Hold me (2016)

 English HereKorte Inhoud 
"Hold Me" is het verhaal over Hannah, een vrouw wiens taak het is om mensen nog een laatste keer vast te houden bij een vrijwillige euthanasie.

Genre : Drama
Land : Canada/VS

Cast : 
Hannah Fierman : Hannah
Laura Kenny : Hannah's mother
Robert Krakovski : Vincent

Regisseur : Tease Snyder


Mijn mening

Hold me” verloopt zo sereen als het gekozen onderwerp zelf. Geen calamiteiten of hectische toestanden. Het geeft een fragiel beeld over de keuze die mensen maken om op vrijwillige basis uit het leven te stappen. Een procedure die medische begeleiding vraagt en ook een psychologische ondersteuning. Een steun waar Hannah (Hannah Fierman) voor zorgt door aanwezig te zijn in die laatste ogenblikken van een stervend persoon. En liefst in een dusdanige gedaante zoals de persoon in kwestie het wenst. Een laatste herinnering. Een laatste hunkering. Een innig en gelukkig afscheid. Een laatste knuffel en omhelzing.


Niet alleen ligt de nadruk op het emotioneel aspect waar Hannah mee geconfronteerd wordt, maar ook het juridische aspect. Op wereldvlak zijn er nog vele landen waar euthanasie nog niet wettelijk omkaderd is en het gebeuren zich in de illegaliteit afspeelt. Dit is dan ook het geval bij Hannah, waardoor het verwerkingsproces voor haar een probleem vormt. Ze heeft geen enkele uitlaatklep voor haar gevoelens en kan haar verhaal nooit kwijt. Zelfs niet aan haar moeder. Als ze dan geconfronteerd wordt met een legaal feit, dan zorgt het illegaal en anoniem karakter ervoor dat ze wel eens op wettelijk vlak in de problemen kan geraken. Vandaar ook de confrontatie met Vincent (Robert Krakovski).

 
Hold me” is niet bepaald het type film om er eens een gezellige avond van te maken. Het is een redelijk triestig onderwerp. Niemand wordt graag geconfronteerd met het verlies van een geliefde en het afscheid nemen op een serene manier. Palliatieve afdelingen zijn ook niet bepaald de vrolijkste afdelingen in een ziekenhuis. De melancholie is alomtegenwoordig in deze film. Ook de soundtrack zorgt hiervoor. Een superbe passend geluid dat me meermaals deed denken aan bepaalde songs van Marilyn Manson waarbij ook die depressieve pianoklanken worden gebruikt. Persoonlijk vond ik de muziek een schitterende aanvulling. Normaal gezien schenk ik niet veel aandacht aan de bijhorende muziek in een film. Dat het me hier opviel wil dan al wat zeggen.


Natuurlijk staan Hannah en haar moeder (Laura Kenny) het meest centraal in deze productie. Op het eerste zicht dacht ik dat Hannah Fierman de actrice was die in “Starry Eyes” de hoofdrol speelde van de vastberaden Sarah. Misschien daarom dat ik elk moment één of andere sinistere wending verwachtte (Tja, dat krijg je als je nooit de beknopte samenvatting van een film op voorhand leest). Maar eerlijk gezegd vond ik haar acteerprestatie bij momenten ijzersterk. De transformatie voor de spiegel waarbij haar droevige gelaatsuitdrukking plots plaatsmaakt voor een liefdevolle, guitige glimlach was prachtig om te zien. Ook Laura Kenny als de bezorgde moeder die zelfs op het moment dat ze zelf ten prooi valt van een ernstige ziekte en zich louter en alleen zorgen maakt over de eventuele last die ze berokkent, levert een schitterende vertolking.


Het enige minpuntje dat ik kon vinden was de voorspelbaarheid. Al vroeg in de film voel je instinctief aan welke kant  het op  zou gaan. En sommige acteerprestaties waren niet echt formidabel te noemen. Het kwam nogal houterig en geforceerd over. Maar ondanks deze kleine onvolkomenheden vond ik het toch een fascinerende film. Zonder twijfel zal “Hold me” aanleiding geven tot uitgebreide discussies over het wel of niet uitvoeren van euthanasie. Zelf ben ik voorstander om dit wettelijk toelaatbaar te maken. Zolang  de aangaande persoon hierover zelf een weldoordachte beslissing heeft genomen. Over onze geboorte hadden we als individu niet veel beslissingsrecht. Zonder erom te vragen word je in deze wereld neergezet. Mag een individu dan alsjeblieft zelf de beslissing nemen om op een waardige manier uit het leven te treden en op een menselijke manier afscheid nemen van zijn naasten?
 

Het Verdict 7/10

Links : IMDB

Hold Me (2016) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.