T-34 (2018)

 English HereKorte Inhoud 
1941. Tweede luitenant Ivushkin is net afgestudeerd aan de Academie en wordt naar het front gestuurd. Daar moet hij een zelfmoordmissie beantwoorden - met een T-34-tank en een kleine bemanning moet hij voorkomen dat een dozijn nieuwe Duitse Wehrmacht-tanks een nabijgelegen dorp aanvalt. Wonderlijk genoeg slaagt hij erin, maar wordt helaas toch gevangen genomen. 1944: Ivushkin is gedurende drie jaar gevangen in een Duits concentratiekamp. De Wehrmacht wil zijn elitetankleiders trainen met behulp van gevangen Sovjet T-34-tank. Ivushkin krijgt het eerste commando aangeboden, samen met zijn oude bemanning. Hij is het daarmee eens, maar alleen omdat hij een gewaagde en goed geplande ontsnapping plant.

Genre : Oorlog
Land : Rusland

Cast 
Alexander Petrov : Nikolay Ivushkin
Irina Starshenbaum : Anya Yartseva
Vinzenz Kiefer : Klaus Jäger


Regisseur 
Aleksey Sidorov

Mijn mening

I'll give you another chance.
You choose and prepare a Russian tank crew.
On a designated day at the shooting range,
you show your science, to my cadets.
You won't have ammunition. Just your skill.
If you die ... you die as a soldier on the battlefield.

Ik vond dat het wel eens tijd was voor zo’n realistische WWII oorlogsfilm. Zo eentje waar heldenmoed en overlevingsdrang centraal staan. En waar je als het ware het kruit riekt en de ontreddering ervaart, alsof je er middenin zit. Niet zo’n film waar experimentele creaturen (zoals in “Overlord”) of Nazi-Zombies in verschijnen. En ik moet toegeven dat ik na het zien van de trailer van “T-34” (ja ja, ik weet wel dat ik altijd beweer dat ik ze mijd) wel enorm benieuwd was naar deze film. De trailer zag er fenomenaal uit. En ik wou toch wel eens weten of de gehele film doorspekt was met zo’n spectaculaire beelden. Of was de trailer weeral een samenraapsel van de betere gedeeltes van deze film? Geloof me. De film is van begin tot einde weergaloos boeiend en houd je gekluisterd aan je beeldscherm.


Ik heb niet echt veel ervaring met films van Russische makelij. Om eerlijk te zijn is mijn kennis over Rusland ook alleen maar beperkt tot de clichés die over dit land bekend zijn. Maar ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast was. De film had niet zo’n oubollig en wollig uitzicht maar zag er hoogkwalitatief uit met uitermate perfect beeldmateriaal en degelijk acteerwerk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze film rasechte Hollywood-blockbuster allure heeft.


Waar het allemaal om gaat is de T-34. Een Sovjet tank die massaal werd ingezet tegen de invasie door Duitsland in de voormalige Sovjetrepubliek. Deze middelgrote tank die voorzien werd met een verdikte bepantsering was in eerste instantie niet opgewassen tegen de beter gefabriceerde Duitse pantsers. Ze hadden echter één voordeel : de grote rupsbanden zorgden ervoor dat ze tactisch heel mobiel waren en de beruchte modderpoelen in de winterperiode geen probleem vormden, terwijl de Duitse pantserbrigades hier in vast kwamen te zitten. De film is dus een eerbetoon aan deze legendarische tank die meehielp Nazi-Duitsland te verslaan.


Hou je van actierijke oorlogsfilms en wil je wel eens zien hoe meedogenloos en wreed een tankslag kan zijn, dan moet je deze film zeker en vast eens bekijken (maar ik ben ervan overtuigd dat er nog andere schitterende films bestaan die dit onderwerp tackelen). De confrontaties tussen Duitse tankbrigades en de Russische luitenant Nikolay Ivushkin (Alexander Petrov) en zijn bemanning, zijn ultra-realistisch en indrukwekkend. De close-up beelden in de T-34 met zijn beperkte beweegruimte zijn adembenemend en hebben een claustrofobisch effect. Je voelt bij wijze van spreken de zenuwen zelf door je lijf gieren. Net zoals de bemanning hoogstwaarschijnlijk die beseffen dat ze elk moment een fatale voltreffer kunnen verwachten. Je kan het angstzweet bijna ruiken. En het zijn de beelden die wel een enorme indruk nalaten. De slow-motion beelden van de allesvernietigende granaten die zich doorheen staal en beton vreten, zien er verrekt goed uit. Het heeft allemaal wel een enorm hoog PC-game gehalte en misschien werd deze techniek van in beeld brengen iets te vaak gebruikt. Maar het was entertainment van het hoogste niveau.


Maar het waren niet alleen de tankslagen die indruk maakten. Het gedeelte over het krijgsgevangenschap van Nikolay in een Duits concentratiekamp, was ook excellent te noemen. Alleen al de scène waar de trein, volgestouwd met “Prisoners of War”, aankomt in het kamp terwijl het stortregent, vond ik indrukwekkend. De wanhoop, moedeloosheid en uitzichtloosheid werden vervat in dat ene beeld langs die trein waar lijken uit de wagons vallen, het moment dat de schuifdeuren opengaan. Het is hier dat Nikolay uitgepikt wordt door kampcommandant Klaus Jäger (Vinzenz Kiefer) om een buitgemaakte T-34 op te knappen en gevechtsklaar te maken samen met een door Nikolay uitgekozen bemanning. De opzet is dat deze Russische tank ingezet wordt als schietschijf tijdens tankoefeningen van de Duitsers. Wat Klaus Jäger niet weet, is dat ze tijdens het wegruimen van de omgekomen voormalige bemanning, de Russen ook nog munitie vinden. En dat is dan de impuls voor Nikolay om tijdens zo’n oefening het hazenpad te kiezen en een poging te wagen om Tsjechisch Slowakije te bereiken.

In mijn jeugdjaren speelde ik dolgraag het gezelschapspel “Tankslag”. “T-34” deed me hier telkens aan terugdenken. Alleen was het verloop aan het spelbord wat vreedzamer. “T-34” is bikkelhard en laat zien hoe heroïsme het onmogelijke mogelijk maakt. En tussen al dat oorlogsgeweld door is er nog zelfs tijd voor wat romantiek tussen Nikolay en de Russische vertaalster Anya (Irina Starshenbaum) die dankzij haar privileges in het concentratiekamp voor Nikolay en zijn kornuiten van onschatbare waarde is. Ik bleef me alleen één ding afvragen. Wat impact had zo’n schampschot van een granaat op de bemanning in die tank? Is het de luchtdruk? Of is het de decibels die ontstaan? Want ik kan me voorstellen dat het toch een hels lawaai moet zijn. Alsof je in een bronzen klok zit waar men met een zware moker op inslaat. Een futiele vraag over een voor de rest excellente en impressionante Russische film.





Het Verdict 7/10
Links : IMDB, Moviemeter

T-34 (2018) on IMDb

Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.