Korte Inhoud De tiener Sam is één van de laatste overlevenden die zich op de aarde
bevindt. Er rest nog een laatste shuttle die de planeet zal verlaten en
Sam staat voor een moeilijke beslissing. Ze wil graag de enige,
weliswaar giftige, planeet die ze haar thuis kan noemen genezen, maar
daarvoor moet ze snel zijn. Als de shuttle vertrekt blijft ze immers
alleen achter. Genre : Avontuur/Drama/Romantiek Land :VS Cast Margaret Qualley : Sam Anthony Mackie : Micah Regisseur Jonathan Helpert
Mijn mening
Sam, we have to leave this place.
Sooner or later you'll have to.
“IO” zal zeker en vast een orgastische ervaring zijn voor
wereldwijde milieuactivisten en doemdenkers. Aanhangers van mondiale
protestbewegingen over opwarming van onze aardbol en het naar de haaien
gaan van ons in balans zijnde eco-systeem, zullen deze film zeker en
vast kunnen gebruiken als voorbeeld om hun apocalyptische rampscenario’s
te bekrachtigen. Kan je het je al voorstellen? Eén of ander
duidingsprogramma waar ze een microfoon onder de neus duwen van zo’n
milieu-adept? Wees er maar zeker van dat de interviewer commentaren
zoals “Zie je welke ellende we over ons heen krijgen als we nu niet ingrijpen?”
naar het hoofd geslingerd krijgt. Naar mijn bescheiden mening is dit
alles een storm in een glas water (En nee, de opwarming van de aarde had
geen invloed op dat stormpje). Ik wijt het aan de natuurlijke evolutie
die onze planeet in cyclussen ondergaat waarbij wij als mensheid het
proces alleen een beetje versnellen door ons vervuilend gedrag. Soit.
Laat ik mij bezig houden waar ik verstand van heb. En dat is een
beoordeling neerpennen over de desbetreffende film “IO”. Kort en bondig : het is zo saai als elk milieudebat dat tegenwoordig gevoerd wordt.
Voor wie het nog niet wist, “IO” toont ons voor de zoveelste keer
een verlaten, onbewoonbaar verklaarde aardbol. Dit concept is al tot
vervelens toe gebruikt in meerdere films met telkens een andere oorzaak.
Ofwel is het door een zombie-raid zoals in “World War Z” en gelijkaardige zombie-films. Ofwel zijn het weer prehistorische ondingen zoals in “The Silence”
die een mondiale slachting veroorzaken. En laten we de buitenaardsen
niet vergeten? Die verschijnen te pas en te onpas om onze blauwe planeet
te plunderen omdat zijzelf zonder grondstoffen zitten. Virussen,
impulsen via mobiele telefoons, een onschuldig SMS-berichtje, een
computer virus of gewoonweg een globale wereldoorlog. Er zijn al enorm
veel oorzaken gebruikt om chaos te scheppen met een uitgestorven aardbol
als gevolg.
Hier in “IO” zijn het giftige dampen die ervoor zorgen dat de
bevolking massaal het loodje erbij neerlegt. Verstikking en bloed dat
transformeert in een zwarte vloeistof. Wetenschappers beweren dat het
een onverwachte verandering is in de atmosfeer. Broodnuchtere mensen met
gezond boerenverstand beseffen dat het alleen moedertje Aarde is die
alles grondig kotsbeu is en ons met een welgemikte ecologische stamp van
deze planeet wil knikkeren. Het resultaat is een massale exodus naar
IO, een planeetje dat ergens in de buurt van Jupiter rondzweeft. Maar
dat geldt niet voor het tienermeisje Sam (Margaret Qualley) die
achterbleef op moeder Aarde en zich terugtrok in een huisje ergens op
een berg waar de giftige dampen niet aanwezig zijn. Als ze over het dal
heenkijkt, hangt deze allesverstikkende smog als mist in de vallei.
Zelfs een stormpje kan deze giftige dampen niet over de bergkam blazen.
Wat de storm wel deed was een bijenkolonie wegblazen die noodzakelijk
was voor het wetenschappelijk onderzoek dat Sam en haar vader, die dit
onderzoek initieerde en blijkbaar ook de rampspoed niet overleefde, deden. Of hij is in rook opgegaan.
Wat dit wetenschappelijk onderzoek juist inhield of dat het zinvol was,
kan ik niet beoordelen. Dat zal dan wel te wijten zijn aan mijn
beperkte intelligentie.
Al bij al was het begin van de film niet slecht. Een met een
zuurstofmasker uitgeruste Sam die zich met behulp van een quad (voorzien
van aanhangwagentje) verplaatst door de verlaten straten van één of
andere Amerikaanse stad. Beelden van een doodse stad, akelig duistere
ondergrondse gangen waar regenwater van het plafond afdruppelt. En het
besef dat haar bezoektijd beperkt is tot de inhoud van de
zuurstofflessen. Een miscalculatie en ze valt ten prooi aan de giftige
dampen. Spannend. Uitnodigend. Maar tegelijkertijd ook niet denderend
baanbrekend. Ook als Micah (Anthony “Falcon” Mackie) in een Jules
Verne-achtige luchtballon komt aangevlogen, wordt het niet echt
boeiender. Wat volgt is een tweestrijd tussen deze twee hoofdfiguren.
Sam wil graag het levenswerk voortzetten van haar vader en aantonen dat
leven op Aarde wel mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst. Micah wil
kost wat kost op het laatste ruimteschip stappen dat naar IO vertrekt,
maar heeft daarvoor wel wat extra hulp nodig. Als het romantisch
onderonsje zich aankondigde, moest ik direct denken aan “Z for Zachariah”. Ook zo’n film die interessant begint maar gekenmerkt wordt door een algehele saaiheid en traagheid.
Aan de twee hoofdpersonages lag het niet. Margaret Qualley is een niet
onknappe verschijning en toont op een degelijk manier hoe vastberaden
het personage Sam wel is. Alleen waren de beslissingen die ze nam nogal
ongeloofwaardig. Anthony Mackie slaagt er dan weer in om de onsympathieke
ballonvaarder met een zelfbeheersingprobleem te spelen. Voor mij was het
script te nihilistisch. Het tempo was irriterend laag. En het verhaal
an sich was uiterst saai. Veel filmtechnisch perfecte stillevens. Veel
gemijmer en adempauzes vol dramatiek. Zelfs het hoopvolle einde met een
mythologisch-religieuze boodschap kunnen het niveau niet omhoog krikken.
Tja, “IO” was voor mij een beetje een teleurstelling. Ik
verwachte geen Lucas-vehikel waar alles “knalt en zoeft en floept”. Maar
qua saaiheid verslaat deze Netflix Original toch vele concurrenten.
Post a Comment