The Butler (2013)

 English HereKorte Inhoud

Dit is het waargebeurde verhaal van Cecil Gaines, een kamerheer die meer dan drie decennia actief is geweest in het Witte Huis. Hij was in dienst van acht verschillende presidenten. Zijn carrière begon in 1952 toen Harry Truman de regerende president was en eindigde uiteindelijk in 1986, ten tijde dat Ronald Reagan president van Amerika was.
Genre : Drama/History
Land : USA

Cast :
Forest Whitaker : Cecil Gaines
Oprah Winfrey :  Gloria Gaines
John Cusack : Richard Nixon
Robin Williams : Eisenhower

Regisseur :
Lee Daniels

Mijn mening


"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that."

"The Butler" is een fascinerende geschiedkundige kijk op de strijd van de Afro-Amerikaanse bevolking voor gelijke rechten en een evenwaardig bestaan door de jaren heen in de VS. Of het wel of niet volledig accuraat en geschiedkundig juist is, laat ik in het midden. Om eerlijk te zijn vreesde ik dat het een saaie bedoening ging zijn zoals bij "Lincoln”. Integendeel , de film hield me meer dan twee uren aan het beeld gekluisterd. En dat voor een film die volledig gebaseerd is op historische feiten. Waren de lessen geschiedenis vroeger op school maar zoals deze film. Ik vind wel dat dit verplicht lesmateriaal zou moeten zijn. Velen zullen zeggen dat dit een strategisch gelanceerde film is om in aanmerking te kunnen komen voor een Oscar nominatie en er ook eentje in de wacht te slepen. Hier ben ik niet honderd procent zeker van. En als dat een beweegreden is om deze film over te slaan, dan mis je eigenlijk een van de betere films van het bijna voorbijgevlogen jaar.


Een heleboel bekende sterren passeren in deze film : John Cusack, Jane Fonda, Cuba Gooding Jr., Terrence Howard, James Marsden, Robin Williams, Vanessa Redgrave. Zelfs Lenny Kravitz en Mariah Carey speelden er een rolletje in. Maar ik had ze niet direct herkend. Maar het zijn de hoofdrolspelers die een degelijke indruk op mij hebben gemaakt. Forest Whitaker is fantastisch als de butler Cecil Gaines die voor 8 Amerikaanse presidenten werkte en die de hele historie meemaakt van de katoenvelden tot en met de verkiezing van Obama als president. Naar mijn oordeel zijn beste prestatie ooit. Ondanks zijn passieve houding , toont hij toch op een bepaalde manier dat hij ambitieus en moedig is. Ik vond dat hij op zijn eigen manier een stille strijd voerde tegen het onrecht dat hem was aangedaan. Sommige momenten vond ik aangrijpend als hij aanwezig was in “The Oval Room” waar de dan regerende president een beraadslaging heeft met zijn raadsmannen en een bespreking heeft over hete hangijzers die te maken hebben met de gekleurde bevolking. De manier waarop ze hem negeren alsof het een meubelstuk is terwijl het nochtans zaken zijn die hem aanbelangen. En de neutraliteit die Cecil heel die tijd kan behouden. Tevens vond ik het fantastisch hoe zijn veroudering gerealiseerd werd. Alles klopt en is op een overtuigende manier gebracht. Langs de andere kant heeft Whitaker sowieso een hangend aangezicht met van die lodderogen, waardoor hij van nature er al triest uitziet.


Diegene die wel de meeste indruk op mij heeft gemaakt is Oprah Winfrey die de rol van Gloria Gaines op zich nam. Om eerlijk te zijn begon ik deze film te kijken zonder enige notie van welke VIP’s hier in meespeelden. Toen ik haar uiteindelijk herkende als die vervelende aandachttrekkende mediageile trien die in alles commercieel voordeel ziet, was ik toch aangenaam verrast door haar acteerprestatie. Ik zou zelfs durven zeggen dat de keuze om haar deze rol te geven de film alleen maar ten goede kwam.
En ook David Oyelowo speelde een glansrol als de zoon Louis. Een stille jongen tijdens het opgroeien die zich langzamerhand afzette tegen het beeld dat hij had van zijn vader en langzamerhand begon te rebelleren en deelnam aan de befaamde sit ins op plaatsen waar zwarten niet mochten ziten,de Freedom Busses en later The Black Panthers. Het toppunt van meligheid in deze film is natuurlijk dat er op het uiteinde een verzoening is met zijn vader.


Het voordeel om deze film te kijken zonder besef van wie er allemaal in meedoet, is dat je telkens weer verrast wordt door bekende gezichten die op komen draven. Het meest geslaagd vond ik Alan Rickman en Jane Fonda als Ronald en Nancy Reagan. Ook Minka Kelly als Jacqueline Kennedy vond ik aardig gelukt. Robin Williams vond ik echter een miscast. Niet vanwege zijn acteerprestatie maar ik verwachte elk moment het opzetten van een clownsneus en een grappige oneliner als afsluiter.


De film zelf was een hele boterham op gebied van geschiedenis. Een hele reeks feiten kwamen aan bod. De katoenplantage,de eerste zwarten op een universiteit,de Freedom Busses, de Ku-Klux-Klan, de aanslag op JFK, Sidney Poitier, Vietnam, de dood van King, Mandela en Obama. Niet niks om in één enkele film naar voren te brengen. Maar het stoorde me niet echt en eigenlijk werd het op een vernuftige manier aan elkaar gepraat.


Een must-see film voor mij in ieder geval. Het is eigenlijk een filmische documentaire van de lelijkste en meest trieste periode in de Amerikaanse geschiedenis en waar in onze huidige moderne maatschappij er nog altijd uitwassen van bestaan. En dan te beseffen dat dit in tijd gezien niet eens zo lang geleden van toepassing was. Voor mij zeker een Oscar waardig.
Maar liefst mag deze film dan gezien worden als de apotheose over dit onderwerp, want we worden de laatste jaren overspoeld met dito films hierover.


Het verdict 9 /10
Links : IMDB , Moviemeter


Lee Daniels' The Butler (2013) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.