Man of Steel (2013)

 English HereKorte Inhoud

Een tiener ontdekt zijn buitengewone krachten en dat hij niet afkomstig van de Aarde. Als een jongeman trekt hij rond om te ontdekken waar hij vandaan komt en waarvoor hij hier naartoe gezonden werd. General Zod, een overlevende generaal van Krypton, valt de aarde aan met een klein leger.Zal deze held de wereld redden van totale vernietiging om daarna het symbool van hoop te worden voor de mensheid ?
Genre : Fantasy/Avontuur
Land : USA

Cast :
Henry Cavill : Superman
Michael Shannon : Zod
Amy Adams : Lois Lane

Regisseur :
Zack Snyder

Mijn mening
 

"Born on Krypton and raised on Earth, you had the best of both and were meant to be the bridge between two worlds."

Superman is nu echt niet bepaald mijn favoriet tussen al die andere Superhelden. Ik vond hem altijd het mietje van de hele bende en niet alleen omdat hij zijn onderbroek steeds verkeerd aanhad. Als je hem vergelijkt met Spiderman, Batman, The Hulk, The Magnificent Seven, Dare Devil of The X-men, is hij eigenlijk toch maar een belabberd figuur. De meeste van de opgenoemde superhelden zijn gemuteerd op één of andere manier : radioactieve straling,chemisch afval,spinnenbeet,…. Superman is uit het heelal neergestort op de Aarde, heeft zijn krachten gekregen doordat de zwaartekracht op zijn thuisplaneet veel groter is, maar wordt weer zwakker als hij in de buurt komt van een doodsimpel groen oplichtende materie genaamd kryptoniet. Als tiener vond ik dit niet echt tot de verbeelding sprekend.


Ik was 12 jaar toen ik de eerste film van Superman zag waarin Christopher Reeve schitterde. Ik was toen redelijk onder de indruk van deze film. De speciale effecten stelden, vergeleken met deze "Man of steel", uiteindelijk niks voor maar waren voor die tijd toch wel state of the art. Een positief iets is dat ze niet het hele verhaal identiek hebben overgenomen. "Man Of Steel" wordt op een heel andere manier verteld. Het enigste wat ik wel miste was de figuur Lex Luther en de manier waarop generaal Zod en zijn trawanten werden verbannen van de planeet Krypton. Ik vond die platte wegvliegende platen toen in de tijd wel snugger gevonden.


Man Of Steel heeft me echter een dubbel gevoel gegeven. Ik vond het eerste deel met de ontwikkelingen op Krypton en de kennismaking van de aardbewoners met Superman een sterk begin. Totdat Zod arriveert. Dan begint het voor mij vreselijk overdreven eruit te zien. De vormgeving en beelden van de in gevaar zijnde planeet Krypton en de overname door Zod, zijn gewoonweg prachtig en een indicatie van wat er nog ging komen. Prachtige SE's en CGI waarop ik nog comfortabeler in mijn zetel ging achteroverleunen, om de rest op me af te laten komen. Beelden die gerust mogen vergeleken worden met deze van de betere hedendaags SF's.


Allereerst zien we dan Superman als rondtrekkende jongeman die probeert zijn krachten binnen te perken te houden en niet te openbaren aan de mensheid. En de flashbacks tonen zijn moeilijke jeugd waarin hij duidelijk worstelde met het al dan niet gebruiken van deze bovenmenselijke krachten. Henry Cavill vond ik buitengewoon schitterend in zijn rol. En niet alleen omdat het kostuum een restyling heeft gekregen. Kevin Costner en Diane Lane als zijn menselijke vader en moeder vond ik beide overtuigend overkomen. Amy Adams heeft een leuk snoetje maar als Lois Lane kon ze me niet echt bekoren. De relatie met Superman werd hier ook niet zo uitgesproken uitgediept en mij leek het niet meer dan een gewone vriendschap tussen de beide personages. De ontdekking van het ruimteschip en de verdere ontwikkeling als Superman waren uitermate goed uitgewerkt. De manier waarop hij zijn krachten verder ontwikkeld en de beelden die hieruit voorkomen met vooral de door de geluidsmuur vliegende Kar-El, zijn een genot.


