The Anomaly (2014)
Korte Inhoud
Ryan, een getraumatiseerde ex-soldaat, wordt wakker achterin een bestelbusje, samen met een ontvoerde jongen. Ryan helpt de jongen te ontsnappen maar wanneer hij een masker in zijn rugzak vindt komt hij tot een ontstellend besef. Er is echter geen tijd om te handelen want na 9 minuten en 47 seconden van bewustzijn gaat alles op zwart.
Genre : SF/Actie
Land : UK
Cast :
Noel Clarke : Ryan
Ian Somerhalder : Harkin Langham
Alexis Knapp : Dana
Brian Cox : Dr. Langham
Regisseur : Noel Clarke
Mijn mening
Ryan, een getraumatiseerde ex-soldaat, wordt wakker achterin een bestelbusje, samen met een ontvoerde jongen. Ryan helpt de jongen te ontsnappen maar wanneer hij een masker in zijn rugzak vindt komt hij tot een ontstellend besef. Er is echter geen tijd om te handelen want na 9 minuten en 47 seconden van bewustzijn gaat alles op zwart.
Genre : SF/Actie
Land : UK
Cast :
Noel Clarke : Ryan
Ian Somerhalder : Harkin Langham
Alexis Knapp : Dana
Brian Cox : Dr. Langham
Regisseur : Noel Clarke
Mijn mening
“Is there a technology that allows people to control
somebody else's mind?
Tell me about mind control!”
Tell me about mind control!”
Ooit stond ik eens naar een schilderwerk te kijken in een
kunstgalerij. Een creatie uit de moderne kunst waar ik na een half uur bestuderen,
nog steeds niet kon vatten wat het nu eigenlijk wou aantonen en dat als je het
een kwartslag zou draaien, er essentieel niks zou veranderen. En dan herinner
ik me nog het verplicht lezen van een literaire werk uit het magisch-mythisch
oeuvre van een Nederlands schrijver , waarbij 2 pagina’s nodig waren om dode
vliegen op een vensterbank te beschrijven. En dan herinner ik me nog dat uur
“Statistiek” op de universiteit waar ik mezelf na een uur afvroeg wat al die
ingewikkelde stellingen waren op het bord. Bij “The Anomaly” had ik na een
tijdje eigenlijk hetzelfde gevoel. Na een half uur kijken vroeg ik me eigenlijk
ook af waar ik in godsnaam naar aan het kijken was en wat nu eigenlijk de
bedoeling was van het hele gebeuren. Om voor de vijfde keer het hoofdpersonage
te zien ontwaken op een andere locatie, suf voor zich uit kijkend en niet
begrijpend hoe hij op een ander tijdstip in de toekomst daar is terechtgekomen
, begon toch snel te irriteren. Dat ik
ondertussen het bevallige achterwerk van een wulps uitziende vamp mocht
bewonderen, zorgde er niet voor dat mijn nieuwsgierigheid naar meer geprikkeld
werd. In tegendeel, de drang om er de brui aan te geven werd met de minuut
groter.
Alles begint op het moment dat Ryan (Noel Clarke), een ex-soldaat die
een trauma heeft opgelopen, ontwaakt in een rijdende bestelwagen waar
zich ook een ontvoerd jongetje in bevindt. Hij helpt deze laatste te
ontsnappen maar ontdekt algauw dat hij maar een beperkte tijd heeft om
te achterhalen wat er nu uiteindelijk aan de hand is. Om precies te zijn
verliest hij na 9 minuten en 47 seconden telkens het bewustzijn om dan
telkens in een zwart gat te vallen. Langzaam maar zeker ontdekt hij dat
hij deel uitmaakt van een complot en dat zijn bewustzijn en handelingen
door iemand anders worden gecoördineerd.
