Lights out (2016)
Korte Inhoud
Rebecca dacht dat ze haar jeugdangsten achter zich zou laten wanneer ze op zichzelf zou gaan wonen. In haar jeugd was ze nooit echt zeker van wat wel en wat niet werkelijkheid was wanneer het licht uitging. Haar broertje ervaart inmiddels dezelfde onverklaarbare en angstaanjagende gebeurtenissen die zij ooit meegemaakt heeft. Een angstaanjagende entiteit die een mysterieuze link heeft met hun moeder, Sophie, is opnieuw aanwezig.
Genre : Horror
Land : VS
Cast :
Teresa Palmer : Rebecca
“You should let me stay at your place, just for a night.
Good luck with that one, buddy.”
In het vinyl-tijdperk (Inderdaad, die periode heb ik ook nog meegemaakt)
kon je een extended versie van een single aanschaffen. De zogenaamde
maxi-single. Soms werd je verrast door een uitgebreidere versie van die
single, waar op een artistieke wijze hier en daar niet zo onaardige
variaties aan werden toegevoegd. In de meeste gevallen was het gewoon
een ellendig langgerekte versie met onnodige herhalingen en vervelend
lange intro’s en outro’s. Het uiteindelijke gevoel wat je eraan
overhield, was een lichte ontgoocheling en een plots besef dat de
muziekindustrie op een gewiekste manier je geldbuidel lichter hadden
gemaakt. Een maxi-single garandeerde dus niet dat een subliem klinkend
muziekdeuntje nog indrukwekkender klonk. Datzelfde gevoel heb ik over “Lights out”.
De kortfilm die ooit eens op You Tube viraal ging, haalde een enorm
hoog niveau qua originaliteit en entertainment. De uiteindelijk film die
hieruit voortvloeide, is dus niet meer dan een uitgerekte versie
waarbij hetzelfde steeds maar weer wordt herhaald. Een entiteit dat
zichtbaar wordt als het licht uitgaat. En geloof me, het aantal niet
functionerende lichten en het aantal voorvallen waarbij het licht ineens
niet meer functioneert, is irritant veel.
Zoals al eerder vermeld is het bij momenten toch wel echt retespannend
en jaagt de film je de stuipen op het lijf. Het verhaal in zijn geheel
is een beetje een tegenvaller en vergezocht. Zoals ik ergens las op het
internet : “The script can basically be summed up as The Babadook but dumb”.
Over de vertolkingen valt niet te klagen. De drie hoofdpersonen leveren
een schitterende prestatie. Spijtig genoeg valt men ,ondanks het
originele basisconcept, terug op clichématige hulpmiddelen (zoals een
zich in de kelder bevindend archief waar alle antwoorden op prangende
vragen teruggevonden worden) en mist deze langspeelfilm de finesse van
de kortfilm. Echt vernieuwend is het niet. Maar het is wel entertainend
te noemen.
Rebecca dacht dat ze haar jeugdangsten achter zich zou laten wanneer ze op zichzelf zou gaan wonen. In haar jeugd was ze nooit echt zeker van wat wel en wat niet werkelijkheid was wanneer het licht uitging. Haar broertje ervaart inmiddels dezelfde onverklaarbare en angstaanjagende gebeurtenissen die zij ooit meegemaakt heeft. Een angstaanjagende entiteit die een mysterieuze link heeft met hun moeder, Sophie, is opnieuw aanwezig.
Genre : Horror
Land : VS
Cast :
Teresa Palmer : Rebecca
Gabriel Bateman : Martin
Maria Bello : Sophie
Regisseur : David Sandberg
Maria Bello : Sophie
Regisseur : David Sandberg
“You should let me stay at your place, just for a night.
Good luck with that one, buddy.”
Dat een mens zich niet op zijn gemak voelt in het donker is een
oerinstinct. Dat kinderen en zelfs volwassenen angst hebben in het
donker is een vorm van zelfbescherming. Bescherming tegen het onbekende
en tegen het nemen van risico’s. En dat onbehagelijke gevoel wordt in “Lights out”
optimaal benut. En het feit dat het dreigende gevaar telkens weer kan
geëlimineerd worden door gebruik te maken van een lichtbron, is een
uniek gegeven dat voor een interessante invalshoek kan zorgen. Spijtig
genoeg wordt hier het mysterie en de herkomst van het wezen al vroeg uit
de doeken gedaan. Weg verrassing en spanning. Het enige dat overblijft
in deze doorsnee horror zijn het acteren en de jump scares. En gelukkig
vallen deze reuze mee. De meeste horrors komen op dit vlak wel eens
tekort. Ze trachten je angst aan te jagen door enge of vreselijke
toestanden te tonen. “Lights out” tracht je angst in te boezemen door gebruik te maken van hetgeen je niet kan zien.
Van een lange aanloop is hier al geen sprake. Het duurt niet echt lang
of we zijn al getuige hoe een eng uitziend wezen dat in het duisternis
ronddwaalt, voor het eerste slachtoffer zorgt. Voor hartpatiënten kan
die eerste confrontatie al voldoende zijn om ernstige hartstoornissen te
krijgen. En geloof me, zulke schrikmomenten gaan zich nog meermaals
voordoen. Ook het in het duister levend wezen ziet er redelijk creepy
uit en deed me meermaals denken aan het fenomeen dat te bewonderen was
in “Mama”.
De volgende slachtoffers van dienst zijn de jonge Martin (Gabriel
Bateman), die nog altijd inwoont bij zijn psychisch labiele moeder
Sophie (Maria Bello), en zijn oudere zus Rebecca (Teresa Palmer) die
blijkbaar zelf te maken kreeg met het fenomeen in het verleden en daarom
het huis uittrok. Op één of andere manier is er een connectie tussen de
entiteit en Rebecca. Een soort gematerialiseerde waangedachte die zich
voedt met de depressiviteit en waanideeën van de gestoorde moeder. Dat
is dan ook de reden waarom het zich zo agressief opstelt tegenover
bedreigingen die die relatie zouden kunnen verstoren. Zo denk ik toch
dat het de hele historie in elkaar zit.
Post a Comment