Korte Inhoud Tom Selznick, een pianovirtuoos, wordt gedwongen om al vroeg te stoppen
met optreden vanwege een verlammende plankenkoorts. Net voor zijn
comeback ontdekt hij dat er een notitie op zijn muziekblad is
geschreven. Zijn terugkomst blijkt een dodelijke kant te bevatten,
wanneer hij letterlijk wordt gedwongen te spelen voor zijn leven. Genre : Mysterie/Thriller Land : Spanje Cast : Elijah Wood : Tom Selznick John Cusack : Clem Tamsin Egerton : Ashley
Regisseur : Eugenio Mira
Mijn mening "Got your attention, don’t disappoint me Tom." « Grand Piano » is niet zo groots. Ben je een vervent bewonderaar van
Elijah Wood, haat je de aanwezigheid van John Cusack in een film, ben je
een liefhebber van klassieke muziek, moet het niet te spannend zijn en
zeker niet veel slachtoffers met liters bloed, dan moet je deze film
kijken. Ik heb me stierlijk verveeld in ieder geval.
Ben je dus een hevige fan van Elijah Wood, dan zal je zeker genieten van
deze film. Hij is tenslotte bijna full time in beeld. De befaamde
angstige blik met wijd opengesperde ogen is constant in het beeld. Je
kan als het ware zijn angstzweet ruiken terwijl het verhaal vordert. De
meest amusante omschrijving die ik tot nu toe ben tegengekomen is “Phone
Boot met Frodo achter de piano”. Ik verwachte elk moment dat hij zijn
Hobbit kostuum zou aantrekken en met zijn knapzak richting Ballingshoek
zou trekken, iedereen verwensend dat hij dat getokkel op die rot
vleugelpiano wel kotsbeu is. Misschien wel sneu voor hem, maar dat
etiket van LOTR zal altijd op hem blijven plakken. Eigenlijk niet 100%
eerlijk om daar weer mee af te komen, want ik moet eerlijk toegeven dat
hij wel een staaltje van uitstekend acteren hier weggeeft. Zijn grootste
prestatie in "Grand Piano" is dat ik op een bepaald moment echt ervan
overtuigd was, dat hij misschien dit concerto wel eens zelf gespeeld zou
hebben. Na wat snuffelwerk op het wereldwijde web, las ik dat hij ooit
piano gespeeld heeft, maar dat dit wel echt een niveau te hoog was voor
hem. Zoals hij in een interview zei : “I had taken lessons as a child
and had a basic understanding of the instrument but I certainly could
not play like that. And I wanted it to look as accurate as possible. But
at a certain point, once we kind of broke the barrier, so to speak, of
the first couple of bits of playing the piano onscreen, I felt like I’d
got myself into a routine of how to make it work and got comfortable
with the instrument and comfortable with the process.". Maar buiten het uitstekend “doen alsof” hij een meesterlijk pianist was, is er bitter weinig te zien. Angstig rondkijken, druk converseren terwijl hij een vreselijk moeilijk muziekstuk speel en zelfs een SMS typen doorheen zijn partituur, zijn nog enkele wonderbaarlijke acteerprestaties, die buiten wonderbaarlijk ook lichtjes ongeloofwaardig overkwamen.
Over John Cusack kunnen we zo kort zijn als zijn bijdrage aan deze
would-be suspense thriller. De complete film horen we alleen zijn
samenzweerderige en redelijk pedante stem. Ik was eigenlijk op het einde
al vergeten dat hij er in meespeelde en had zo’n reactie van “Ach ja,
die was er ook nog”, toen hij uiteindelijk opdaagde. Bitter weinig over
te oordelen dus. Positief voor Cusack is dan ook het feit dat de
criticasters bitter weinig over te klagen hebben. Het grootste struikelblok voor mij was de muziek. Uiteindelijk lijkt het
alsof je aan het kijken bent naar een integrale uitzending van een of
ander klassiek concours of concert i.p.v. naar een zogenaamde thriller.
Niet dat ik enige afbreuk wil doen aan deze vorm van “serieuze” muziek,
maar ik ben er nooit in geslaagd om van deze muziekvorm te houden,
ondanks dat ik een groot muziekliefhebber ben en open sta voor meerdere
genres. Het begon me dusdanig op mijn zenuwen te werken, dat ik meer en
meer naar het einde begon te verlangen en vol ongeduld zat te wachten op
de eerste slachtoffers.
En dat is dan het volgende punt. Het kan wel zijn dat het een suspense
niveau haalt gelijkwaardig aan dat van een Hichcock. Maar geef eerlijk
toe dat twee vermoorde toeschouwers
op een hele film, zonder enig spatje bloed of enig beeld van de moorden
zelf, bitter weinig is om er een spannende thriller van te maken. Deze
film vond ik zelfs op Google+ in een lijstje van de 10 "Horror" films
die je absoluut gezien moest hebben in 2014. Wat in godsnaam heeft deze
film te zien met horror ? Ja de klassieke muziek was een griezelelement
voor mij. Maar dat is een persoonlijke kwestie. De rest was alleen een
soort Edgar Allen Poe verhaal in een moderne “Speed” versie. Ik
verwachtte eigenlijk een soort lugubere wending, maar die bleef spijtig
genoeg uit. Het sleutelmoment (hehehe !) was zo ridicuul en vergezocht
dat ik er zelfs verwonderd over was dat de aftiteling al begon (Trouwens
de begin en eindgeneriek nemen inderdaad zowat 15 minuten in beslag …)
Een totale ontgoocheling dus voor mij. Het meest positieve was de
vertolking van Tamsin Egerton en Allen Leech als Ashley en Wayne, het
bevriende koppel van de Selznicks. Een koppel zo dom en zodanig onwetend
over het klassieke wereldje dat ze opvielen tussen dat publiek met
stijve harken en connaisseurs. Het enigste waar Ashley zich over
verwonderde, was het feit dat ze niet bij haar boezemvriendin Emma kon
zitten want er was toch plaats genoeg op het balkon, nadat ze het
plannetje bestudeerd had van het concertgebouw. Hilarisch. Trouwens van
mij had de scherpschutter Selznick’s vrouw Emma onmiddellijk een kogel door de kop mogen jagen. Wat een hautain en irritant mens was me dat ! Als er de volgende keer iemand een hartaanval krijgt tijdens een
Elizabeth wedstrijd alhier in België, dan is er meer spanning in die
rechtstreekse uitzending dan dat er te vinden was in deze film. En nu
“allegro assai” en zeker “Prestissimo” op naar de volgende film ....
Post a Comment