Bokeh (2017)
Korte Inhoud
Tijdens een romantisch tripje naar IJsland ontdekt een jong Amerikaans koppel wanneer ze op een morgen wakker wordt, dat iedere persoon van de aarde verdwenen is. Hun strijd om te overleven en zich neer te leggen bij de gevolgen van de mysterieuze gebeurtenissen zorgt ervoor dat al hun opvattingen over de wereld en henzelf drastisch veranderen.
Genre : SF/Drama
Land : IJsland
Cast :
Maika Monroe : Jenai
Tijdens een romantisch tripje naar IJsland ontdekt een jong Amerikaans koppel wanneer ze op een morgen wakker wordt, dat iedere persoon van de aarde verdwenen is. Hun strijd om te overleven en zich neer te leggen bij de gevolgen van de mysterieuze gebeurtenissen zorgt ervoor dat al hun opvattingen over de wereld en henzelf drastisch veranderen.
Genre : SF/Drama
Land : IJsland
Cast :
Maika Monroe : Jenai
Matt
O’Leary : Riley
Regisseur : Geoffrey Orthwein,Andrew Sullivan
Regisseur : Geoffrey Orthwein,Andrew Sullivan
Mijn mening
“Riley, this is starting to freak me out.
I know, I don't get it at all.”
Wat als je op een dag wakker wordt en tot het besef komt dat je de enige
bent die over deze aardbol rondloopt? Dat is wat Jenai (Maika Monroe)
en Riley (Matt O’Leary) ervaren als ze hun vakantie doorbrengen op
IJsland. Aanvankelijk gedragen ze zich als doodnormale toeristen die de
natuurpracht van IJsland bewonderen terwijl Riley alles fotografeert met
zijn ouderwets uitziende camera. De dag dat ze merken dat ze moederziel
alleen zijn, is dit het begin van een enerzijds fascinerende
ontdekkingstocht. Maar anderzijds ook een teleurstellend verhaal waarbij
ze een hele reeks menselijke reacties ondergaan. Allereerst is er de
paniekerige en verwarde stemming waarbij ze angstig proberen te
begrijpen wat er juist aan de hand is. Er is niet direct een plausibele
verklaring voor de plotse verdwijning van de bevolking. Geen
achtergebleven lijken of algehele destructie. Geen berichtgevingen
omtrent het fenomeen daar alle nieuwszenders zijn uitgevallen. Geen
vermeldingen op nieuwssites of mailberichten. Het menselijke bestaan is
abrupt geëindigd op één of andere manier.
“Riley, this is starting to freak me out.
I know, I don't get it at all.”
Vervolgens geraken ze in een euforische stemming, beseffend dat ze om
het even welke gebruiksgoederen kunnen bemachtigen en het rijk voor hun
alleen hebben. Ze hebben de beschikking over achtergelaten
personenwagens en kiezen het huis naar hun smaak uit. Vervolgens
beseffen ze dat ze op zichzelf aangewezen zijn en dat bepaalde situaties
levensbedreigend zouden kunnen zijn. Hieruit volgt irritatie,
zelfbeklag en strubbelingen tussen de beide overlevenden. Vooral Jenai
vervalt in melancholische buien. Liefst van al wil ze terug naar haar
huis. Alleen zitten ze vast op dit verlaten eiland. Ze worstelt dan ook
met de “Waarom?” vraag over hun situatie en of dit alles te maken heeft
met een Goddelijke voorbestemming. Riley daarentegen beschouwd dit als
een verse start voor de mensheid. Een mogelijkheid om met hun tweeën een
nieuw bestaan op te bouwen. Het lijkt nog steeds een toeristische trip
voor hem waarbij hij zoveel mogelijk pittoreske plaatsjes wil
vastleggen.
Ik geef toe dat mijn gedachten telkens afdwaalden naar de hamvraag “Wat zou ik doen in zo’n situatie?”.
Op zoek gaan naar de auto van mijn dromen? Mijn droomhuis uitkiezen en
lokale elektronicazaken plunderen zodanig dat ik voorzien was van de
laatste snufjes? Een totale vrijheid waarbij ik me tegoed zou kunnen
doen aan alles wat maar wenselijk is, zonder je zorgen te maken over het
prijskaartje. Toegegeven, film kijken is ook een beetje jezelf
verplaatsen in een fictieve situatie. Alleen mag dit niet een dusdanige
vorm aannemen dat je de complete aandacht verliest. En dat was juist
hetgeen me overkwam tijdens het bekijken van “Bokeh”.
Misschien is het grootste minpunt van de film de beperktheid. Er gebeurd
niet echt veel interessants. Het overgrote deel van de film is gevuld
met schitterende momentopnames opgevuld met minimalistische
pianoklanken. Indien je nog nooit op IJsland bent geweest en je je niet
kan voorstellen hoe het eruitziet, dan heb je daar wel een degelijk
beeld over na het zien van deze film. Het leek wel alsof de toeristische
dienst van IJsland hoofdsponsor waren van “Bokeh”. Prachtige
natuurbeelden vol gletsjers, geisers en bloemenvelden. Geen horden door
een virus gemuteerde zombies. Geen angstaanjagende buitenaardse wezens
die een invasie zijn gestart om de energiebronnen van de aarde in te
palmen. Uiteindelijk geeft de film geen uitkomst over de oorzaak. Net
als Jenai en Riley blijf je hierover in het duister tasten.
Het enige wat ik me nog afvroeg, was waar de filmtitel nu eigenlijk
vandaan kwam. Initieel dacht ik dat het een IJslandse uitdrukking was.
Blijkt het volgens Wikipedia over een term uit de fotografie te gaan. De
omschrijving is als volgt : “Bokeh drukt de kwaliteit van de
onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat
doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt”. Nu kan je je
alleen nog de vraag stellen waar dit betrekking op heeft. De manier van
fotograferen zoals Riley het toepast? Of is het een verwijzing naar de
wazige inhoud van de film? Nog zo’n een onbeantwoorde vraag.
Post a Comment