Snowpiercer (2013)
Korte Inhoud
Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd er voor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat er voor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.
Genre : Actie/Drama/SF
Land : Zuid-Korea/USA
Cast :
Chris Evans : Curtis
Tilda Swinton : Mason
Kang-ho Song : Namgoong Minsu
Regisseur :
Joon-ho Bong
Mijn mening
"They've got no bullets!"
Deze film was nu eens een aangename verrassing. Niet wat het actiegedeelte betreft maar eerder de diepere betekenis die er in verwerkt is. De trein is eigenlijk een metafoor van de huidige wereld waarin wij leven. Een leven dat voor velen gewoon doordendert. De trein is eigenlijk een weerspiegeling van een micro-economie met een juist afgemeten verdeling in verschillende klassen. De armen die onderaan de maatschappij bengelen zitten in de laatste coupé in erbarmelijke omstandigheden. De gegoeden en vooraanstaanden nemen hun plaatsje vooraan in omringt door weelde en luxe. Daartussenin zit de middenklasse die zich niet de excessen kunnen permitteren zoals de hogere klasse, maar er toch aanzienlijk beter voorstaan dan de lagere klasse.
De hele film speelt zich af op de hoogtechnologische sneltrein
“Snowpiercer” ontworpen door een zekere Meneer Wilford. De trein zit
ingenieus in elkaar. Het bevat een ecosysteem om water te fabriceren uit
het afgebroken ijs waar de trein zich doorheen boort en is eigenlijk
een perpetuum mobile die zich eeuwig voortbeweegt op een mondiaal
treinspoor van tienduizenden kilometers lang. Dit omdat de briljante
wetenschappers op het lumineus idee kwamen om een bepaalde stof in de
atmosfeer te spuiten om op deze manier de opwarming van de aarde terug
op een normaal peil te krijgen. Dit mislukt jammerlijk genoeg, waardoor
de aarde in een reusachtige frisco veranderde en leven hier onmogelijk
werd. Enkele duizenden mensen hadden het geluk om aan boord te kunnen
gaan van deze eeuwig rondrijdende trein en wachten hier dan geduldig af
tot leven op aarde weer mogelijk zou zijn. Stoppen is uit den boze en
wie het toch waagt om naar buiten te ontsnappen (Eerste vraag die ik me
stelde was : "Hoe in godsnaam ?") verandert instant in een stalactiet
(of -miet. Ligt eraan hoe je buiten terechtkomt)
Er heerst een strikt repressief en dictatoriaal regime om ervoor te
zorgen dat de balans in deze maatschappij in evenwicht blijft. Er
is een achterbakse samenwerking tussen het voorste en achterste
gedeelte van de trein. Hierdoor worden er mijlpalen geënsceneerd zodanig
dat de bevolkingsgroei onder controle wordt gehouden en de
minderbedeelden een sprankeltje hoop blijven behouden om ooit het juk
van zich af te werpen. Het enige contact dat deze sukkelaars
hebben met het andere gedeelte is als er voedselbedelingen zijn
bestaande uit een blokvormige geleiachtige substantie. Oproer wordt
dadelijk in de kiem gesmoord en meestal volgt hierop een vlammende
toespraak van Mason (schitterende vertolkt door Tilda Swinton) die een
ziekelijk adoratie en verafgoding tentoonspreid voor Wilford. Ze is een
soort “Effie Trinket” uit “The Hunger Games” , maar dan lelijker. De
uiteindelijk boodschap is dan ook dat ze eigenlijk eeuwig dankbaar
zouden moeten zijn en geprivilegieerd zijn om aan boord te zijn. “Know
your position, keep your position, be the shoe.” Dat is de uiteindelijke
boodschap. De schoen als metafoor om aan te duiden dat ze onderaan
zitten en daar moeten blijven.
Deze postapocalyptische SF kon me uitermate boeien tot aan het moment dat ze de waterzuiveringsinstallatie bereiken.
Tot daar was het een uitermate naargeestig beeld dat opgehangen werd.
