jOBS (2013)

 English Here
Korte Inhoud
Het waargebeurde verhaal over één van de meest bekende en grootste Amerikaanse ondernemers uit de geschiedenis. JOBS vertelt het indrukwekkende verhaal over dertig inspirerende jaren uit het leven van Steve Jobs.  

Genre : Biografie/Drama
Land
: USA


Cast :
Ashton Kutcher : Steve Jobs
Dermot Mulroney : Mike Markkula
Josh Gad : Steve Wozniak

Regisseur :
Matt Whiteley

Mijn mening


Van een film als "Jobs" verwacht je eigenlijk dat het eerder een uitgerekte reclamefilm voor Apple zou zijn, dan een schets van de stichter van dit eigenzinnig product. Dit was het net niet, maar het scheelde niet veel. Ik vraag me af hoeveel inbreng Jobs zelf had in deze film. Of was het script opgesteld zonder inzage van hemzelf ?


Het nadeel van een biografie is dat als de geportretteerde persoon deel uit maakt van een geheel dat ver buiten je interesse ligt, je het waarschijnlijk een nietszeggende en saaie bedoening gaat vinden. Idem dito als ik een biografische film zou kijken over de bezielende kracht achter het Tupperware verhaal, zou ik waarschijnlijk ook in slaap sukkelen en ongeïnteresseerd deze uitzitten. "Jobs" heeft mij vanzelfsprekend als IT'er in de ban gehouden. Zelf heb ik het opkomen van de befaamde PC meegemaakt. Ik heb het helemaal doorlopen : programmatie met een ponskaartenmachine,Winchester schijven, de C64 en C128, floppy-disk die tegenwoordig gebruikt worden als onderlegger en waarop je naar de huidige standaarden vreselijk weinig op kan opslaan, de Sinclair ZX Spectrum,Tandy TRS-80,de 286/386/486 DOS machines enz. enz. En dan begon ik mijn loopbaan waarop de persoon die mij ging aanwerven vroeg of ik ook iets van Macintosh afwist. Volmondig beaamde ik dat en de volgende dag vroeg ik op een cursus DBase II die ik op dat moment aan het volgen was, of ze me eindelijk konden vertellen wat in godsnaam een Macintosh was. En daar mocht ik dan beschikken over een Mac Plus en hield ik voor de eerste keer een muis (verrekt onhandig vond ik) vast en leerde ik bestandjes slepen en in het vuilbakje gooien. Niemand kan zich voorstellen hoe baanbrekend en schokkend dit gegeven was voor mensen die gewend waren om naar een promptje te kijken in een DOS omgeving en te sukkelen met CD en DIR commando's. Een hele nieuwe wereld openbaarde zich dankzij Apple. Diep vanbinnen is er nog altijd die bewonderende affectie voor alles wat met Apple te maken heeft.


Wat mis ik dan in deze film ? De technische kant van het ontstaan van dit doordacht product. We zien de Apple II wel passeren. Lisa wordt vermeld. En dan is er het ontstaan van de Macintosh wat zorgt voor het uitrangeren van Jobs uit de Apple firma. De Next passeert en voor je het weet kijken we naar de voorontwerpen van de iMac. Dat is het. Geen uitweiding over het ontstaan van de grafische interface. Wie heeft er in godsnaam dat briljant idee gekregen om die muis te ontwerpen ? Uiteindelijk is de film een zelfverheerlijking van de persoon Jobs. We krijgen eigenlijk een heel tirannieke en gevoelloze persoon te zien. Om eerlijk te zijn vind ik hem een arrogante klootzak die over lijken gaat. De mensen die samen met hem begonnen en die hij opzij schoof en niks toebedeelde op het moment dat het een succes werd. Een programmeur die niet het enthousiasme toonde wordt op staande voet ontslagen. Het kind dat hij volledig negeert en niet aanvaard als zijnde zijn kind. Het verkopen van zijn aandelen om het bedrijf te destabiliseren. Het debacle over het vermeend kopiëren van de Macintosh software door Microsoft (waar ik ook stellig van overtuigd ben) is ook maar een flits in de hele film. Hier hadden ze voor mij ook wat verder in kunnen gaan. Maar dat het een visionair was met een uitgesproken mening over welke plaats de computer in het gewone leven zou innemen, staat onomstotelijk vast. Dat het een asociale bullebak bleek te zijn, is nu ook wel overduidelijk.


Aston Kutcher heeft eigenlijk een puike prestatie geleverd met het portret van Jobs. De houding, de afdwalende blik en het enthousiasme lijkt oprecht. Evenzeer kan dit gezegd worden over de medespelers die de bende computernerds moeten voorstellen die aan de wieg stonden van Macintosh. Een film die niet een diepe indruk zal maken op de meeste mensen. Ik vond het een aangename film die eventjes toeliet om op een andere manier te kijken naar een product dat centraal in ons leven staat
 

Het verdict 5 /10
Links : IMDB , Moviemeter


Jobs (2013) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.