Korte Inhoud De jonge violiste Rose erft na de dood van haar beroemde vader en
componist Richard het oude herenhuis waarin hij zijn jaren sleet. Daar
ontdekt ze het laatste werk waaraan hij werkte, een mysterieuze
partituur vergezeld met vreemde symbolen. Met de hulp van haar agent
Charles ontcijfert ze het document en onthult ze de geheimen omtrent
Richards verleden. Genre : Mysterie/Thriller Land : Frankrijk/UK/Rusland/Letland Cast Freya Tingley : Rose Fisher Simon Abkarian : Charles Vernais Rutger Hauer Rutger Hauer : Richard Marlowe Regisseur Andrew Desmond
Mijn mening
Rose, you do know if this is your father's final work, it could be a huge sensation.
Yes, well, that much had occurred to me.
And if this score was more important to him than I was, I'd like to know why.
Hou je wel van een streep klassieke muziek? En ben je een liefhebber van Gothic griezelfilms zoals “Crimson Peak” bijvoorbeeld? Tja, dan zal je met deze “The Sonata”
wel aan je trekken komen. Ben je echter op zoek naar een enge en
zenuwslopende horror, dan zou ik deze toch maar best links laten liggen.
Want echt griezelig is het hoegenaamd niet. Alleen de achtergrond
muziek probeert haar best om het allemaal net wat spannender te maken.
Erger nog. De klassieke muziek is in deze film zelfs het middel bij
uitstek om de poort naar de hel te openen zodanig dat de hellevorst in
hoogsteigen persoon zich tussen ons kan begeven. Best mysterieus
allemaal, maar toch valt de film net buiten de categorie “horror”
Het meest unieke aan de film is het feit dat Rutger Hauer hierin
opdraaft. Hoogstwaarschijnlijk zijn laatste wapenfeit op acteergebied.
Stel je er echter niet teveel van voor. Het aantal keren dat hij in
beeld verschijnt is redelijk beperkt. Hij is dan wel de spilfiguur in
dit op voornamelijk Frans grondgebied afspelend mysterie, maar toch
speelt hij een ondergeschikte rol. Hauer is de excentrieke componist
Richard Marlowe die zich teruggetrokken heeft in een oud herenhuis uit
de 10de eeuw om daar een laatste symfonie te componeren. Marlowe was dan
wel geen beroemde componist maar wel een beruchte. “Een trendy componist”
zoals Charles Vernais (Simon Abkarian), agent van de getalenteerde
violiste Rose Fisher (Freya Tingley), beweert. De Syd Barrett uit de
klassieke muziekscène als het ware. Als Richard Marlowe te sterven komt,
erft zijn dochter Rose (uit wiens leven hij verdween toen ze 14 maanden
oud was) het landgoed en zijn berucht verleden. En als de eigenzinnige
Rose afreist om het vervallen landgoed te bekijken, vind ze als bij
wonder de laatste creatie van haar overleden vader. Een vioolsonate die
volgens haar agent voor redelijk wat opschudding zou kunnen zorgen in
het wereldje van de klassieke muziek. Wisten zij dat dit bundeltje
partituren vol muzieknoten en geheimzinnige tekens een heel andere bron
van ellende is.
“The Sonata” is niet echt een film die je zal bijblijven.
Daarvoor zijn er teveel mankementen in te ontdekken. Allereerst is er
het acteergedeelte. Dit was over het algemeen aanvaardbaar. Maar op
sommige momenten was gewoonweg slecht. Alsof de acteurs hun
inlevingsvermogen kwijt waren voor eventjes. De enige die op eenzelfde
niveau bleef acteren was Freya Tingley. Niet alleen is ze een
natuurlijke schoonheid. Haar acteerwerk als de ietwat emotieloze en
rancuneuze Rose mag er wezen. Het meest ontgoochelende aan deze film was
de CGI. Zo’n achterhaalde effecten heb ik al lang niet meer gezien. Het
zal wel budgettaire redenen hebben. Vooral de CGI op het einde van de
film was lachwekkend. Vervolgens is er het totaal gebrek aan spanning of
griezeligheden. Op één enkele “jump scare” na was het nogal zwakjes op
dat gebied. En velen zullen klagen over de ontknoping. Een “Was het dat ?”
verzuchting is niet veraf. En de logica was ook op bepaalde momenten
ver zoek. Ondanks de vervreemding van haar vader (zelfs onwetende of hij
nog leeft of niet), twijfelt Rose er geen seconde aan om naar Frankrijk
af te reizen en haar intrek te nemen in een ruïne dat er als spookhuis
uitziet. Nogal raar.
Je verwacht natuurlijk een film over een bezeten huis waar rusteloze
zielen in ronddwalen. In zekere zin is dat ook zo maar toch voelt het
niet zo aan. Het is eerder een film over obsessie en de kracht dat in
muziek schuilt. Het meest positieve aan de film is de algehele sfeer die
men wist te creëren. En dit voornamelijk door het decor. Een eeuwenoude
landhuis met donkere, tochtige kamers vol spinnenwebben. Waar men ’s
nachts nog gebruik moet maken van zo’n middeleeuws ogende kandelaar.
Maar ook de soundtrack leverde een bijdrage. Iets waar ik normalerwijze
niet echt op let. Maar ik moet toegeven dat klassieke muziek uitermate
geschikt is om het een spookachtiger tintje te geven. Alleen was de
muziek niet voldoende om er een enge film van te maken. Een leuke
poging. Een plezier om Rutger nog eens te zien. Maar verder niets
speciaals. Veel muziek zat er niet in, zou je kunnen zeggen!
Post a Comment