Een beeld waar we in onze geschiedenis al meermaals getuige van zijn
geweest. Van de slavernij in de zuidelijke staten van Amerika tot Mao
tse-toeng. Een verhaal van onderdrukking en slavernij. De beelden van in
lompen geklede mensen die aanschuiven voor hun proteïnen en zonder
daglicht bijeengepakt in de laatste wagons leven. De aanloop naar de
revolutie en de uiteindelijke doorbraak zijn geslaagd te noemen. De
revolutie breekt uit onder leiding van Curtis, een leider in spé die een
nogal een dubieus verleden heeft op deze trein en zijn troepen naar
voren laat stormen op weg naar de locomotief. Want wie de locomotief in
handen heeft , is God ! Onderweg bevrijden ze nog Namgoong Minsu en
diens dochter Yona. Deze aan “Kronol“ verslaafde gevangene schijnt
veiligheidsspecialist te zijn en in staat zijn om alle elektronisch
verzegelde schotten te openen. Het moment waarop het schot opengaat naar
een volgende wagon en ze tegenover een leger met bijlen uitgeruste SM-meesters
komen te staan, is indrukwekkend. Nog indrukwekkender als de veldslag
die hierop volgt. Ik ben er bijna zeker van dat Tarantino van deze scene
spontaan begint te kwijlen.
Wat hierna volgt is een hallucinante vertoning waarbij de rondleiding
door Willy Wonka in zijn fabriek niks voorstelt. Achtereenvolgens een serre waar verse tomaten worden gekweekt, een aquarium waarin duivelsroggen rondzwemmen, een restaurant waar tweemaal per jaar sushi
wordt geserveerd en een kleurrijke klas waar een soort Maria von Trapp
geschiedenisles over het rijk van Wilford les geeft. Het lijkt wel soms
een decor uit een Lynch film waarbij de scenarist op een bepaald moment
zelf teveel “Kronol” heeft gesnoven. Er waren ook momenten dat ik een
“Euh wat !” moment had. Zoals het moment dat er met een futuristisch
uitziend geweer naar elkaar geschoten werd terwijl de trein een schijnbaar enorme oneindige bocht maakte. En de reden waarom de eerst fuivende en “Kronol” snuivende in bontmantels gehulde massa naderhand ineens kwamen opzetten als een bende bloeddorstige zombies, was me ook een raadsel. En eindigen deed het dan ook nog eens met een gewiekste verwijzing naar kinderarbeid. Positiefste bijrol vond ik John Hurt als de raadgever van Curtis. Meest
negatieve bijdrage was van Ed Harris in Chinese kamerjas. Totaal
ongeloofwaardig.
Conclusie : een soms verwarrende gedrogeerde film met een diepliggende maatschappijkritische boodschap.
Het verdict 7/10
Links : IMDB , Moviemeter
Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd er voor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat er voor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.
Genre : Actie/Drama/SF
Land : Zuid-Korea/USA
Cast :
Chris Evans : Curtis
Tilda Swinton : Mason
Kang-ho Song : Namgoong Minsu
Regisseur :
Joon-ho Bong
Mijn mening
"They've got no bullets!"
Deze film was nu eens een aangename verrassing. Niet wat het actiegedeelte betreft maar eerder de diepere betekenis die er in verwerkt is. De trein is eigenlijk een metafoor van de huidige wereld waarin wij leven. Een leven dat voor velen gewoon doordendert. De trein is eigenlijk een weerspiegeling van een micro-economie met een juist afgemeten verdeling in verschillende klassen. De armen die onderaan de maatschappij bengelen zitten in de laatste coupé in erbarmelijke omstandigheden. De gegoeden en vooraanstaanden nemen hun plaatsje vooraan in omringt door weelde en luxe. Daartussenin zit de middenklasse die zich niet de excessen kunnen permitteren zoals de hogere klasse, maar er toch aanzienlijk beter voorstaan dan de lagere klasse.
Conclusie : een soms verwarrende gedrogeerde film met een diepliggende maatschappijkritische boodschap.
Het verdict 7/10
Links : IMDB , Moviemeter
8/10
BeantwoordenVerwijderengoed !
(le sage)