Korte Inhoud Charlotte is een getalenteerde celliste die tien jaar geleden haar
carrière stopzette om voor haar zieke moeder te zorgen. Nu zoekt ze haar
mentor Anton en diens nieuwe talent Lizzie op opdat ze de sfeer kan
opsnuiven van het leven dat ze opgaf. Daar, in Shanghai aangekomen,
wordt het drietal tot het uiterste gedreven. Genre : Drama/Horror/Thriller Land :VS Cast Allison Williams : Charlotte Steven Weber : Anton Logan Browning : Lizzie Regisseur Richard Shepard
Mijn mening
All that time with Anton,
the practice,
the performances,
the pressure to be perfect.
Als ik ergens berichten lees over films waar mensen migraineaanvallen
van krijgen en zelfs misselijk van worden, dan is mijn nieuwsgierigheid
stante pede gewekt. Het uiteindelijk verdict kan dan twee kanten
uitgaan. De film heeft inderdaad een ingenieus uitgewerkt verhaal en is
voorzien van beelden waar de gemiddelde maag niet tegen bestand is.
Ofwel is het de zoveelste overroepen film waar je jezelf naderhand de
vraag stelt wie in hemelsnaam zulke uitlatingen uitkraamt. Zijn dat
personen die nog nooit een gelijkaardig film als “The Perfection”
hebben gezien? Zijn het filmliefhebbers die zich beperken tot
onschuldige rom-com’s? Of aanhangers van oppervlakkige films zoals
bijvoorbeeld “The Sound of Music”? Geen flauw idee. Ik kon in
ieder geval geen misselijkmakende fragmenten of ranzig beeldmateriaal
ontdekken in deze Netflix Original. Maar dat wil niet zeggen dat ik het
een vreselijke film vond. Integendeel. “The Perfection” bevat een slim in elkaar gestoken verhaal, geslaagd acteerwerk en een verrassende ontknoping. Een aanradertje dus.
Zelf vond ik dat “The Perfection” niet meer was dan een
psychologische thriller met erotische toetsen en enkele lugubere
gebeurtenissen. Toegegeven, de ontknoping zal er redelijk verontrustend
uitzien voor sommigen. Maar ik verzeker je dat deze film je vanaf het
begin op het verkeerde been zet. Het doel dat Charlotte (Allison “Get out”
Williams) voor ogen heeft en de beweegredenen hiervoor zijn van een
heel andere aard dan je zou verwachten. Als je beseft wat voor een
duister geheim de Bachoff instituut verbergt, waar Charlotte jaren les
heeft gevolgd als begaafd celliste, zal dit je eerder koude rillingen
bezorgen dan de busrit doorheen het landelijke China. De film past
perfect in de huidige tijdgeest waarbij de “Me too”-beweging
uitdrukkelijk de aandacht vestigt op seksuele intimidatie en
aanrandingen. Hoe het gerenommeerd muziekacademie Bachoff hiermee te
associëren valt, is iets dat je zelf moet ontdekken in deze originele
film.
Overduidelijk dat het moeilijk te catalogiseren is als het over het
genre gaat. Het is eigenlijk een allegaartje van verschillende genres.
Het is een licht-erotische thriller met een streepje horror. Voor
geroutineerde horror-liefhebbers zal het horror-gedeelte echter
lichtelijk tegenvallen. Je zou het kunnen omschrijven als een
ultra-light-versie van “I spit on your grave”. Dus zonder
expliciet beeldmateriaal en een hele resem huiveringwekkende
wraakacties. En het begin van de film tot pakweg halfweg is een mak
drama waar je kennis maakte met de belangrijkste hoofdrolspelers.
Charlotte een talentvolle celliste die na jaren afwezigheid (om voor
haar doodzieke moeder te zorgen) terug contact zoekt met haar voormalige
muziekleraar Anton (Steven Weber) en diens vrouw Paloma (Alaina
Huffman). Maar voornamelijk de ontmoeting met de nieuwe aanwinst van de
academie, celliste Lizzie (Logan Browning), zorgt voor enige deining.
Allereerst voel je het concurrentiële tussen de beide cellisten wiens
vingervlugheid en strijkgevoeligheid voor magische klanken zorgt vanaf
het moment dat ze een cello tussen hun knieën knellen. Naarmate dat deze
twee niet onknappe klassieke muzikanten meer tijd samen spenderen,
stijgt de seksuele spanning tussen beiden. En voor ze het weten maken ze
gebruik van de vaardigheden en technieken die ze bij het cellospel
hanteren terwijl ze poedelnaakt onder lakens elkaar bepotelen.
Post a Comment