Godzilla (2014)
Korte Inhoud
In 1999 werd de kerncentrale Janjira op mysterieuze wijze vernietigd met veel slachtoffers tot gevolg waaronder supervisor Joe Brody's collega en vrouw, Sandra. Jaren later moet Joe's zoon, Ford, een US Navy explosieven expert, naar Japan om zijn vader, die nog steeds obsessief op zoek is naar de waarheid te helpen. Daarbij ontdekken ze de oorzaak van de ramp. Ze zijn dan ook getuige van het ontwaken van een vreselijke bedreiging voor de hele mensheid.
Genre : Actie/SF
Land : VS
Cast :
Aaron Taylor-Johnson : Ford Brody
Bryan Cranston : Joe Brody
Elizabeth Olsen : Elle Brody
Regisseur : Gareth Edwards
Mijn mening
“Nature has an order. A power to restore balance. I believe he is that power.”
Dit was nu eens een film waar ik echt naar uitkeek. Het kon niet
anders dan een mega-film worden die zonder problemen de versie van 1998
zou overstijgen. “Godzilla” uit 1998 was voor mij een beetje een
tegenvaller met een bordkartonnen monster, vreselijk humorloze
vertolkingen en een “Jurassic Park”-achtig einde. Met de huidige
technologie moet het toch mogelijk zijn om van deze nieuwe “Godzilla”
een grandioos spektakel te maken op visueel gebied. Wat een vreselijke
ontgoocheling werd het dan toch uiteindelijk.
Het eerste dat door mijn hoofd flitste was dat ze evengoed de titel “Little bit of Godzilla” hadden kunnen gebruiken. Het monster der monsters is hooguit 15 minuten volwaardig te zien. Ik heb hier en daar al argumenten van Godzilla-hardcore-liefhebbers gelezen dat men trouw gebleven is aan de originele Godzilla films en dat dit bijdraagt tot de opbouw van spanning. Ik hoop dat ze dit niet gaan veralgemeniseren en dat toekomstige films ook gebruik maken van deze techniek. Stel je voor : de nieuwe Tarzan waarbij je anderhalf uur ligt te turen naar de lotgevallen van Cheetah en Tarzan uiteindelijk de laatste 10 minuten komt opdraven om de boel te redden. Of "Spiderman" die de laatste 10 minuten de slechterik, die al de hele film amok maakt in een Amerikaanse grootstad, komt opruimen. Stel je “Jaws” voor ! Na anderhalf uur zijn vin door het zeewater te zien snijden, verschijnt hij tenslotte op het einde, om dan opgeblazen te worden. Spannend ? Het is eerder een “Sinterklaas”-spanning zoals de kinderen dat ervaren. Voor hun is het ook wachten tot die imaginaire figuur eindelijk terug in het land verschijnt.
Maar mijn grootste frustratie was dat de hele film zich afspeelt in
omstandigheden die niet bevorderlijk zijn voor het algemeen zicht. Ik
veronderstel dat de prehistorische monstertjes niet al te best tegen het
zonlicht kunnen (Waarschijnlijk schrik dat ze weeral gaan uitsterven)
en daarom altijd in actie treden als de zon ondergaat. En liefst nog als
de regen met bakken uit de lucht valt (Was in de film van 1998 ook al
een fenomeen). De hele film is gehuld in mist, stof en rook. Het is soms
echt moeilijk om iets te onderscheiden. De enige heldere momenten zijn
er wanneer het over menselijke interacties gaat. En daar heb ik dan wel
een positief eindoordeel over. Het menselijke aspect vind ik in deze
film wel van een aanvaardbaar niveau, waaruit dan blijkt dat hier eerder
de nadruk op ligt dan op de met elkaar vechtende ondingen.
