Intruders (2015)
Korte Inhoud
Anna Rook leeft geïsoleerd van elk menselijk contact en dat is precies wat ze wil. Ze lijdt aan een verlammende angststoornis en heeft zich verschanst in een oud Victoriaans huis aan de rand van de stad. De mensen in Anna's leven kunnen op twee vingers geteld worden: haar terminaal zieke geliefde Conrad en de charismatische Dan. Totdat er een drietal criminelen haar huis binnenvallen ...
Genre : Horror/Thriller
Land : VS
Cast :
Beth Riesgraf : Anna
Rory Culkin : Dan Cooper
Martin Starr : Perry Cuttner
Regisseur : Adam Schindler
Alternatieve titel : Shut in
“What the hell?
You're not supposed to be here.
Explain it to me.
Why aren’t you at your brother’s funeral?”
“Intruders” verrast enerzijds en ontgoocheld anderzijds. Beth Riesgraf is verbluffend goed als de getormenteerde Anna. Een vrouw met een duister verleden en lijdend aan een ernstige vorm van agorafobia. Na het overlijden van haar vader, blijft ze achter met een aanzienlijke som geld en haar doodzieke broer Conrad (Timothy T. McKinney), die al vroeg in de film sterft. Het enige contact met de buitenwereld dat Anna heeft, is met de boodschappenjongen Dan Cooper (Rory Culkin) die op een geestige manier de dagelijkse maaltijden aanprijst. Haar fobie is zo sterk dat Anna zelfs niet in staat is om naar de begrafenis van haar broer te gaan. Als dan drie ongure types opdagen in haar huis om het vermeende fortuin afhandig te maken, is dit het begin van een schijnbaar spannende home-invasion die echter een plotse wending neemt en waarvan dan het niveau gestaag daalt. Het leek allemaal veelbelovend bij aanvang.
Home-invasion films zijn er in overvloed en kunnen zich alleen onderscheiden door een briljante en originele wending erin te verwerken. De laatste jaren werden we al verblijd met creaties zoals “The Purge”, “You're next” en “The aggression scale”. Maar niemand vergeet legendarische films zoals “Cape Fear” en “Home Alone”. Telkens werd er een unieke insteek in deze films verwerkt waardoor ze afweken van het tot vervelens toe gebruikte concept. “Intruders” probeert dit ook, slaagt daar initieel in maar eindigt tenslotte in mineur.
Nochtans was het eerste deel veelbelovend. Riesgraf speelt een degelijke rol. Overtuigend, emotioneel en schrikbarend sadistisch uiteindelijk. Perfect gecast om gestalte te geven aan een onvoorspelbaar vrouwelijk personage die zich ontpopt als belager, nadat ze de impressie gaf een hulpeloos en ten dode opgeschreven slachtoffer te zijn. De overgang is plots en verrassend. Zo verrassend dat de drie mannelijke belagers zelf niet direct beseffen wat hun overkomt. De film kiest een volledige andere richting en het home-invasion thema gaat over in een sadistische, folterfilm met een zich transformerend huis in de hoofdrol. Alhoewel het niet zo bloederig en zenuwslopend is als pakweg “Saw”, zijn er toch enkele momenten waarbij je de enerverende spanning intens kan voelen en waarbij bloederige taferelen niet geschuwd worden.
Spijtig genoeg zijn er enkele elementen die niet bepaald in het voordeel spelen voor deze film. Zo zijn er de drie onbenullen die dachten een grote slag te slaan. Uiteraard worden ze weeral geportretteerd als de steeds weerkerende archetypes. De leider en bedenker van dit plan is J.P. Henson (Jack Kesy) die zijn best doet om alles in juiste banen te leiden. Zijn broertje Vance (Joshua “Last Shift” Mikel) is het softere type die zo snel mogelijk het hazenpad wil kiezen. En Perry (Martin Starr) is het minst controleerbare lid van de bende die liefst van al een hamer in Anna’s hoofd wil planten. Het moment dat ze beseffen dat Anna niet zo onschuldig is en dat het huis een enorme muizenval is waar zij in vast zitten, is nog aannemelijk en zelfs bij momenten enorm spannend. Maar de eindconclusie, de hele uitleg over de ware toedracht en de oorsprong van de hele opzet, vond ik een beetje vergezocht en teleurstellend. “Intruders” is zonder twijfel voor het overgrote deel uitstekend, alleen hadden ze wat inventiever mogen zijn wat betreft de ontknoping.
