Star Wars VII : The force Awakens (2015)


 English HereKorte Inhoud
Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

Genre : SF
Land : VS

Cast
:

Daisy Ridley : Rey
John Boyega : Finn
Oscar Isaac : Poe Dameron

Regisseur : J.J. Abrams

Mijn mening 

“Hope is not lost today... it is found.”

Eindelijk heb ik deze langverwachte film kunnen bewonderen. Niet dat ik, net zoals zovele miljoenen andere Star Wars fanaten, er op zat te wachten. Ik moet altijd nadenken waar deze Star Wars film zich situeert in de gehele saga. Dat hele prequel, sequel of semi-sequel gedoe boeit me niet erg. Om eerlijk te zijn erger ik me daar meestal mateloos over. Toen ik als 11-jarige jongetje samen met een nonkel de eerste Star Wars ging kijken in de cinema, kwam ik achteraf redelijk van mijn spreekwoordelijke sokken geblazen naar buiten. Dit was voor die tijd ongezien en redelijk indrukwekkend. En zeker voor een jonge knaap. De twee vervolgfilms die naderhand uitkwamen, borduurden voort op dit concept en hielden de magie die rond het hele Star Wars gebeuren hing in ere.


De magie verdween bij mij toen Episode I uitkwam. En neen, dat is niet de eerste originele Star Wars film, maar de eerste in de saga. Hopelijk wordt er in de toekomst niet nog een episode uitgebracht die verder teruggaat in de tijd, anders moeten ze weer alles hernummeren. Niet dat deze episode er slecht uitzag ! Dat zou er nog aan mankeren. 22 Jaar na de originele film mag je toch verwachten dat filmtechnieken en het creëren van computeranimaties toch enige vooruitgang hebben gekend. Voor mij was dus de verpakking stijlvoller en indrukwekkender, maar de inhoud was zielloos. Ik kreeg meer zo’n “laten-we-er-nog-een-episode-bij-breien” gevoel bij. Commercieel gezien was deze laatste film dan ook een meesterzet. “Laten we teruggaan naar de essentie en de geest van de eerste film” zullen de beleidsmensen van Lucasfilm gedacht hebben. “The Force” mag terug opflakkeren hier. Alleen is het in mijn ogen alleen nog maar een waakvlammetje.


R2D2, C3PO en Chewbacca hebben de tand des tijds goed doorstaan. De enigen die hun verouderingsproces niet hebben kunnen stopzetten zijn Han Solo, Prinses Leia en Luke Skywalker. Deze laatste zie je echter maar een paar minuutjes. Kwestie om ruimte te laten voor eventuele vervolgen. Hopelijk volgt er in de toekomst geen prequels op deze film, anders kan je je verwachten aan een Star Wars 4.2 en 5.2. Maar werden de verhaallijn, sommige gebeurtenissen en de uiteindelijke afloop niet al eens eerder gebruikt. Yes indeed. Leg de eerste film naast deze versie, en je zal algauw verschillende overeenkomsten terugvinden. En dat zelfs zonder vergrootglas. Het ziet er allemaal wel gepolijst en verbluffend uit (de achtervolgingsscène met Rey aan het stuur van de Millenium Falcon en twee Tie Fighters is adembenemend), maar toch miste ik de impact die de eerste film op me had. Ik wist zelfs wanneer het zinnetje “May the force be with you” weeral zou gebruikt worden. Ik denk dat er ook een kleine “force” in mij aanwezig is!


Het Verdict 6/10

Links : IMDB
, Moviemeter

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.