Jack Reacher (2012)

 English HereKorte Inhoud
In het hart van een onschuldige stad, zijn vijf mensen door een deskundige sluipschutter neergeschoten. De politie tracht de dader snel te identificeren en te arresteren. Al snel hebben ze een verdachte opgepakt. Wanneer de verdachte ondervraagd wordt, zegt hij maar één ding: "Zoek Jack Reacher!". Reacher ziet zichzelf het nieuwsbericht en duikt in de stad op. En dan begint de zoektoch naar de waarheid.
Genre : Thriller/Actie
Land
: USA


Cast :
Tom Cruise : Jack Reacher
Rosamund Pike : Helen
Robert Duvall : Cash

Regisseur :
Christopher McQuarrie

Mijn mening

Ik ken Lee Child wel en heb er al eens iets van gelezen, maar kende het personage Jack Reacher helemaal niet. Tot nu wist ik dus niet dat Tom Cruise een dwergje zou lijken t.o.v. de figuur uit het boek, dus heeft me dat eigenlijk niet gestoord. Dat Tom Cruise er in speelde maakte me wel argwanend want ik vind hem eigenlijk niet zo'n topfiguur.


Je moet hem wel nageven dat als hij een broer van een autist, een piloot of een geheim-agent moet spelen, hij dat altijd professioneel en met overgave doet. Als ex-commando-militair-quasi bijna superheld valt hij eigenlijk wel lichtjes uit in deze rol, maar uiteindelijk heb ik toch genoten van deze onderhoudende actie/thriller.


De openingsscène zet al dadelijk de toon en vond ik naargeestig om naar te kijken : het koelbloedig neerkogelen van onschuldige voorbijgangers gaf me een akelig gevoel en deed mijn maag inkrimpen. Wat volgt is een aaneenschakeling van bijna-tot-ietwat grappige momenten, actiescènes,knokpartijtjes en een  (uitermate goed in beeld gebrachte) achtervolging.


Ik vond het wel een beetje teleurstellend dat de charismatische "The Zec" zo eenvoudig geëlimineerd werd. Pluspunt was het optreden van Robert Duvall wat ik dus een top acteur vind sinds "Falling Down" met zijn karakterkop en specifieke manier van praten. Al bij al, geen hoogvlieger maar toch een uitermate boeiende film.


Het verdict : 7 / 10
Links : IMDB , Moviemeter

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.