Gremlin (2017)
Een man ontvangt op een dag een mysterieus doosje. Hij opent het doosje en laat daarmee een kwaadaardig wezen vrij. Het wezen zal al zijn familieleden afslachten, tenzij de man het doosje doorgeeft aan een geliefde. Hij kan het wezen niet uitschakelen en het doosje niet vernietigen. Het is nu aan de man een oplossing te vinden.
Genre : Horror
Land : VS
Land : VS
Cast :
Adam Hampton : Adam Thatcher
Kristy K. Boone : Julia Thatcher
Katie Burgess : Anna Thatcher
Adam Hampton : Adam Thatcher
Kristy K. Boone : Julia Thatcher
Katie Burgess : Anna Thatcher
Regisseur :
Ryan Bellgardt
Ryan Bellgardt
“What do you think happens to us when we die?
I don't know.
I guess it's a lot like it is before you're born.”
Allereerst een waarschuwing voor diegenen die ervan uitgaan dat dit een voortzetting is van de meesterlijke film “Gremlins” uit 1984. Geloof me vrij, deze film heeft hier helemaal niets mee te maken. In de verste verte niet. Niet op vlak van entertainment. Niet op vlak van inhoud. En zeker niet op vlak van acteren. Als er iets was dat me echt op de zenuwen werkte bij het bekijken van deze B-categorie horror, dan was het wel het vreselijk acteerwerk. Niet alleen was het zielloos. Maar het kwam zo amateuristisch en geforceerd over. Er is zelfs geen sprankeltje humor aanwezig. Geen kwaadaardige Gremlins die een orgie houden in een lokale pub. Of een bejaarde dame die met haar stoeltjeslift gelanceerd wordt. Of zou het kunnen dat ze de debiele conversaties zagen als humoristisch? Ik vrees het niet.
I don't know.
I guess it's a lot like it is before you're born.”
Allereerst een waarschuwing voor diegenen die ervan uitgaan dat dit een voortzetting is van de meesterlijke film “Gremlins” uit 1984. Geloof me vrij, deze film heeft hier helemaal niets mee te maken. In de verste verte niet. Niet op vlak van entertainment. Niet op vlak van inhoud. En zeker niet op vlak van acteren. Als er iets was dat me echt op de zenuwen werkte bij het bekijken van deze B-categorie horror, dan was het wel het vreselijk acteerwerk. Niet alleen was het zielloos. Maar het kwam zo amateuristisch en geforceerd over. Er is zelfs geen sprankeltje humor aanwezig. Geen kwaadaardige Gremlins die een orgie houden in een lokale pub. Of een bejaarde dame die met haar stoeltjeslift gelanceerd wordt. Of zou het kunnen dat ze de debiele conversaties zagen als humoristisch? Ik vrees het niet.
Maar toch was het uitgangspunt en basisidee redelijk inventief en
origineel te noemen. Een metaalachtige kubus met een klok-achtige
afbeelding vol astrologische tekeningen waarin iets gehuisvest is waar
je liever niet mee geconfronteerd wordt. En er is maar één gouden regel
die ervoor zorgt dat je van het kleinood verlost raakt. Je moet het
gewoonweg doorgeven aan iemand anders waar je zielsveel van houdt. Daar
sta je dan voor een dilemma. Een vergiftigd geschenk voor iemand die je
enorm graag ziet. En dat is wat ene zekere James uiteindelijk doet,
nadat zijn huisgezin waarschijnlijk al kennis gemaakt heeft met het
bloeddorstige wezen. Hij schenkt het aan zijn moeder. Wist hij veel dat
er nog meerdere personen aanwezig zijn in het ouderlijke huis. En voor
je het weet begint het kleine wezentje toe te slaan en stapelen de
lijken zich langzaamaan op. Uiteindelijk is het Adam Thatcher (Adam
Hampton) die opgescheept zit met de duivelse doos.
Het meest positieve in deze indie-horror is de vormgeving van het
duiveltje met een onvermoeibaar killer-instinct uit de doos. Ondanks het
feit dat het budget beduidend lager ligt dan de meeste films waar
computer gegenereerde wezens in opduiken, zijn de makers er wonderwel in
geslaagd om een verrekt realistisch schepsel te creëren. Maar net als
in “Big Ass Spider”
is het buitenproportioneel gevormd exemplaar van veel mindere
kwaliteit. Het lijkt wel een nep, plastiek figuurtje dat via stop-motion
tot leven komt. Vergelijkbaar met de reusachtige insekten uit SF-films
van de jaren 70. Ook inhoudelijk gingen de makers creatief te werk. Zo
is het niet zo evident voor de familie Thatcher om de kubus kwijt te
raken. Als ze denken dat ze van de ellende verlost zijn door het zomaar
aan iemand willekeurig door te geven (een beetje zoals het probleem werd
opgelost in “It follows”),
dan komen ze ook bedrogen uit. Blijkbaar kan het mysterieuze wezentje
op een bepaalde manier aanvoelen dat je niet echt houdt van de nieuwe
eigenaar. Dat het onding telkens weer opduikt, ongeacht wat Adam ook
probeert, was te verwachten. En om eerlijk te zijn was het hoogst
irritant na de zoveelste poging.
PS. Deze hilarische recensie las ik op Letterboxd en vat het eigenlijk een klein beetje samen : My roommate and I decided to watch a movie tonight. I asked her if she wanted to watch The Dark Tower, 'cause I hadn't seen it yet. She said "No, I've already seen it and it's the worst movie of the year". So we watched this instead. Once it was over, her only comment was "We should have watched The Dark Tower..."
Post a Comment