The Perfection (2018)


 English HereKorte Inhoud 
Charlotte is een getalenteerde celliste die tien jaar geleden haar carrière stopzette om voor haar zieke moeder te zorgen. Nu zoekt ze haar mentor Anton en diens nieuwe talent Lizzie op opdat ze de sfeer kan opsnuiven van het leven dat ze opgaf. Daar, in Shanghai aangekomen, wordt het drietal tot het uiterste gedreven.

Genre : Drama/Horror/Thriller
Land :VS

Cast
Allison Williams : Charlotte
Steven Weber : Anton
Logan Browning : Lizzie


Regisseur
Richard Shepard  


Mijn mening


All that time with Anton,
the practice,
the performances,
the pressure to be perfect.

Als ik ergens berichten lees over films waar mensen migraineaanvallen van krijgen en zelfs misselijk van worden, dan is mijn nieuwsgierigheid stante pede gewekt. Het uiteindelijk verdict kan dan twee kanten uitgaan. De film heeft inderdaad een ingenieus uitgewerkt verhaal en is voorzien van beelden waar de gemiddelde maag niet tegen bestand is. Ofwel is het de zoveelste overroepen film waar je jezelf naderhand de vraag stelt wie in hemelsnaam zulke uitlatingen uitkraamt. Zijn dat personen die nog nooit een gelijkaardig film als “The Perfection” hebben gezien? Zijn het filmliefhebbers die zich beperken tot onschuldige rom-com’s? Of aanhangers van oppervlakkige films zoals bijvoorbeeld “The Sound of Music”? Geen flauw idee. Ik kon in ieder geval geen misselijkmakende fragmenten of ranzig beeldmateriaal ontdekken in deze Netflix Original. Maar dat wil niet zeggen dat ik het een vreselijke film vond. Integendeel. “The Perfection” bevat een slim in elkaar gestoken verhaal, geslaagd acteerwerk en een verrassende ontknoping. Een aanradertje dus.


Zelf vond ik dat “The Perfection” niet meer was dan een psychologische thriller met erotische toetsen en enkele lugubere gebeurtenissen. Toegegeven, de ontknoping zal er redelijk verontrustend uitzien voor sommigen. Maar ik verzeker je dat deze film je vanaf het begin op het verkeerde been zet. Het doel dat Charlotte (AllisonGet out Williams) voor ogen heeft en de beweegredenen hiervoor zijn van een heel andere aard dan je zou verwachten. Als je beseft wat voor een duister geheim de Bachoff instituut verbergt, waar Charlotte jaren les heeft gevolgd als begaafd celliste, zal dit je eerder koude rillingen bezorgen dan de busrit doorheen het landelijke China. De film past perfect in de huidige tijdgeest waarbij de “Me too”-beweging uitdrukkelijk de aandacht vestigt op seksuele intimidatie en aanrandingen. Hoe het gerenommeerd muziekacademie Bachoff hiermee te associëren valt, is iets dat je zelf moet ontdekken in deze originele film.



Overduidelijk dat het moeilijk te catalogiseren is als het over het genre gaat. Het is eigenlijk een allegaartje van verschillende genres. Het is een licht-erotische thriller met een streepje horror. Voor geroutineerde horror-liefhebbers zal het horror-gedeelte echter lichtelijk tegenvallen. Je zou het kunnen omschrijven als een ultra-light-versie van “I spit on your grave”. Dus zonder expliciet beeldmateriaal en een hele resem huiveringwekkende wraakacties. En het begin van de film tot pakweg halfweg is een mak drama waar je kennis maakte met de belangrijkste hoofdrolspelers. Charlotte een talentvolle celliste die na jaren afwezigheid (om voor haar doodzieke moeder te zorgen) terug contact zoekt met haar voormalige muziekleraar Anton (Steven Weber) en diens vrouw Paloma (Alaina Huffman). Maar voornamelijk de ontmoeting met de nieuwe aanwinst van de academie, celliste Lizzie (Logan Browning), zorgt voor enige deining. Allereerst voel je het concurrentiële tussen de beide cellisten wiens vingervlugheid en strijkgevoeligheid voor magische klanken zorgt vanaf het moment dat ze een cello tussen hun knieën knellen. Naarmate dat deze twee niet onknappe klassieke muzikanten meer tijd samen spenderen, stijgt de seksuele spanning tussen beiden. En voor ze het weten maken ze gebruik van de vaardigheden en technieken die ze bij het cellospel hanteren terwijl ze poedelnaakt onder lakens elkaar bepotelen.



Eens deze introductie achter de rug is en de twee tortelduifjes op een lokale bus zitten op weg naar één of ander klein plaatsje in China, gaat de film in een hogere versnelling. De frivole sfeer maakt plaats voor spannende situaties en horror elementen. Het voelt nogal mysterieus aan. Zelfs de terugspoelmomenten verduidelijken het niet echt. Enerzijds vond ik dit een originele benadering. Anderzijds kwam het nogal schoolmeesterachtig (belerend) over. 
Wat betreft het acteren, is er eigenlijk niets negatiefs te melden. De twee hoofdrolspeelsters kan je gerust perfectie noemen. De chemie tussen de beide meisjes is realistisch. De verschillende gemoedstoestanden waar ze doorheen spartelen is overtuigend. Ook Steven Weber en Alaina Huffman passen perfect in hun rol. Een illuster koppel bestaande uit duistere persoonlijkheden. Misschien lijkt het wel alsof ze een deel verschillende genres door elkaar hebben gehusseld en lijkt het alsof men niet echt wist welke richting men wilde uitgaan. Maar saai wordt het omzeggens nooit. Nee, “The Perfection” is zeker en vast niet perfect te noemen. Maar het grenst er wel bijna aan.



 
Het Verdict 7/10
Links : IMDB
, Moviemeter

The Perfection (2018) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.