The Mule (2018)
Earl Stone is een eenzame man op leeftijd en werkzaam als bloemist. Financieel gaat het hem niet voor de wind waardoor hij zich genoodzaakt ziet de boeken dicht te doen. Dan krijgt hij een voorstel om geld te verdienen als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel. Hierdoor komt hij in het vizier van onder meer de DEA-agent Colin Bates.
Genre : Misdaad/Drama
Land : VS
Cast
Regisseur
Family's the most important thing.
Work's fine, if it's in second position.
But first position should be family.
Als “The old man & the Gun” het pièce de résistance is van Robert Redford, dan zal “The Mule” toch wel het orgelpunt zijn in Clint Eastwood zijn carrière. Deze legendarische acteur ziet er schrikbarend oud uit. Ik had op bepaalde momenten zelfs medelijden met hem. De manier waarop hij behandeld werd strookt niet met het beeld dat je van hem hebt uit andere films. Ik hoopte dat hij als oudgediende een paar handige vechtbewegingen zou tevoorschijn toveren om de arrogante kartelleden de mond te snoeren. Vergeet het. Clint Eastwood bleef in zijn rol als onderdanige en weerloze bejaarde die braafjes uitvoerde wat hem gezegd werd. Maar je mag gerust zijn, Mr. Eastwood is en blijft een briljant en respectabel acteur. Er is geen lofbetuiging te groot als het over zijn acteertalent gaat. En deze krasse bijna 90-jarige man mag voor mijn part nog ettelijke jaren de stoel van regisseur onder zijn verweerd achterwerk schuiven, want als regisseur slaagt hij er ook in om wel eens een pareltjes af te leveren (zoals “Trouble with the Curve”, “Sully” en “American Sniper”).
Natuurlijk is de drugssmokkel het hoofdonderwerp van deze film. Een
verhaal gebaseerd op ware feiten waarbij de 87-jarige Leo Sharp
getrappeerd werd bij het smokkelen van 90 kilo cocaïne. En ook toont
deze film hoe meedogenloos drugskartels wel zijn. Maar het is vooral ook
een film over spijt, wroeging en de verwoede pogingen om verloren
gegane familiebanden terug te helen. Misschien voelde het op een bepaald
moment wel kitscherig en melig aan, maar dat werd dan weer ruimschoots
goedgemaakt door de subtiele humor die tussen de dialogen doorsijpelde
(lesbische motorbendes en een Mexicaanse gezaghebbend figuur vergelijken
met de “Fuhrer”). Misschien wat gewaagd op bepaalde momenten, maar ik
kon er alleen maar goedkeurende grinnikgeluiden bij maken. “The Mule”
is zeker niet de beste film van Eastwood en het slot is een beetje te
abrupt, maar toch was het een waar genoegen om filmicoon Clint Eastwood
nog een keer aan het werk te zien.
Post a Comment