You're not supposed to be here.
Explain it to me.
Why aren’t you at your brother’s funeral?”
“Intruders” verrast enerzijds en ontgoocheld anderzijds. Beth Riesgraf is verbluffend goed als de getormenteerde Anna. Een vrouw met een duister verleden en lijdend aan een ernstige vorm van agorafobia. Na het overlijden van haar vader, blijft ze achter met een aanzienlijke som geld en haar doodzieke broer Conrad (Timothy T. McKinney), die al vroeg in de film sterft. Het enige contact met de buitenwereld dat Anna heeft, is met de boodschappenjongen Dan Cooper (Rory Culkin) die op een geestige manier de dagelijkse maaltijden aanprijst. Haar fobie is zo sterk dat Anna zelfs niet in staat is om naar de begrafenis van haar broer te gaan. Als dan drie ongure types opdagen in haar huis om het vermeende fortuin afhandig te maken, is dit het begin van een schijnbaar spannende home-invasion die echter een plotse wending neemt en waarvan dan het niveau gestaag daalt. Het leek allemaal veelbelovend bij aanvang.
Home-invasion films zijn er in overvloed en kunnen zich alleen onderscheiden door een briljante en originele wending erin te verwerken. De laatste jaren werden we al verblijd met creaties zoals “The Purge”, “You're next” en “The aggression scale”. Maar niemand vergeet legendarische films zoals “Cape Fear” en “Home Alone”. Telkens werd er een unieke insteek in deze films verwerkt waardoor ze afweken van het tot vervelens toe gebruikte concept. “Intruders” probeert dit ook, slaagt daar initieel in maar eindigt tenslotte in mineur.
Nochtans was het eerste deel veelbelovend. Riesgraf speelt een degelijke rol. Overtuigend, emotioneel en schrikbarend sadistisch uiteindelijk. Perfect gecast om gestalte te geven aan een onvoorspelbaar vrouwelijk personage die zich ontpopt als belager, nadat ze de impressie gaf een hulpeloos en ten dode opgeschreven slachtoffer te zijn. De overgang is plots en verrassend. Zo verrassend dat de drie mannelijke belagers zelf niet direct beseffen wat hun overkomt. De film kiest een volledige andere richting en het home-invasion thema gaat over in een sadistische, folterfilm met een zich transformerend huis in de hoofdrol. Alhoewel het niet zo bloederig en zenuwslopend is als pakweg “Saw”, zijn er toch enkele momenten waarbij je de enerverende spanning intens kan voelen en waarbij bloederige taferelen niet geschuwd worden.
Spijtig genoeg zijn er enkele elementen die niet bepaald in het voordeel spelen voor deze film. Zo zijn er de drie onbenullen die dachten een grote slag te slaan. Uiteraard worden ze weeral geportretteerd als de steeds weerkerende archetypes. De leider en bedenker van dit plan is J.P. Henson (Jack Kesy) die zijn best doet om alles in juiste banen te leiden. Zijn broertje Vance (Joshua “Last Shift” Mikel) is het softere type die zo snel mogelijk het hazenpad wil kiezen. En Perry (Martin Starr) is het minst controleerbare lid van de bende die liefst van al een hamer in Anna’s hoofd wil planten. Het moment dat ze beseffen dat Anna niet zo onschuldig is en dat het huis een enorme muizenval is waar zij in vast zitten, is nog aannemelijk en zelfs bij momenten enorm spannend. Maar de eindconclusie, de hele uitleg over de ware toedracht en de oorsprong van de hele opzet, vond ik een beetje vergezocht en teleurstellend. “Intruders” is zonder twijfel voor het overgrote deel uitstekend, alleen hadden ze wat inventiever mogen zijn wat betreft de ontknoping.
Post a Comment