Still (2014)
Korte Inhoud
Tom Carver heeft een jaar geleden zijn zoon verloren en is door deze gebeurtenis de weg kwijt geraakt. Na een, op het eerste oog, onschuldig conflict met een jong kind, raakt hij betrokken bij een vete met een bende tieners. Dit conflict neemt geleidelijk gruwelijke vormen aan.
Genre : Thriller
Land : UK
Cast :
Aidan Gillen : Tom Carver
Jonathan Slinger : Ed
Elodie Yung : Christina
Regisseur : Simon Blake
Het Verdict 6/10
Links : IMDB, Moviemeter
Tom Carver heeft een jaar geleden zijn zoon verloren en is door deze gebeurtenis de weg kwijt geraakt. Na een, op het eerste oog, onschuldig conflict met een jong kind, raakt hij betrokken bij een vete met een bende tieners. Dit conflict neemt geleidelijk gruwelijke vormen aan.
Genre : Thriller
Land : UK
Cast :
Aidan Gillen : Tom Carver
Jonathan Slinger : Ed
Elodie Yung : Christina
Regisseur : Simon Blake
Mijn mening
Het eerste wat ik me afvroeg was : “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat
een individu als Tom zo’n beeldschone vriendin als Christina (Elodie
Yung) aan de haak kan slaan?”. En ook zijn ex-vrouw Rachel (Amanda
Mealing) is niet bepaald lelijk en heeft nog altijd contact met hem. En
op bepaalde momenten krijg je het gevoel alsof ze hem terug wil voor
haar winnen. Nochtans ziet Tom er uit als een bezopen zwerver die leeft
in een op een kraakpand lijkende woning, ergens in Londen. Zijn
destructieve manier van leven vol drank en drugs en zijn door verdriet
getormenteerde geest, nodigen niet bepaald uit tot een serieuze relatie.
De film start als een karakterstudie over de persoon Tom. Iemand die
wegkwijnt thuis, samen met zijn ex het graf van zijn zoon op regelmatige
tijdstippen bezoekt en verder zijn job probeert uit te oefenen. Maar
geleidelijk aan gaat het over in een regelrechte thriller (op een
bepaalde genuanceerde manier) dat als apotheose leidt tot een
regelrechte wraakfilm. Het thriller gedeelte is het minst geslaagde
gedeelte. Allereerst kwamen de hangjongeren niet echt dreigend over. Het
bleef in het begin beperkt tot nietszeggende kwajongensstreken en
intimiderende confrontaties. Tom is daarbij niet bepaald een
McClane-achtige figuur maar eerder een doorsnee huisvader die
agressiviteit tracht te mijden. De reden waarom hun wraakgevoelens zo’n
grensverleggend hoogtepunt bereikte met Christina als slachtoffer, kwam
redelijk vergezocht over. Was dit een poging om het wraakmotief extra te
ondersteunen? Het wraakgedeelte is echter andere koek. Een
huiveringwekkend moment waarbij je gevoelsmatig sympathie hebt voor Tom
en goedkeurend zijn beslissing aanschouwt. Tegelijkertijd voel je diep
van binnen dat er ergens iets niet klopt in zijn redenering en dat zijn
aankomende handeling niet door de beugel kan.
Whenever
I was away... Jobs, meetings, whatever...
Whenever there was a pause, a silence, my thoughts would just drift towards him.
He was always the first thing that came into my head.
Sometimes the only thing.
Whenever there was a pause, a silence, my thoughts would just drift towards him.
He was always the first thing that came into my head.
Sometimes the only thing.
“Still” is grijs, grauw, deprimerend en aangrijpend
tegelijkertijd. Het laat zien hoe iemand, verscheurd door verdriet na
het verlies van zijn zoon, een zelfdestructief leven leidt en zichzelf
laat meeslepen in een neerwaartse spiraal. Een uitzichtloos leven met
alcohol en drugs als steun. De film begint dan ook met het geluid van
het noodlottig ongeval en momentopnames van het slachtoffer. Initieel is
het een karakterstudie over Tom Carver (Aidan Gillen), een freelance
fotograaf. Maar geleidelijk aan evolueert dit naar een donkere thriller
op het moment dat er zich een schijnbaar onschuldig incident voordoet
tussen Tom en een lokale belhamel. Wat volgt is een dreigende situatie
vol intimidaties, confrontaties en misdadige feiten. Een situatie die
langzamerhand escaleert en Tom aanzet om het recht in eigen handen te
nemen. Een film waarbij je als kijker jezelf de vraag stelt : “Wat zou
ik doen in die omstandigheden ?”.
Al bij al was dit weer een degelijk Brits project met briljante
vertolkingen met vooral Gillen als steracteur. Een vertolking die zowel
mededogen als afkeuring oproept. Tegelijkertijd zijn de andere
vertolkingen ook schitterend. Stuk voor stuk zijn het persoonlijkheden
die op een menselijke manier naar voren worden gebracht. Een film die
perfect past in een grootstad zoals Londen. Zou dit een Hollywood
product zijn, dan was het allemaal grootser, actierijker en dramatischer
geworden. Het is echter het minimalistische en ingetogenere karakter
dat deze film zo groots maakt. En tegelijkertijd bleef ik met dezelfde
vraag zitten : “Hoe zou ik verdomme in zijn plaats reageren?”
Het Verdict 6/10
Links : IMDB, Moviemeter
Post a Comment