Just Jim (2015)
Korte Inhoud :
Jim is een jongen van zestien jaar uit Wales. Een echte loner, die een beetje vreemd is. Zijn kameraad Michael heeft hem verlaten voor coole vrienden. Jim zijn gemoedstoestand wordt er niet beter op als zijn hond sterft. Maar dan komt de oudere en interessante Dean naast hem wonen. Een Amerikaan. Zijn hele leven verandert.
Genre : Komedie/Drama
Land : UK
Cast :
Craig Roberts : Jim
Emile Hirsch : Dean
Mark Lewis Jones : Donald
Regisseur : Craig Roberts
“Do
you believe in God?
No.
I think if he exists, he needs to give me a break.
Maybe you just need to man up a bit, instead of being a little bitch.”
No.
I think if he exists, he needs to give me a break.
Maybe you just need to man up a bit, instead of being a little bitch.”
Dit lijkt allemaal te veranderen, de dag dat de buurjongen Dean (Emile
Hirsch) zijn intrek neemt in de aanpalende woning. Een Amerikaanse James
Dean kloon die al snel het vertrouwen van Jim weet te winnen. Dean
tracht het zelfvertrouwen van Jim op te krikken en geeft hem goede raad
hoe zijn leven terug op de rails te krijgen en het heft in handen te
nemen. Naarmate het zelfvertrouwen van Jim groeit, begint het gedrag van
Dean bizarre en agressieve vormen aan te nemen. De manier waarop hij
zich opdringt aan Jim’s ouders (en dan vooral de kokette moeder) is niet
bepaald koosjer te noemen. De rebel in Dean neemt het op tegen Jim, die
zich langzaamaan begint af te vragen of deze Amerikaanse beschermengel
wel betrouwbaar is.
Het eerste verassende feit over deze film is dat de 24 jarige Craig deze
film geregisseerd en geschreven heeft. Een niet te onderschatten
prestatie voor een nog zo jonge persoon. Niettegenstaande dat er enkele
zwakkere elementen zijn in deze film waarover je je zou kunnen ergeren,
is het uiteindelijke resultaat niet onaardig. Wat me vooral opviel was
de schitterende beeldfragmenten en stilistisch overkomende
cameraopstellingen. Als je verschillende snapshots zou maken van de
fragmentarisch opgezette situaties, zou je zo’n een tentoonstelling
kunnen organiseren over surrealistische, experimentele fotografie. Dat
is dan ook tegelijkertijd een opmerking die velen zullen maken. De
gehele film lijkt wel soms een samensmelting van meerdere film
experimenten, waardoor het soms wel verwarrende en ingewikkeld overkomt.
Ben je echter een David Lynch liefhebber (en in mindere mate kan je
hier ook Refn aan toevoegen) dan zal je dit zeker kunnen appreciëren.
Het intrigerende voor mij was de boodschap met een dubbele bodem die het
verhaal volgens mij inhield. Is Dean een reëel persoon of is het een
fantasiebeeld die Jim heeft opgeroepen in zijn psychisch getormenteerde
persoonlijkheid? Achteraf bekeken lijkt de hele film wel ingenomen door
individuen met een psychische aandoening. De geschifte ex-militair
(veronderstel ik toch) die Jim steeds tegenkomt bij het uitlaten van de
hond (“Yeah, copy that, Clive”). Een op zijn minst bizar reagerende zaalbewaakster in de lokale bioscoop (een typische “Twin Peaks”
figuur). De psychotische Dean. De wereldvreemde en apathische ouders
van Jim. En tenslotte de sceptisch, in zichzelf gekeerde Jim. Is Dean
een metaforische verschijning die het rebelse in Jim portretteert en
waartegen zijn ware, gezapige en meer gemoedelijke persoonlijkheid ten
strijde trekt op het einde? Of is Jim louter en alleen een
buitenstaander die tracht een plekje te veroveren in de maatschappij? De
soms wel hallucinante en verwarrende beelden (zoals die onderwater
momenten) hielpen niet echt om een eindconclusie te trekken.
Post a Comment