The book of Henry (2017)
'The Book of Henry' volgt een alleenstaande moeder met twee zonen, waarvan er een hoogbegaafd is. Henry, de oudste zoon, begint gevoelens te ontwikkelen voor zijn buurmeisje. Vervolgens werkt hij samen met zijn jongere broertje Peter aan een plan om haar te redden van het misbruik door haar vader.
Genre : Drama/Thriller
Country : USA
Country : USA
Cast :
Jaeden Lieberher: Henry
Naomi Watts : Susan
Jacob Tremblay : Peter
Jaeden Lieberher: Henry
Naomi Watts : Susan
Jacob Tremblay : Peter
Director :
Colin Trevorrow
Colin Trevorrow
“Violence isn't the worst thing in the world.
What is then?
Apathy.”
Ik vrees dat de meeste filmcritici voor gerenommeerde dagbladen (“The Guardian” en consorten) en tijdschriften akelige, wereldvreemde ventjes zijn die wegkwijnen op een armzalig zoldertje waar ze elk contact met andere menselijke individuen mijden. Pessimisten die bij het minste teken van emotionaliteit en suikerzoete feelgood stemmingen ineenkrimpen en wegkruipen zoals een naaktslak die een korreltje zout op haar weg tegenkomt. Het resultaat is een allergische reactie vol walging en afkeer waarna deze hun gal à volonté beginnen te spuwen en het geviseerde object beginnen af te breken waar menig puinruimer vreselijk jaloers van zou worden. Is “The book of Henry” echt zo overdreven sentimenteel? Is het zo suikerzoet dat je bloedsuikerspiegel plotsklaps de pan uit swingt? Komt het inderdaad zo ongeloofwaardig over dat een Jerry Springer show op een realistische opiniestuk lijkt? En is het tweede deel over een wraakneming op een kindermishandelaar bij de haren getrokken? Misschien wel ja. Maar om dan deze film uit te roepen tot de miskleun van het jaar getuigt dan ook weer van kortzichtigheid en een inlevingsvermogen evenwaardig aan dat van een gemummificeerde Egyptische farao.
What is then?
Apathy.”
Ik vrees dat de meeste filmcritici voor gerenommeerde dagbladen (“The Guardian” en consorten) en tijdschriften akelige, wereldvreemde ventjes zijn die wegkwijnen op een armzalig zoldertje waar ze elk contact met andere menselijke individuen mijden. Pessimisten die bij het minste teken van emotionaliteit en suikerzoete feelgood stemmingen ineenkrimpen en wegkruipen zoals een naaktslak die een korreltje zout op haar weg tegenkomt. Het resultaat is een allergische reactie vol walging en afkeer waarna deze hun gal à volonté beginnen te spuwen en het geviseerde object beginnen af te breken waar menig puinruimer vreselijk jaloers van zou worden. Is “The book of Henry” echt zo overdreven sentimenteel? Is het zo suikerzoet dat je bloedsuikerspiegel plotsklaps de pan uit swingt? Komt het inderdaad zo ongeloofwaardig over dat een Jerry Springer show op een realistische opiniestuk lijkt? En is het tweede deel over een wraakneming op een kindermishandelaar bij de haren getrokken? Misschien wel ja. Maar om dan deze film uit te roepen tot de miskleun van het jaar getuigt dan ook weer van kortzichtigheid en een inlevingsvermogen evenwaardig aan dat van een gemummificeerde Egyptische farao.
Wat ze ook beweren, “The book of Henry” is een gemoedelijke en
onderhoudende avondvuller. Zoiets waar ik ook wel eens naar snak na een
eindeloze reeks van zenuwslopende of uiterst serieuze films waar je
geconcentreerd bij moet blijven om niet de draad kwijt te zijn na de
zoveelste plottwist. Ik geef eerlijk toe dat ik het eerste hoofdstuk met
meer plezier over me heen liet gaan, dan het tweede hoofdstuk. Niet
vanwege de vertolkingen. Maar inhoudelijk was het een beetje te veel van
het goede en verloor het na een tijd wel zijn geloofwaardigheid. Ik
twijfel eraan dat je in de V.S. louter en alleen door het laten vallen
van één of andere obscure naam en doodbedaard met een stapel
dollarbriefjes te zwaaien, je zonder problemen en officiële poespas een
hightech sluipschuttersgeweer over de toonbank aangereikt krijgt. En dat
het aanschouwen van een emotioneel gebracht balletdansje aanleiding kan
geven tot het oproepen van de ordediensten, vond ik ook nogal bizar. De
aantoonbare blauwe plekken en het timide gedrag van het meisje zelf
(plus de getuigenissen van Henry) zouden toch al genoeg alarmsignalen
zijn.
