Uncut Gems (2019)


 English HereKorte Inhoud 
Howard Ratner heeft een gokverslaving en is eigenaar van een juwelierszaak in New York. Rijke en beroemde personen zijn er klant aan huis. Een waardevolle ongeslepen diamant uit Ethiopië moet hem eindelijk een financiële megaklapper opleveren via een veiling. Op deze manier hoopt Howard uit zijn financiële moeilijkheden te komen. Toch kiest hij er voor om het opaal eerst uit te lenen aan NBA-ster Kevin Garnett, die er heilig in gelooft dat deze steen hem magische krachten geeft voor een wedstrijd. Howard sluit ondertussen risicovolle weddenschappen op basketbalwedstrijden af, terwijl louche schuldeisers hem op de hielen zitten.

Genre : Misdaad/Thriller/Drama
Land : VS

Cast
Adam Sandler : Howard Ratner
Julia Fox : Julia De Fiore
Kevin Garnett : Kevin Garnett


Regisseur 
Benny Safdie, Josh Safdie 


Mijn mening


That's a million dollar opal you are holding.
Straight from the Ethiopian Jewish tribe.

Zit je in het midden van een enerverende echtscheiding? Of heb je ziekenverlof vanwege een burn-out doordat je stresserende job teveel van je eist? Of werken die twee revolterende, puberende tieners thuis je dusdanig op de zenuwen dat je bijna geen vingernagels meer hebt? Goede raad! Laat deze film links liggen en ga op zoek naar een rustgevende film. Want deze “Uncut Gems” zal zeker niet ideaal zijn voor je gemoedsrust. Ik vrees ervoor dat je na 20 minuten al uit frustratie met snacks naar het beeldscherm smijt terwijl je uit pure opwinding je haren uittrekt. Want “Uncut Gems” is wel de meest stresserende film ooit die op een ongenadige manier de spanning opdrijft. Geloof me, op het einde van de film was mijn hartritme in cadans met het opzwepende ritme van deze tragikomische film.


Niet alleen is het een zenuwslopende film. Ook het tempo van de film is absurd hoog. Een op hol geslagen hogesnelheidstrein waarbij het wel lijkt alsof iedereen in een onmenselijk tempo van hot naar haar holt. Vanaf het begin van de film lijkt het wel alsof je in een centrifuge wordt gesmeten die met een duizelingwekkende vaart rondtolt en waar de snelheid geen moment afneemt. Tot en met de ontknoping. Dan wordt er op een ongenadige wijze aan de noodrem getrokken waarna de tumultueuze levensstijl van juwelier Howard Ratner (Adam Sandler) abrupt tot stilstand komt. En als je je ergert aan het te pas en te onpas gebruik van het “f”-woord, dan waarschuw ik je nu al. In elke dialoog zitten er wel een paar verscholen.



Ik ben helemaal niet een Adam Sandler fan. De paar films die ik van hem heb gezien (“Click”, “Blended” en “The Cobbler”) vielen in mijn ogen toch wel tegen. Misschien is het de humor die door Sandler wordt gebruikt. Misschien is het de persoon Sandler zelf die me nooit wist te bekoren. En om eerlijk te zijn, mijd ik telkens films waarbij zijn naam op de affiche pronkt. Het verbaasde me dan ook toen ik ergens las dat hij de bestbetaalde acteur is in Hollywood. Maar na het zien van “Uncut Gems” moet ik mijn mening over de acteur Sandler toch wel drastisch bijstellen. Het is dan ook geen echte komedie (op een redelijke morbide wijze zou je er wel de humor van kunnen inzien) alhoewel je het typetje dat Sandler hier speelt karikaturaal kan noemen. Howard, een Joodse juwelier in de metropool New York, tracht zijn chaotisch leven terug op de rails te krijgen. Een Ethiopische opaal zou hiervoor moeten zorgen. Een ongeslepen diamant die volgens Howard een fortuin kan opbrengen op een veiling. Een fortuin waarmee hij zijn schulden kan aflossen bij pandjesbazen en onderwereld figuren. Schulden die opliepen vanwege zijn niet te bedwingen gokverslaving. Totdat de befaamde basketbalster Kevin Garnett (Kevin Garnett zelve) in zijn diamantwinkel staat en het kostbare ding in bruikleen wil nemen omdat er een oerkracht uitstraalt die zijn prestaties tijdens de komende belangrijke wedstrijd tot ongekende hoogte zou kunnen brengen.



Tja, en als KG het kostbare goed niet op het afgesproken tijdstip aan Howard terugbezorgt, is dat het begin van een zenuwslopende wedren. Een wedren waarbij Howard’s leven tot een hel wordt gemaakt door ongure personen, schuldeisers, zijn vrouw (Idina Menzel die hem hartgrondig haat en de meest ergerlijke persoon ter wereld noemt) en zijn minnares Julia (Julia Fox). Ook al is Howard een hoogst irritant persoon zonder scrupules of enige vorm van beleefdheid, krijg je toch medelijden met deze figuur wiens leven in elkaar stort als een kaartenhuis. En ook al werd ik zenuwachtig vanwege het Mr. Bean-achtig karakter van de film waarbij alles dat Howard onderneemt en beslist telkens weer in het honderd loopt, wist deze film me toch te entertainen. Ik had nooit kunnen denken dat ik dit ooit zou zeggen, maar Adam Sandler speelt zijn rol gewoonweg weergaloos op een buitengewoon uitstekende manier. Eigenlijk was dit wel een Oscar nominatie waardig. Hopelijk heeft Sandler nu de smaak te pakken en gaat hij in de toekomst nog eens een poging wagen met een serieuze rol (in een hopelijk minder jachtige setting). Ik vrees echter dat we eerst weer een lading ultraflauwe komedies te zien gaan krijgen voordat dat een feit is.



 
Het Verdict 7/10
Links : IMDB, Moviemeter

Uncut Gems (2019) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.