Ik vond zowel Bryan Cranston (Joe Brody) als Aaron Taylor-Johnson (Ford
Brody) schitterend acteren. Joe is de wanhopige ingenieur die in het
verleden zijn vrouw verloor bij een kernramp in de kerncentrale van
Janjira. Na raadselachtige seismische activiteiten stortte de
kerncentrale volledig in. 15 Jaar later is Joe nog steeds op zoek naar
de oorzaak van deze catastrofe. Zijn zoon Ford daarentegen heeft dit
alles achter zich gelaten,leeft in San Francisco en is explosieve
deskundige in het Amerikaanse leger. Zijn relatie met zijn vader staat
op een laag pitje. Het vader-zoon verhaal met het gekende wederzijds
wantrouwen en verwijten, was voor eens niet zo echt klef en
overgedramatiseerd, maar toont op een overtuigende manier de ontplooiing
van een hechte terugkerende vriendschap waarbij steun en vertrouwen
centraal staat. Ook Ken Watanabe (Dr. Ishiro Serizawa) vond ik wel juist
gekozen voor de rol als expert op het gebied van deze prehistorische
monsters. David Strathairn had dan weer de ondankbare taak om de rol van
gezagvoerend Admiraal te spelen. Ze zijn altijd aanwezig in zo’n films :
de betweterige militair die ongeacht de aanbevelingen van de
deskundigen toch altijd zijn zin doet, tot alles mis begint te lopen en
hij dan met de staart tussen de benen terugkruipt voor hulp.
De vertolkingen waren dus niet zo slecht. Het actiegedeelte was ook ruim voldoende aanwezig. En de speciale effecten zagen er bij momenten wel echt schitterend uit (mits ze zichtbaar waren door de rook en wolken). Het belangrijkste wat ontbrak was “spanning” (dus geen “Sinterklaas”-spanning). En wat was er teveel ? Onzinnige acties en handelingen. Waarom schoot Joe zijn automatisch geweer niet leeg op het zachte gedeelte van de MUTO ? Ik zou het toch doen. Tot tweemaal toe was er een onwaarschijnlijke hereniging in een onoverzienbare menigte. En het fragment in de immense bunker waar kernafval werd opgeslagen, sloeg echt alles ! Inderdaad, niemand had die enorme krater die achter die metalen deur zat gezien ….
Voor de bioscoopbezoeker die een film verwacht waar een bende
monsters elkaar de hersenen inslaan met heldere beelden en zenuwslopende
spanning, zal het echt een tegenvaller zijn. De Godzilla fans, die het
“uitgesteld verschijnen” als spanningsopbouw zien, gaan er dan weer van
genieten. Ik zit er een beetje tussenin en ben dus zwaar ontgoocheld.
Deze nieuwe versie heeft niet gedaan wat ik ervan verwachtte, namelijk
de versie van 1998 ver achter zich laten. Uiteindelijk is het bijna
hetzelfde.
Gelukkig dat Godzilla niet zo haatdragend is na al die kernbommen die hij op zijn donder heeft gekregen in het verleden. Hij verliet San Francisco als een olifant in een porseleinenwinkel en was zo vriendelijk om niet nog meer in puin te leggen. Respect !
In 1999 werd de kerncentrale Janjira op mysterieuze wijze vernietigd met veel slachtoffers tot gevolg waaronder supervisor Joe Brody's collega en vrouw, Sandra. Jaren later moet Joe's zoon, Ford, een US Navy explosieven expert, naar Japan om zijn vader, die nog steeds obsessief op zoek is naar de waarheid te helpen. Daarbij ontdekken ze de oorzaak van de ramp. Ze zijn dan ook getuige van het ontwaken van een vreselijke bedreiging voor de hele mensheid.
Genre : Actie/SF
Land : VS
Cast :
Aaron Taylor-Johnson : Ford Brody
Bryan Cranston : Joe Brody
Elizabeth Olsen : Elle Brody
Regisseur : Gareth Edwards
Mijn mening
“Nature has an order. A power to restore balance. I believe he is that power.”