Bizar kan je de film wel noemen. Niet alleen vanwege de gezinssituatie
waarin de familie Carpenter zich bevind, is uiterst vreemd te noemen.
Ook de plotse wending in het midden van het verhaal is een rariteit.
Niet vaak verlaat een hoofdpersonage al zo vroeg het verhaal. Ook al
verdwijnt hij niet volledig van het toneel. En daarom dat ik over twee
hoofdstukken spreek. De pré en post Henry periode. Misschien is de
mengeling van genres een aanleiding tot kritiek. Bij aanvang lijkt het
een onschuldige jeugdfilm om dan via het melodramatische over te gaan in
een misdaad met een wraakmotief. Toegegeven, het is misschien teveel
van het goede.
Het waren vooral de vertolkingen waar ik van genoten heb. Jaeden
Lieberher als de pientere Henry. Een jonge knaap die de wereld met heel
andere ogen bekijkt dankzij zijn onwezenlijke intelligentie en
tegelijkertijd toch als een doodnormaal jongetje doorgaat. De manier
waarop hij zijn klasgenootjes de neus op de feiten drukt is zowel
ontnuchterend als uiterst grappig. Lieberher speelt dit met schijnbaar
weinig moeite. Een briljante geest maar op dusdanige manier gespeeld dat
hij nog menselijk blijft. Alleen vond ik zijn cartooneske automaat die
hij ontwierp met behulp van draden, hamers en houten mechanismen nogal
tegenstrijdig met zijn hoog intellectuele capaciteiten. Naomi Watts
(schitterende rol in “Demolition”
overigens) is een gevestigde waarde. Hoewel ze hier toch van het scherm
wordt gespeeld door haar dominanter zoontje en zich moet beperken tot
het rammen van knopjes op haar PS4 controller. Zelfs in het tweede
hoofdstuk is het Henry die haar handje vasthoud en de leiding heeft over
het gebeuren. Maar het is vooral Jacob Tremblay als het jongere
broertje Peter die me echt verraste. Niet vanwege de impact die zijn rol
heeft. Maar wel de professionaliteit waarmee Tremblay gestalte heeft
gegeven aan dit persoontje. Een aimabel en hoogst amusant personage.
Maddie Ziegler wist dan weer op een sublieme manier het emotioneel
gekraakte buurmeisje te spelen. Een vertolking waarbij de ingehouden
gevoelens meer indruk maakte dan het soms hyperkinetisch gedrag van
Henry.
Misschien is het de ouderdom die me weemoediger maakt en ervoor zorgt
dat mijn gevoelige snaar sneller wordt geraakt. Ik denk echter dat de
meeste kijkers deze film op een verkeerde manier benaderen. Ik las
ergens dat het vooropgezette plan van Henry (dat hij dan ook in detail
uitgewerkt heeft in zijn rode boekje) het tegenovergestelde is van zijn
intellectueel vermogen. Een barst in zijn wijsheid omdat hij zich laat
leiden door wraak. Misschien was dit echter de enige uitweg voor hem na
zijn deductief en analytisch redeneringsvermogen. Hoe reageert iemand
als een strafbaar feit ongestraft blijft? En als wettelijke maatregelen
niet het gewenste effect hebben? Misschien duurt het voor doorsnee
intelligente mensen het wat langer om tot dezelfde conclusie te komen.
Ik vrees dat ik weer de enige ben met een positieve kijk op deze film.
Blijkbaar speel ik wel graag de underdog op filmgebied. Ik ben er zeker
van dat Trevorrow na dit filmisch zijspoor volgens de critici en
tegenstanders beter werk zal afleveren in de meer realistische
blockbuster “Episode IX”. Als hij Chewbacca, Han Solo en Luke
Skywalker al cancan dansend op het scherm laat verschijnen, zullen deze
kenners van het verhaal op celluloid waarschijnlijk goedkeurend knikken
en beweren dat de man een eigenzinnige interpretatie heeft toegevoegd
aan het Star Wars verhaal. Maar hij moet niet toegeven aan die
eigenzinnigheid als het over andere films gaat (knarsetandende
intonatie). Ik ben blij dat er toch nog eigenzinnige films als “The book of Henry”
worden gemaakt in Hollywood in plaats van de soms zoutloze bagger die
er uitgebracht wordt. Het zijn dit soort films waar ik na afloop zeg :
“Dat was nu eens een mooie film”.
Ik vermeld niet snel iemand anders zijn mening, maar nu kon ik het toch niet nalaten. Alhoewel ik het niet helemaal eens ben met deze review, kon ik wel de cynische toon appreciëren.
Ik vermeld niet snel iemand anders zijn mening, maar nu kon ik het toch niet nalaten. Alhoewel ik het niet helemaal eens ben met deze review, kon ik wel de cynische toon appreciëren.
Post a Comment