Three Billboards outside Ebbing, Missouri (2017)
Nadat er maanden verstreken zijn in de moordzaak van haar dochter zonder de dader gevonden te hebben maakt Mildred Hayes een gedurfde stap. Ze schildert drie billboards die weggebruikers naar haar stadje leiden met daarop een controversiële boodschap gericht aan William Willoughby, de sheriff van de stad. Als zijn hulpsheriff Dixon, een onvolwassen moederskindje met een voorliefde voor geweld betrokken raakt, wordt de strijd tussen Mildrid en Ebbings wetshandhavers alleen maar verergerd.
Genre : Misdaad/Drama
Land : UK/USA
Cast :
Frances McDormand : Mildred
Sam Rockwell : Dixon
Woody Harrelson: Chief Willoughby
Regisseur :
Martin McDonagh
“Raped while Dying.
Still no arrests.
How come, chief Willoughby?”
Iedereen die wel eens mijn schrijfpogingen leest, weet ondertussen wel dat ik een bloedhekel heb aan alles wat ook maar blijk geeft van een feuilletonistisch karakter en waar prequels en sequels te pas en te onpas worden gebruikt om het verhaal nog verder uit te melken. Schrik dan niet van de volgende uitspraak mijnentwege. Ik hoop dat er een vervolg komt op “Three Billboards outside Ebbing, Missouri”. Een voortzetting van dit briljant verhaal waar we te weten komen hoe Mildred (Frances McDormand) en Dixon (Sam Rockwell) de zaak afhandelen. Ik ben er zeker van dat deze film moeilijk te overtreffen zal zijn in zijn genre. En niet vanwege verbazingwekkende speciale effecten of actievolle filmsequenties. Maar wel vanwege het ingenieuze verhaal en de weergaloze vertolkingen. En ook al is het verhaal voorzien van ultra serieuze onderwerpen zoals discriminatie, partnergeweld, seksuele mishandeling en moord, zit er toch een subtiele komische laag in die verzadigd is van zwartgeblakerde humor waar het cynisme en ironische van afdruipt. Helemaal mijn ding dus.
Ook al staat de naam van Woody’s naam in koeien van letters op een
reclamebord, toch is zijn inbreng niet echt doorslaggevend. Tot mijn
verbazing verdwijnt hij ook halfweg de film uit beeld. In de eerste
plaats is het Frances McDormand die de gehele aandacht opeist. En ze
doet dat op een verbluffende wijze. Een verbitterde vrouw die het
wachten op een arrestatie beu is. Mildred is in de veronderstelling dat
er geen enkele inspanning wordt geleverd door het korps om eventuele
leidraden te volgen en echt politiewerk te verrichten. In haar ogen zijn
de politiemensen een groep racistische onbenullen die hun dienstdagen
doorbrengen met het lastig vallen van Afro-Amerikaanse medeburgers. Ze
is een taaie tante die dwarsliggers stevig aanpakt, zowel verbaal als
fysiek. En hierbij wordt niemand gespaard. Of je nu priester of tandarts
bent. Ze schuwt het zelfs niet om jonge studenten in het kruis te
trappen. En ook al lijkt ze een onaangenaam persoon wiens scherpe tong
wonden nalaat, toch slaagt ze erin om je sympathie op te wekken. Daar
zorgen de soms kurkdroge, humoristische opmerkingen voor. Frances
McDormand mag met recht over enkele maanden eigenares worden van het
begeerde beeldje tijdens de Oscar-uitreiking.
Maar het is ook het intelligent geschreven script dat deze film de moeite waard maakt. Het is inderdaad een film vol loodzware thema’s. Het onrechtvaardige in deze wereld en hoe mensen hiermee omgaan. Het verwerken van een immens verdriet. En er zijn ook ongemakkelijke momenten vol agressie en dreiging. En toch zindert er steeds een laconieke ondertoon die doorspekt is met doordachte, dubbelzinnige humor. En deze verschillende stemmingen wisselen elkaar in razend tempo af. Sommige scènes vloeien over van agressief en dreigend, naar humoristisch en emotioneel. “Three Billboards outside Ebbing, Missouri” is een juweel van een film waar ik enorm van genoten heb en die ik dolgraag nog wel eens wil herbekijken.
Post a Comment