Atomic Blonde (2017)
1989, Berlijn. Vlak voor de val van de Berlijnse muur wordt een MI6-agent dood aangetroffen. Op zak had hij waardevolle informatie: een lijst met alle namen en details van Amerikaanse, Engelse, Russische en Franse spionnen. De lijst is echter verdwenen. Lorraine Broughton, een doorgewinterde spionne zonder banden met Berlijn, wordt er door de MI6 opuit gestuurd om de lijst te vinden en zowel haarzelf als de wereldwijde geheime diensten te beschermen.
Genre : Actie/Thriller
Land : Duitsland/Zweden/VS
Land : Duitsland/Zweden/VS
Cast :
Charlize Theron : Lorraine Broughton
James McAvoy : David Percival
John Goodman : Emmett Kurzfeld
Charlize Theron : Lorraine Broughton
James McAvoy : David Percival
John Goodman : Emmett Kurzfeld
Regisseur :
David Leitch
David Leitch
“You know those movies where the picture just starts to slow down...
and melt?
Then catch fire?
Well... that's Berlin.”
Wat was het overheersende gevoel na het bekijken van “Atomic blonde”? Bij mij was dit voornamelijk een gevoel van verwarring en een grote mate van opwinding. Verwarring vanwege het ingewikkeld verhaal met een veelvoud aan ontwikkelingen en spionagetoestanden. Om eerlijk te zijn heb ik dit altijd met zulke films. Ik ben dan ook niet een echt grote fan van spionagefilms. Zelfs niet van de meesterspion James Bond zelve, ook al zijn daar de verhaallijnen nogal rechtlijnig en simplistisch in mijn ogen. Bij “Atomic Blonde” wist ik op een bepaald moment helemaal niet meer hoe het in elkaar zat, welke rol de meeste hoofdpersonages nu speelden en wat nu eigenlijk het voor ogen zijnde hoofddoel was. Het enige dat ik me nog voor de geest kon halen zijn de snoeiharde gevechts-scènes en de appetijtelijk uitziende curves van Charlize Terron. Moesten alle vrouwelijke spionnen in een film dezelfde garderobe gebruiken als Terron, dan was ik op de slag een fervente aanhanger van dit genre. Niks zo opwindend als een blonde furie met sensuele knielaarzen en jarretelles die haar mannelijke tegenstanders een stevige trap in het klokkenspel verkoopt.
and melt?
Then catch fire?
Well... that's Berlin.”
Wat was het overheersende gevoel na het bekijken van “Atomic blonde”? Bij mij was dit voornamelijk een gevoel van verwarring en een grote mate van opwinding. Verwarring vanwege het ingewikkeld verhaal met een veelvoud aan ontwikkelingen en spionagetoestanden. Om eerlijk te zijn heb ik dit altijd met zulke films. Ik ben dan ook niet een echt grote fan van spionagefilms. Zelfs niet van de meesterspion James Bond zelve, ook al zijn daar de verhaallijnen nogal rechtlijnig en simplistisch in mijn ogen. Bij “Atomic Blonde” wist ik op een bepaald moment helemaal niet meer hoe het in elkaar zat, welke rol de meeste hoofdpersonages nu speelden en wat nu eigenlijk het voor ogen zijnde hoofddoel was. Het enige dat ik me nog voor de geest kon halen zijn de snoeiharde gevechts-scènes en de appetijtelijk uitziende curves van Charlize Terron. Moesten alle vrouwelijke spionnen in een film dezelfde garderobe gebruiken als Terron, dan was ik op de slag een fervente aanhanger van dit genre. Niks zo opwindend als een blonde furie met sensuele knielaarzen en jarretelles die haar mannelijke tegenstanders een stevige trap in het klokkenspel verkoopt.
Maar waar ik het meest enthousiast over was, is wel de soundtrack die
hier gebruikt werd. Misschien dat dit voor velen storend overkwam, maar
persoonlijk vond ik dit toch wel een aangename aanvulling. Tja,
misschien ligt het wel aan het feit dat ik een verstokte jaren 80 muziek
aanhanger ben. En dan spreek ik niet over boysbands of disco-achtige
muziek, maar wel het underground en alternatieve soort muziek. Spijtig
genoeg moesten ze wel het meest irritante nummer kiezen uit het hele
Neue Deutsche Welle repertoire. Toen in de tijd wenste ik al dat Nena
met haar 99 luchtballonnen richting horizon zou verdwijnen. Beter was
het om hier “Stunde des Glücks” van fehlfarben of “Schlachtet!”
van Grauzone op te nemen in de playlist. Maar buiten dit zwakkere
moment was ik toch wel aangenaam verrast om achtereenvolgens “Cities in dust” van Siouxsie & the Banshees, “Cat People” van David Bowie en “I ran”
van A flock of seagulls te horen. Qua sfeer zorgde deze omlijsting
zeker voor een positief gevoel. Achteraf gezien zal ik me deze playlist
eerder herinneren dan de film zelf.
Alles draait rond een ultrageheime lijst van spionnen (verborgen in een
polshorloge) die op dat moment in de Sovjet-Unie actief bezig zijn met
.. euh … spioneren veronderstel ik. De gehele film speelt zich af in het
Berlijn uit de jaren 80 waar het ultieme symbool van de koude oorlog
nog steeds overeind stond, namelijk “De Muur”. In de schaduw van dit
grauwe decorstuk speelt zich deze spionage af. In deze naoorlogs
uitziende stad tracht Lorraine Broughton (Charlize Theron) met
medewerking van de collega-spion met een eigen agenda David Percival
(James McAvoy) deze lijst terug in handen te krijgen. Dat er ook andere
kapers op de kust liggen, merkt ze algauw. Het gehele verhaal wordt in
flashback-modus getoond. Het relaas wordt uit de doeken gedaan door
Lorraine tijdens een verhoor door Eric Gray (Toby Jones), één of andere
superieur bij MI6, en Emmett Kurzfeld (John Goodman) van de C.I.A. Wat
volgt is dus keiharde actie bij momenten. Spijtig genoeg zijn die
indrukwekkende,actierijke scenes geen garantie om er een gedenkwaardige
film van te maken.
Post a Comment