Godzilla (2014)

In 1999 werd de kerncentrale Janjira op mysterieuze wijze vernietigd met veel slachtoffers tot gevolg waaronder supervisor Joe Brody's collega en vrouw, Sandra. Jaren later moet Joe's zoon, Ford, een US Navy explosieven expert, naar Japan om zijn vader, die nog steeds obsessief op zoek is naar de waarheid te helpen. Daarbij ontdekken ze de oorzaak van de ramp. Ze zijn dan ook getuige van het ontwaken van een vreselijke bedreiging voor de hele mensheid.
Genre : Actie/SF
Land : VS
Cast :
Aaron Taylor-Johnson : Ford Brody
Bryan Cranston : Joe Brody
Elizabeth Olsen : Elle Brody
Regisseur : Gareth Edwards

“Nature has an order. A power to restore balance. I believe he is that power.”
Het eerste dat door mijn hoofd flitste was dat ze evengoed de titel “Little bit of Godzilla” hadden kunnen gebruiken. Het monster der monsters is hooguit 15 minuten volwaardig te zien. Ik heb hier en daar al argumenten van Godzilla-hardcore-liefhebbers gelezen dat men trouw gebleven is aan de originele Godzilla films en dat dit bijdraagt tot de opbouw van spanning. Ik hoop dat ze dit niet gaan veralgemeniseren en dat toekomstige films ook gebruik maken van deze techniek. Stel je voor : de nieuwe Tarzan waarbij je anderhalf uur ligt te turen naar de lotgevallen van Cheetah en Tarzan uiteindelijk de laatste 10 minuten komt opdraven om de boel te redden. Of "Spiderman" die de laatste 10 minuten de slechterik, die al de hele film amok maakt in een Amerikaanse grootstad, komt opruimen. Stel je “Jaws” voor ! Na anderhalf uur zijn vin door het zeewater te zien snijden, verschijnt hij tenslotte op het einde, om dan opgeblazen te worden. Spannend ? Het is eerder een “Sinterklaas”-spanning zoals de kinderen dat ervaren. Voor hun is het ook wachten tot die imaginaire figuur eindelijk terug in het land verschijnt.
Toegegeven “Godzilla” is een filmicoon met een enorm rijke
voorgeschiedenis waar ik eigenlijk te weinig over weet. Ik wist niet dat
dit al de 30ste officiële film is. Zelf heb ik alleen de versie van
1998 gezien en een iets oudere versie van “King Kong Vs. Godzilla”. Toch
verbazingwekkend hoe populair deze creatie is geworden. Godzilla
bestaat al sinds 1954. Een uit de oceaan afkomstig schepsel, dat door
radioactieve stralingen zijn monsterlijke afmetingen verkreeg. Het werd
een daverend succes en de “Showa”,”Heisei” en “Millenium”-series werden
tussen 1954 en 2004 aan de lopende band geproduceerd door Toho. De twee
Amerikaanse versies werden beide gemaakt onder toeziend oog van Toho
zodanig dat de regels van een Godzilla-film werden nageleefd nl. een
deel van de film moet zich afspelen in Japan, Godzilla dood geen mensen
en sterft niet.
Godzilla had echter wel eens op dieet mogen gaan voor het zich in deze
film vertoonde. Wat ziet hij er vadsig en dik uit. Toegegeven, hij ziet
er stukken beter uit dan de versie waarbij een persoon in een latex
pakje Godzilla speelde. Maar zo te zien heeft het iconische monster zich
wel echt tegoed gedaan aan vetrijke walvissen sinds zijn laatste
optreden. Misschien is dat de reden dat hij maar een schamele 15 minuten
in beeld komt. Last van zwaarlijvigheid misschien. Dat is dan ook de
eerste frustratie. De povere screenplay die Godzilla krijgt. En dat voor
de sterspeler waar de film zelfs naar vernoemd is. En als hij dan ook
nog eens in beeld komt, krijgt hij niet eens de volledige aandacht en
staan er ook twee andere prehistorische giganten in de schijnwerper. En
daar komt ergernis nummer twee aan. Wat zien die er vreselijk slecht
uit. Het leken eerder twee metalen gedrochten. Maar het geluid dat ze
voortbrengen is serieus angstaanjagend en tot de verbeelding sprekend.
Dit zou wel eens een persoonlijke inbreng kunnen zijn van Gareth Edwards
die ook in “Monsters” (zover ik me nog kan herinneren) een uniek geluid
gaf aan de toen aantredende monsters.
De vertolkingen waren dus niet zo slecht. Het actiegedeelte was ook ruim voldoende aanwezig. En de speciale effecten zagen er bij momenten wel echt schitterend uit (mits ze zichtbaar waren door de rook en wolken). Het belangrijkste wat ontbrak was “spanning” (dus geen “Sinterklaas”-spanning). En wat was er teveel ? Onzinnige acties en handelingen. Waarom schoot Joe zijn automatisch geweer niet leeg op het zachte gedeelte van de MUTO ? Ik zou het toch doen. Tot tweemaal toe was er een onwaarschijnlijke hereniging in een onoverzienbare menigte. En het fragment in de immense bunker waar kernafval werd opgeslagen, sloeg echt alles ! Inderdaad, niemand had die enorme krater die achter die metalen deur zat gezien ….
Gelukkig dat Godzilla niet zo haatdragend is na al die kernbommen die hij op zijn donder heeft gekregen in het verleden. Hij verliet San Francisco als een olifant in een porseleinenwinkel en was zo vriendelijk om niet nog meer in puin te leggen. Respect !
Post a Comment