Korte Inhoud Een
topfiguur uit de Maffia en zijn familie zijn ondergebracht in een Frans
dorpje beschermd door de CIA. Na het verraden van andere maffialeden
zit Fred/Giovanni in een getuigebeschermingsprogramma. Ondanks de moeite
die CIA agent Stansfield zich getroost om de familie op het rechte pad
te houden, kunnen deze zich toch niet inhouden om telkens te hervallen
in oude gewoontes en aldus hun bescherming te verliezen doordat ze
telkens hun problemen op te lossen zoals ze dat deden binnen de maffia. Genre : Misdaad/Komedie Land : USA/Frankrijk Cast : Robert De Niro : Fred Blake/Giovanni Manzoni Tommy Lee Jones : Robert Stansfield Michelle Pfeiffer : Maggie Blake Regisseur : Luc Besson
Mijn mening
"Fuck” Wat begon als een zwartgallige komedie, eindigde in een ongeloofwaardige
actieprent. Afgaande op de cast verwachtte ik toch een iets degelijkere
film dan dat "The Family" uiteindelijk blijkt te zijn. De film is
gebaseerd op het roman "Malavita" van Benaquista dat vertaald werd naar
"Badfellas" voor de Engelstalige versie en tevens de naam is van de
familiehond. Van begin af aan wist ik al direct waar het naartoe zou
leiden. Je kan dus wel stellen dat de film redelijk voorspelbaar was.
Belle de dochter, gespeeld door Dianna Agron, is een beeldschone
verschijning en lijkt bij momenten wel weggelopen uit de film "Bilitis"
met dat 70's achtig kleedje met strikjes en die wazige schijn die rond
haar hangt. De romance die ontstond tussen haar en de wiskundeleraar in spe
was natuurlijk verplicht materiaal voor deze komedie, maar bracht
eigenlijk niks bij. Liever had ik Belle verder zien gaan op haar elan
als met-GSM’s-op-andere-tienermeisjes-timmerende maffiadochter. De zoon (John D'Leo) liet er geen gras over groeien en ontpopte zich algauw als
rasechte organisator om de hele school in dienst van zichzelf te zetten.
Een meesteroplichter en manipulator binnen de kortste tijd.
Vreselijk overdreven ! Wat mij het meeste stoorde was het gevoel dat
het niet echt een familie leek. Het was precies een koppel met 2
geadopteerde kinderen.
Dat het niet helemaal goed zou komen met deze film, was het feit dat
deze Amerikaanse maffia familie een onderkomen kreeg in een piepklein
Frans dorpje en alle inwoners aldaar allemaal Engels praten. Sommige
zelfs met een Amerikaans accent. En ik twijfel er aan of de scholen in
Frankrijk ook een duplicaat zijn van de mentaliteit in Amerikaanse
Highschools. Dat de door Giovanni verraden maffialeden de uitgeweken familie op het spoor zou komen, was te verwachten. De manier waarop was zelfs voor een film nogal ver gezocht.
Vanaf hier vervalt het komische volledig en slaat de toon om in een
semi-brutale gangsterparodie. De totaal karikaturale gangsters
verschijnen op het toneel en beginnen op een onzinnige manier het halve dorp neer te maaien beginnende bij de politie,de brandweer ,de CIA agenten en daarna de omliggende bewoners. Ze worden opgemerkt door dochter en zoonlief. De
eerste zittende op een kerktoren omdat ze niet over haar
liefdesverdriet heen komt (zucht), de andere al snikkend zittend op het
perron onderweg naar Parijs ,omdat de school hem heeft berispt over zijn
misdadige praktijken. Eigenlijk wel een softie voor de zoon van een gangster. Uiteindelijk groeien ze beide uit tot ware Rambo’s om korte metten te maken met de gearriveerde gangsters, waarvan je toch zou denken dat het professionals zijn.
Het grote probleem bij “The Family” is dat het niet echt een komedie en
niet echt een misdaadfilm is. Het wil van beide walletjes eten en schiet
uiteindelijk op beide vlakken tekort. Een sterrencast met De Niro en
Pfeiffer kan de balans niet laten overslaan, ondanks dat ze zo'n
zwaargewichten zijn in het Hollywood landschap. Quote van Linda Barnard in Toronto Star : "While Besson knows his way
around an action film, he’s not as adept at comedy. The result is an
often-violent, occasionally amusing fish-out-of-eau tale that plunks a
family of wise guys in the French countryside with predictable results".
Post a Comment