Jonathan is een jonge man met een vreemde aandoening die alleen zijn
broer begrijpt. Iedere dag volgt hij een vast patroon waarbij hij
tijdens zijn ontbijt een video bekijkt waarin hem verteld wordt hoe de
rest van zijn dag eruit ziet. Wanneer hij begint te verlangen naar een
ander leven wordt de unieke band met zijn broer getest. Genre : Drama/SF Land : VS Cast Ansel Elgort : Jonathan / John
Suki Waterhouse : Elena
Patricia Clarkson : Dr. Mina Nariman
Regisseur Bill Oliver
Mijn mening
Wow.
You've given each other the perfect male fantasy.
Sex without emotional attachment.
Fascinerend. Dat is de beste omschrijving voor deze film. “Jonathan”
is geen gemakkelijke film en blinkt uit in eentonigheid. Maar geef deze
niet zo actierijke op één locatie afspelende film een kans en misschien
ontdek je dan hoe weergaloos, briljant deze film wel is. Het
uitgangspunt is eigenlijk doodsimpel. Diegene die het concept van
samenwonen al heeft meegemaakt, weet dat dit meestal alleen een kans
van slagen heeft indien er juiste afspraken worden gemaakt en nageleefd.
Dit om ervoor te zorgen dat je elkaar niet onnodig op stang jaagt, wat
misschien kan leiden tot een breuk. In geval van Jonathan (Ansel “Baby Driver”
Elgort) ligt dit nog ietsje gevoeliger en gecompliceerder. Want de
persoon waarmee hij samenwoont is zijn tweelingbroer John die hetzelfde
lichaam deelt met Jonathan. Aha, dit is zoiets als “Split”? Neen,
niet helemaal. Het is minder intens en laat op een realistische manier
zien wat een gespleten persoonlijkheid is. Dus geen angstaanjagende
persoonlijkheidsveranderingen of “Dr. Jekyll and Mr. Hyde” toestanden.
Allereerst wil ik het uitstekende acteerwerk van Ansel Elgort even
bewieroken. Ook al besef ik dat het niet zo evident is, lijkt het wel
een fluitje van een cent te zijn voor Elgort om de twee totaal
verschillende persoonlijkheden op te voeren. Jonathan is de meer
gedisciplineerde tweelingbroer. Een gemillimeterde haarstijl en keurige
klederdracht maken duidelijk dat hij zich aan de regels houdt. Dat wil
dus zeggen dat hij zijn deel van de dag dat hem toegekend is optimaal
indeelt. Zijn werk op een voornaam architectenbureau voert hij perfect
uit. De maaltijden en huishoudelijke taken worden netjes uitgevoerd. En
zijn dagelijkse rapportering op video voert hij plichtsbewust uit
voordat hij op een exact tijdstip zijn bed inkruipt om plaats te ruimen
voor de andere tweelingbroer John.
John is dan weer de onverschilligheid zelve. Een ontspannen uitziende
sloddervos die niet strikt volgens de opgelegde regels wil leven. Een
nachtraaf die zich al te graag in het nachtleven stort om andere mensen
te ontmoeten en vrouwelijk schoon te versieren. Iemand wiens
videoboodschappen niet al te zakelijk klinken maar een enorm “je mon
fou” gevoel uitstraalt. John is de rebellerende persoonlijkheid die van
het leven geniet. Totdat Jonathan onraad begint te ruiken (een constant
gevoel van vermoeidheid) en een privédetective inhuurt (een korte cameo
van Matt “Walking Out”
Bomer) waarna hij tot de ontdekking komt dat John zich niet echt aan de
afspraken houdt. Hij verzwijgt bepaalde ontwikkelingen en breekt de
voornaamste regel: geen vriendinnen. Seks is geen probleem maar een
emotionele band hebben is uit den boze.
“Jonathan” toont het interacteren tussen twee goede vrienden.
Jaloezie en het beschermen van zijn eigen territorium zorgt voor
complicaties en leidt tot een strijd tussen twee personen. In Jonathan’s
geval gaat het over een innerlijke strijd. Iets wat iedereen wel eens
meemaakt bij zichzelf. Alleen is dit voor Jonathan niet zo
vanzelfsprekend en is lijfelijk contact onmogelijk. Wat ze krijgen is
een met de camera vastgelegde woordenstrijd. Of doodeenvoudig het
afwezig zijn van enig teken van leven, zodanig dat één van de
persoonlijkheden hulpeloos en onwetend achterblijft. De enige toeverlaat
die Jonathan heeft, is Dr. Mina Nariman (Patricia “October Gale”
Clarkson). Zij ving Jonathan jong zijnde op en zorgde voor de structuur
in hun leven. Zij ontdekte wat er scheelde (Single
body,multi-consciousness) en scheidde hun leven met behulp van een soort
timer.
“Jonathan” is een interessante en fascinerende indie-SF.
Waarschijnlijk komt het nogal saai over daar het grotendeels plaatsvindt
op één en dezelfde locatie. En een ruim gedeelte van het beeldmateriaal
bestaat uit video-opnames. Maar om eerlijk te zijn bleef ik geboeid
kijken en was ik wel nieuwsgierig hoe deze unieke tweestrijd zou
aflopen. Er was echter één bepaald iets waar ik mijn hoofd over brak.
Als de ingreep die Dr. Nariman uitvoerde toen Jonathan 9 jaar was,
schijnbaar probleemloos verliep, waarom dan dit niet toepassen op alle
persoonlijkheden? Had men zo deze unieke en gecompliceerde situatie niet
kunnen vermijden? Of was Jonathan gewoonweg weer het zoveelste
proefkonijn? Maar behalve deze bemerking vond ik het een top-film. Zeker
aan te raden voor filmliefhebbers die houden van een gewiekste
psychologische thriller met SF-elementen in verwerkt.
Post a Comment