Mute (2018)
'Mute' speelt zich af in de nabije toekomst en volgt een barman die de naam Leo draagt en in de bruisende stad Berlijn woont. Door een ongeluk in zijn jeugd heeft Leo het vermogen om te kunnen praten verloren en het enige goede in zijn leven is zijn vriendin Naadirah. Wanneer zij echter spoorloos lijkt verdwenen, begint hij een zoektocht naar haar. De enige terugkerende aanwijzing die hij heeft zijn twee sarcastische Amerikaanse chirurgen en Leo wordt gedwongen in de onderwereld naar zijn liefde te zoeken
Genre : SF/Thriller
Land : UK/Duitsland
Cast :
Alexander Skarsgård : Leo
Seyneb Saleh : Naadirah
Paul Rudd : Cactus Bill
Regisseur :
Duncan Jones
“Why the hell can't he talk anyway?
It's complicated.
It's his mother's fault.
He needs surgery.
It's against her beliefs.”
Gelukkig dat Alexander SkarsgÃ¥rd van nature niet een stemloos persoon is. Het zou nogal een vreemd zicht zijn geweest als hij in “The Legend of Tarzan” zo zou verschijnen. Al bengelend aan een liaan met zijn mond wijd opengesperd. Maar geen enkel geluid dat door de jungle snijdt zodanig dat iedereen die welbekende oerkreet zou horen. In “Mute” is hij wel zo’n persoon waar geen geluid uit komt. En dat vanwege een pijnlijke confrontatie met de propeller van een motorboot (veronderstel ik toch). Wat rest is dan wel een manspersoon met de gestalte van Tarzan en wiens communicatievermogen gelijkaardig is aan dat van Tarzan. Namelijk redelijk gebrekkig.
Verwacht je een "Blade Runner"-achtige SF met een op hol geslagen
androïde of artificiële intelligente machines die de toekomstige
maatschappij willen veroveren, dan zal je toch licht ontgoocheld zijn.
Het uiteindelijke verhaal in “Mute” is niet meer dan een soort
detectiveverhaal met enkele wel heel bizarre wendingen en kleurrijke
figuren. De twee Amerikaanse artsen die Leo telkens tegen komt op zijn
speurtocht, zijn wel een vreemd koppel. Zowel hun uiterlijk (zoals de
walrussnor van Paul Rudd en zijn jaren 70 hemdjes) als hun roepnamen.
Twee artsen die Cactus en Duck heten. Je zou je voor minder in je
drinken verslikken. En dan werken deze twee chirurgen ook nog eens in
een onhygiënische kelder waar ze leden van de maffia oplappen (om zo een
paspoort te verkrijgen om Duitsland te verlaten). Ze lijken zo
weggelopen te zijn uit een veldhospitaal tijdens de Vietnam oorlog. En
dan wil ik het nog niet eens hebben over Duck’s (Justin Theroux)
perverse eigenschap.
Ik vroeg me alleen af of al die verschillende stilistische ingrepen
noodzakelijk waren. Waarom moest het hoofdpersonage stemloos zijn? Toch
niet om de filmtitel te verantwoorden? En waarom dat futuristische?
Toegegeven, als je dat gegeven laat vallen, dan blijft er niet echt veel
meer over. En het meest negatieve is toch wel de tijdsduur. Dat zou
niet veel uitmaken, als er tenminste veel te beleven viel. Ook al deden
er redelijk wat bekenden mee (en geef toe,Tarzan en Ant-man in één film
kan alleen maar voor vuurwerk zorgen), vond ik het toch maar een
middelmatige film. Misschien probeert Duncan Jones, zoon van de
artistiek begaafde David Bowie, koppig aan een eigenzinnig traject als
regisseur te werken. En net zoals zijn vader zou dit wel eens in de
toekomst vruchten kunnen afwerpen.
Post a Comment