Het eerste dat door mijn hoofd flitste was dat ze evengoed de titel “Little bit of Godzilla” hadden kunnen gebruiken. Het monster der monsters is hooguit 15 minuten volwaardig te zien. Ik heb hier en daar al argumenten van Godzilla-hardcore-liefhebbers gelezen dat men trouw gebleven is aan de originele Godzilla films en dat dit bijdraagt tot de opbouw van spanning. Ik hoop dat ze dit niet gaan veralgemeniseren en dat toekomstige films ook gebruik maken van deze techniek. Stel je voor : de nieuwe Tarzan waarbij je anderhalf uur ligt te turen naar de lotgevallen van Cheetah en Tarzan uiteindelijk de laatste 10 minuten komt opdraven om de boel te redden. Of "Spiderman" die de laatste 10 minuten de slechterik, die al de hele film amok maakt in een Amerikaanse grootstad, komt opruimen. Stel je “Jaws” voor ! Na anderhalf uur zijn vin door het zeewater te zien snijden, verschijnt hij tenslotte op het einde, om dan opgeblazen te worden. Spannend ? Het is eerder een “Sinterklaas”-spanning zoals de kinderen dat ervaren. Voor hun is het ook wachten tot die imaginaire figuur eindelijk terug in het land verschijnt.
Toegegeven “Godzilla” is een filmicoon met een enorm rijke
voorgeschiedenis waar ik eigenlijk te weinig over weet. Ik wist niet dat
dit al de 30ste officiële film is. Zelf heb ik alleen de versie van
1998 gezien en een iets oudere versie van “King Kong Vs. Godzilla”. Toch
verbazingwekkend hoe populair deze creatie is geworden. Godzilla
bestaat al sinds 1954. Een uit de oceaan afkomstig schepsel, dat door
radioactieve stralingen zijn monsterlijke afmetingen verkreeg. Het werd
een daverend succes en de “Showa”,”Heisei” en “Millenium”-series werden
tussen 1954 en 2004 aan de lopende band geproduceerd door Toho. De twee
Amerikaanse versies werden beide gemaakt onder toeziend oog van Toho
zodanig dat de regels van een Godzilla-film werden nageleefd nl. een
deel van de film moet zich afspelen in Japan, Godzilla dood geen mensen
en sterft niet.
Godzilla had echter wel eens op dieet mogen gaan voor het zich in deze
film vertoonde. Wat ziet hij er vadsig en dik uit. Toegegeven, hij ziet
er stukken beter uit dan de versie waarbij een persoon in een latex
pakje Godzilla speelde. Maar zo te zien heeft het iconische monster zich
wel echt tegoed gedaan aan vetrijke walvissen sinds zijn laatste
optreden. Misschien is dat de reden dat hij maar een schamele 15 minuten
in beeld komt. Last van zwaarlijvigheid misschien. Dat is dan ook de
eerste frustratie. De povere screenplay die Godzilla krijgt. En dat voor
de sterspeler waar de film zelfs naar vernoemd is. En als hij dan ook
nog eens in beeld komt, krijgt hij niet eens de volledige aandacht en
staan er ook twee andere prehistorische giganten in de schijnwerper. En
daar komt ergernis nummer twee aan. Wat zien die er vreselijk slecht
uit. Het leken eerder twee metalen gedrochten. Maar het geluid dat ze
voortbrengen is serieus angstaanjagend en tot de verbeelding sprekend.
Dit zou wel eens een persoonlijke inbreng kunnen zijn van Gareth Edwards
die ook in “Monsters” (zover ik me nog kan herinneren) een uniek geluid
gaf aan de toen aantredende monsters.
De vertolkingen waren dus niet zo slecht. Het actiegedeelte was ook ruim voldoende aanwezig. En de speciale effecten zagen er bij momenten wel echt schitterend uit (mits ze zichtbaar waren door de rook en wolken). Het belangrijkste wat ontbrak was “spanning” (dus geen “Sinterklaas”-spanning). En wat was er teveel ? Onzinnige acties en handelingen. Waarom schoot Joe zijn automatisch geweer niet leeg op het zachte gedeelte van de MUTO ? Ik zou het toch doen. Tot tweemaal toe was er een onwaarschijnlijke hereniging in een onoverzienbare menigte. En het fragment in de immense bunker waar kernafval werd opgeslagen, sloeg echt alles ! Inderdaad, niemand had die enorme krater die achter die metalen deur zat gezien ….
Gelukkig dat Godzilla niet zo haatdragend is na al die kernbommen die hij op zijn donder heeft gekregen in het verleden. Hij verliet San Francisco als een olifant in een porseleinenwinkel en was zo vriendelijk om niet nog meer in puin te leggen. Respect !
Post a Comment