The finest hours (2016)
Korte Inhoud
In februari 1952 wordt de oostkust van New England getroffen door een van de zwaarste stormen uit de geschiedenis. Het zorgt ervoor dat een olietanker voor de kust van Cape Cod letterlijk in tweeën breekt. Vier leden van de kustwacht trotseren met een kleine reddingsboot de koude temperaturen en 20 meter hoge golven op zoek naar meer dan 30 gestrande zeelui die gevangen zitten aan boord van het snel zinkende schip.
Genre : Drama/History
Land : VS
Cast :
Chris Pine : Bernie Webber
Casey Affleck : Ray Sybert
Holiday Grainger : Miriam Webber
Regisseur : Craig Gillespie
In februari 1952 wordt de oostkust van New England getroffen door een van de zwaarste stormen uit de geschiedenis. Het zorgt ervoor dat een olietanker voor de kust van Cape Cod letterlijk in tweeën breekt. Vier leden van de kustwacht trotseren met een kleine reddingsboot de koude temperaturen en 20 meter hoge golven op zoek naar meer dan 30 gestrande zeelui die gevangen zitten aan boord van het snel zinkende schip.
Genre : Drama/History
Land : VS
Cast :
Chris Pine : Bernie Webber
Casey Affleck : Ray Sybert
Holiday Grainger : Miriam Webber
Regisseur : Craig Gillespie
Mijn mening
“We're sinking.”
Deze film leek “Titanic” wel. De ijsberg was dan wel afwezig,
maar de olietanker die als een tandenstoker in tweeën werd gebroken door
de woeste zee, ging toch ook richting oceaanbodem. Een romance was ook
aanwezig. Alleen speelde zich dit niet af aan boord van het zinkend
schip. Het uiteindelijke resultaat is een Disney rampenfilm, geschikt
voor koppeltjes. Het vrouwelijke publiek kan wegsmelten bij de
love-story. Een hommage aan onoverwinnelijke liefde en hoe een oneindige
liefde vervelende obstakels kan overwinnen. Een toonbeeld van
gelijkgestemde geesten die op telepathische manier elkaar terugvinden en
elkaar als baken gebruiken om terug verenigd te worden. Dat zo’n baken
kan bestaan uit een rij oldtimers met hun koplampen gericht op de
oceaan, had ik nooit verwacht. Het mannelijke publiek kan genieten van
de spannende reddingsoperatie die een scheepsingenieur op touw zet om op
ingenieuze wijze het in tweeën gebroken schip te laten stranden op een
zandbank. Ze mogen zich dus verwachten aan zenuwslopende scenes, tonnen
zoutwater en rond zwiepende kettingen en bemanningsleden.
Het feit dat dit een Disney product is, betekent dat het ook een happy end bevat. Dat is toch in de meeste Disneyfilms het geval. Wie thuis is in scheepvaartgeschiedenis zal dan ook weten dat dit de verfilming is van een waargebeurd voorval uit 1952 waarbij de Amerikaanse Kustwacht één van de meest gewaagde reddingsoperatie succesvol uitvoerde. Reddende engel van dienst is Bernard Webber (Chris “Z for Zacharia” Pine). Hoe hij reddingsboot CG36500 met gevaar voor zijn eigen leven over een verraderlijke zandbank manoeuvreert, wordt schitterend in beeld gebracht. Een hallucinante boottocht over (en onder) gigantische golven, die me deed terugdenken aan “The perfect storm”. Een geslaagde vertolking door Chris Pine als nietszeggend, schuchter officiertje die uitgroeit tot een vastberaden en heldhaftige kapitein. Ook Casey “Out of the furnace” Affleck was schitterend als de mensenschuwe Ray Sybert die zich meestal verschuilt in de onderste ruimtes van de SS Pendleton en op een vindingrijke manier het schip tijdelijk weet te redden. Een ingetogen en nuchter personage. Persoonlijk vond ik dit één van zijn betere vertolkingen.
“We're sinking.”
Het feit dat dit een Disney product is, betekent dat het ook een happy end bevat. Dat is toch in de meeste Disneyfilms het geval. Wie thuis is in scheepvaartgeschiedenis zal dan ook weten dat dit de verfilming is van een waargebeurd voorval uit 1952 waarbij de Amerikaanse Kustwacht één van de meest gewaagde reddingsoperatie succesvol uitvoerde. Reddende engel van dienst is Bernard Webber (Chris “Z for Zacharia” Pine). Hoe hij reddingsboot CG36500 met gevaar voor zijn eigen leven over een verraderlijke zandbank manoeuvreert, wordt schitterend in beeld gebracht. Een hallucinante boottocht over (en onder) gigantische golven, die me deed terugdenken aan “The perfect storm”. Een geslaagde vertolking door Chris Pine als nietszeggend, schuchter officiertje die uitgroeit tot een vastberaden en heldhaftige kapitein. Ook Casey “Out of the furnace” Affleck was schitterend als de mensenschuwe Ray Sybert die zich meestal verschuilt in de onderste ruimtes van de SS Pendleton en op een vindingrijke manier het schip tijdelijk weet te redden. Een ingetogen en nuchter personage. Persoonlijk vond ik dit één van zijn betere vertolkingen.
Spijtig genoeg was een dosis romantiek blijkbaar weer noodzakelijk. En
dit in de vorm van de telefoniste Miriam (Holliday Grainger). Een niet
op haar mond gevallen juffrouw. Ze lijkt wel de stichtster van de
feministische beweging. Het is zo’n straffe tante die haar vriend ten
huwelijk vraagt (waarschijnlijk ongezien en onaanvaardbaar in die
periode) en eventjes in dat mannenbastion van de kustwacht haar zegje
wil doen. Dat is dan buiten de dienstdoende officier Cluff (Eric “Deliver us from evil”
Bana) gerekend, die haar met haar klikken en klakken buiten smijt. Het
enige wat Maria kan doen is al snotterend en biddend hopen dat haar
toekomstige echtgenoot het er levend van afbrengt.
Het meest irritante tijdens deze toch spannende reddingsactie is dat men
dus ook telkens terugkeert naar het thuisfront om de wanhoop en angst
te tonen waarmee de achterblijvende huismoeders zitten. Daardoor werd de
oplopende spanning telkens weer onderbroken. Bij mij wekte dat een
geërgerde reactie op. “Ga toch wat kokkerellen en wacht rustig af” dacht
ik telkens. Op die manier zou ik tenminste kunnen genieten van de
stoere mannenactie op het gehalveerde schip. Dat en het belachelijke,
sentimentele einde (de held wordt zelfs gewoonweg genegeerd) zijn de
oorzaak dat ik de film uiteindelijk niet veel soeps vond.
Post a Comment