En dan landen Zod en zijn gezelschap op de planeet Aarde en claimen de uitlevering van Superman. Wat we dan krijgen is een aaneenschakeling van rollende spierbundels en een verbijsterende machtsontplooiing met een verwoestende kracht dat heel Metropolis in een enorme puinhoop achterlaat. Dat het er heftig aan toe zou gaan was te verwachten, maar dit was een beetje een overdreven vertoning. Een half uur lang instortende gebouwen en wolkenkrabbers, platgeslagen voertuigen, neerstortende satellieten en rondvliegend puin. Ik dacht dat er maar geen einde zou komen aan deze apocalyptische beelden. Na een tijdje was het niet meer uit bewondering dat ik aan het kijken was, maar eerder uit verveling, als ik voor de zoveelste keer Superman of Zod door een reeks gebouwen geslingerd zag worden en allerhande tonnenzwaar materiaal platgeslagen werd op hun tronie. Ondanks dat ze eigenlijk onverwoestbaar en pijnloos zijn, moesten ze telkens weer halfbewusteloos rechtkrabbelen om dan weer verder te gaan met de uitzichtloze krachtmeting. Het belachelijkste was, dat nadat ze elkaar betimmerd hadden met alles wat maar voor het grijpen was en zowel Zod als Superman letterlijk massa’s beton en ijzer op elkaar hadden gesmakt, werd er een einde gemaakt aan dit onmenselijk gevecht door een simpele snok aan Zod’s nek zoals je ook wel eens ziet in een doodnormale actiefilm. Spijtig en een beetje goedkoop. Ik had liever een oplossing gezien zoals ze hadden bewerkstelligd met het ruimteschip van Zod en de hele handel teruggeflitst werd naar de Phantom Zone. Maar ja, uiteindelijk moet het toch ergens eindigen !


En het onmiskenbare einde is ook één van mijn ergernissen als het gaat over Superman. Hij gaat werken bij de Dailey Planet en is , hoe is het mogelijk, onherkenbaar door het dragen van een doodsimpel uitziend ziekenkas-brilletje. Vreselijk gewoon.

Man of Steel. Geen super film. Wel uitstekend gebruik makend van de huidige computertechnologie waardoor alles er gelikt uitziet, maar een overdreven allesvernietigend half uur om te eindigen. Ik werd er niet echt door omvergeblazen ! Om hier nu het woordje diepgang bij te sleuren vind ik dan ook weer overdreven. Ik verwacht niet dat een superhelden film diepgang heeft. Dat verwacht ik eerder in een film zoals "Tyrannosaur" of "A Dangerous method".


Het verdict 7 /10
Links : IMDB , Moviemeter



Man of Steel (2013) on IMDb

2 opmerkingen:

  1. Die erste Stunde ist genial. Nie wurde die Geschichte von Superman besser erzählt! Was dann kommt ist leider nur noch CGI vom Laufband, zuviel,zulang, zu übertrieben. Was bei Transformers noch funktionierte ist heute 100 mal gesehen und begeistert nicht mehr!!! Schade, denn aus Superman wird Demolitionman und die Story bleibt wie so oft nur im Hintergrund, Das es anders geht beweist uns ja die Triologie von Batman mit Christian Bale und auch Spiderman mit Tobey Maguire. Darum von mir nur

    6/10

    Groetjes Mario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga niet proberen in het Duits te antwoorden. Duits begrijpen is totaal geen probleem, maar schrijven is wat anders :)
      Ik ben het volledig met je eens trouwens. Het begin vond ik prachtig, maar het tweede deel was vreselijk overdreven. Ik had eigenlijk beter verwacht.
      Peter

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.