Voor wie het nog niet wist, “IO” toont ons voor de zoveelste keer
een verlaten, onbewoonbaar verklaarde aardbol. Dit concept is al tot
vervelens toe gebruikt in meerdere films met telkens een andere oorzaak.
Ofwel is het door een zombie-raid zoals in “World War Z” en gelijkaardige zombie-films. Ofwel zijn het weer prehistorische ondingen zoals in “The Silence”
die een mondiale slachting veroorzaken. En laten we de buitenaardsen
niet vergeten? Die verschijnen te pas en te onpas om onze blauwe planeet
te plunderen omdat zijzelf zonder grondstoffen zitten. Virussen,
impulsen via mobiele telefoons, een onschuldig SMS-berichtje, een
computer virus of gewoonweg een globale wereldoorlog. Er zijn al enorm
veel oorzaken gebruikt om chaos te scheppen met een uitgestorven aardbol
als gevolg.
Hier in “IO” zijn het giftige dampen die ervoor zorgen dat de
bevolking massaal het loodje erbij neerlegt. Verstikking en bloed dat
transformeert in een zwarte vloeistof. Wetenschappers beweren dat het
een onverwachte verandering is in de atmosfeer. Broodnuchtere mensen met
gezond boerenverstand beseffen dat het alleen moedertje Aarde is die
alles grondig kotsbeu is en ons met een welgemikte ecologische stamp van
deze planeet wil knikkeren. Het resultaat is een massale exodus naar
IO, een planeetje dat ergens in de buurt van Jupiter rondzweeft. Maar
dat geldt niet voor het tienermeisje Sam (Margaret Qualley) die
achterbleef op moeder Aarde en zich terugtrok in een huisje ergens op
een berg waar de giftige dampen niet aanwezig zijn. Als ze over het dal
heenkijkt, hangt deze allesverstikkende smog als mist in de vallei.
Zelfs een stormpje kan deze giftige dampen niet over de bergkam blazen.
Wat de storm wel deed was een bijenkolonie wegblazen die noodzakelijk
was voor het wetenschappelijk onderzoek dat Sam en haar vader, die dit
onderzoek initieerde en blijkbaar ook de rampspoed niet overleefde, deden. Of hij is in rook opgegaan.
Wat dit wetenschappelijk onderzoek juist inhield of dat het zinvol was,
kan ik niet beoordelen. Dat zal dan wel te wijten zijn aan mijn
beperkte intelligentie.
Aan de twee hoofdpersonages lag het niet. Margaret Qualley is een niet
onknappe verschijning en toont op een degelijk manier hoe vastberaden
het personage Sam wel is. Alleen waren de beslissingen die ze nam nogal
ongeloofwaardig. Anthony Mackie slaagt er dan weer in om de onsympathieke
ballonvaarder met een zelfbeheersingprobleem te spelen. Voor mij was het
script te nihilistisch. Het tempo was irriterend laag. En het verhaal
an sich was uiterst saai. Veel filmtechnisch perfecte stillevens. Veel
gemijmer en adempauzes vol dramatiek. Zelfs het hoopvolle einde met een
mythologisch-religieuze boodschap kunnen het niveau niet omhoog krikken.
Tja, “IO” was voor mij een beetje een teleurstelling. Ik
verwachte geen Lucas-vehikel waar alles “knalt en zoeft en floept”. Maar
qua saaiheid verslaat deze Netflix Original toch vele concurrenten.
Post a Comment