt er algauw achter dat enkele
lokale jongeren hier achter zitten. En dankzij zijn hightech
capaciteiten kan hij ze (en diegenen die hun opdracht hiertoe hebben
gegeven) al snel het leven zuur maken. De beelden die hij te zien krijgt
dankzij zijn nieuw aangeworven krachten, hebben een soort “The Matrix”
uitzicht bij momenten. En langzaamaan zien we de redelijk schuchtere en
introverte Tom veranderen in een zelfbewuste en kordate wraaknemer waar
niet mee te sollen valt. Dat instructiefilmpjes op YouTube hem
plotsklaps omtoveren in een getrainde beoefenaar van één of andere
vechtkunst, is weeral zo’n belachelijk voorval waar je niet te lang bij
moet stilstaan. Kwestie van de pret niet te bederven.
Aanvankelijk verwachte ik een soort tiener SF (zoiets als Project Almanac)
nadat ik de inhoud had gelezen. En zeker de keuze van superheldennaam
werkte dit in de hand. Dus met de nodige scepticisme bekeek ik deze
film. Maar naarmate het verhaal vorderde verdween mijn argwaan en kon ik
alleen concluderen dat het uiteindelijk toch een geslaagd eindresultaat
was. En dat niet alleen door de soms toch wel magnifieke beelden van de
metropool en zijn nachtelijke verlichtingen. Ook de vertolkingen konden
me bekoren. Bill Milner’s nerd-gehalte is dan wel enorm hoog en komt
soms wat te schuchter over, maar hij weet zich staande te houden in deze
hoofdrol. Rory Kinnear’s bijdrage is nogal beperkt, maar toch komt hij
in die luttele minuten over als een koelbloedige en vastberaden niet te
onderschatten crimineel. Maar vooral Maisie Williams steelt de show als
de kwetsbare en getraumatiseerde Lucy. Wat een prachtprestatie. Hopelijk
is er in de toekomst niemand die op het idee komt om een verfilming te
maken van iemand wiens PS4 naast zich explodeert. Of godbetert , wiens
e-cig in zijn broekzak ontploft. Ik kan me al zo voorstellen in wat voor
film dit zou resulteren.
Post a Comment