Zoals ik al eerder aanhaalde, duurt het toch een tijdje eerdat je begint
te beseffen waarover het gaat. “The Anomaly” is een saaie low-budget
film die uiterst traag van start gaat en uiteindelijk, nadat alle
puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen, redelijk simplistische en
zelfs belachelijk vergezocht overkomt. Het lijkt wel een ruwe mengeling
van “Source Code”, ”The Bourne Identity”, ”Edge of Tomorrow” en “The
Matrix”. Het telkens weer tot bewustzijn komen heeft veel weg van “Edge
of Tomorrow” , behalve dat dit fenomeen bij deze laatste voor spanning
en komische momenten zorgden. In deze SF heeft het alleen een
slaapverwekkend effect. De vechtscènes die herhaaldelijk voorkomen zijn
een flauwe kopie van deze uit “The Matrix” waarbij het veelvuldig
gebruik van slowmotion beelden ook niet bepaalde bevorderlijk zijn voor
het algehele tempo in deze film. Trouwens was de technische uitvoering
hiervan door Noel Clarke ook niet overtuigend. Het leek telkens alsof
hij een afwachtende houding aannam. Het zag er met andere woorden niet
echt vloeiend uit.
Noel Clarke is precies het manusje van alles in filmland. Deze Britse
acteur (beter gekend voor zijn rol in de TV serie "Doctor Who")
regisseerde dit niemendalletje en eiste dan ook nog eens de hoofdrol op.
Buiten verbaasd kijken, pijnlijk naar adem happen na het ontvangen van
een onmenselijk hard uitziende klap en zo heroïsch mogelijk overkomen
door het herhaaldelijk verkondigen dat hij willens nillens de jonge
knaap Alex wil redden, was er voor de rest niks indrukwekkend te
bewonderen. Ik ben er wel van overtuigd dat de hoofdsponsor iets te
maken had met mannen ondergoed, want daar mocht hij een aantal keren mee
in beeld komen. Zo ook zijn bevallige tegenspeelster Alexis Knapp als
Dana, de moeder Theresa van deze film die zich maar al te graag ontfermt
over Ryan. We kregen al bij de eerste verschijning een aantrekkelijk
beeld van haar lagere regionen. En naderhand was de aangemeten kledij
ook schaars uitgevallen. Uiteindelijk waren dit de fragmenten die de
verslappende aandacht terug opkrikte, maar besefte ik tegelijkertijd dat
haar bijdrage ook alleen maar diende om de boel sensueler te maken .
Ian “Lost” Somerhalder is diegene die telkens weer op het toneel
verschijnt en een niet aanzienlijke rol speelt in het hele complot. Ik
kon me niet aan de indruk ontdoen dat het eerder een commerciële
beslissing was om hem te laten meespelen om ook het vrouwelijke publiek
te laten genieten. Brian Cox (“The bourne Identity”,”Mindscape”,”Her” en
ook ”Doctor Who”) heeft al veel op zijn palmares staan, maar wordt hier
herleidt tot een kamerplant die nauwelijks in beeld komt.
Een weinig overtuigende verhaallijn, niet al te denderende
acteerprestaties en een totaal ontbreken van spanning. Dan blijft er
niet veel meer over om de meubelen te redden. En het feit dat dit een
lowbudget film is, betekent ook dat de SE’s niet indrukwekkend zullen
zijn. Toegegeven, London ziet er nog futuristisch uit met de op de
achtergrond digitaal toegevoegde gebouwen en vliegende zeppelins. Maar
het moment dat hij Times Square opholt, ziet alles er echter doorsnee en
hedendaags uit (Zelfs een screenshot laat zien dat “We’re the Millers”
nog gegeerd was in de toekomst). Naderhand bekeken was het concept niet
slecht bedacht, alleen rammelde het script te veel en waren de soms
lachwekkende situaties een beetje te talrijk. Je moest er zelfs niet
echt lang op wachten. Al aan het begin was er iets niet juist bij die
achtervolging. De jonge Alex en Ryan hebben een voorsprong van niks, en
toch zijn ze de waarschijnlijk goed getrainde ontvoerders te vlug af.
Met een olympische inspanning wisten ze een aardige voorsprong te nemen.
De Oost-Europese pooier en zijn kompanen waren ook niet de snuggerste
(clichématig). En ondanks de hoogtechnologische snufjes die voorhanden
waren, konden ze toch niet voorkomen dat zonnevlammen de satellieten
stoorden. Uiteindelijk begon ik me af te vragen of de titel van de film
niet op de film zelf sloeg. Misschien was het gewoon een afwijking op de
regel “It’s so bad, it becomes good”.
Post a Comment