The other side of the Door (2016)
Korte Inhoud
Een moeder worstelt met haar gevoelens voor haar dochter en man wanneer ze de dood van haar zoon moet zien te verwerken. Door middel van een ritueel, waarbij de deur tussen de wereld van de doden en van de levenden opengaat, probeert ze afscheid te nemen van haar zoon. Al snel blijkt dat ze alles op alles moet zetten om haar gezin te beschermen tegen een kwade geest die ooit haar geliefde zoon was.
Genre : Horror
Land : India/VS
Cast :
Sarah Wayne Callies : Maria
Een moeder worstelt met haar gevoelens voor haar dochter en man wanneer ze de dood van haar zoon moet zien te verwerken. Door middel van een ritueel, waarbij de deur tussen de wereld van de doden en van de levenden opengaat, probeert ze afscheid te nemen van haar zoon. Al snel blijkt dat ze alles op alles moet zetten om haar gezin te beschermen tegen een kwade geest die ooit haar geliefde zoon was.
Genre : Horror
Land : India/VS
Cast :
Sarah Wayne Callies : Maria
Jeremy Sisto : Michael
Sofia Rosinsky : Lucy
Regisseur : Johannes Roberts
Sofia Rosinsky : Lucy
Regisseur : Johannes Roberts
Mijn mening
“What if I could bring your son back to you just one more time?
What if I could give you the chance to say your final goodbye?”
“The other side of the door” is niet echt een slechte film.
Beeldtechnisch ziet het er bij momenten echt wel super uit. Daarenboven
zorgden India als locatie en het voorgestelde oude ritueel voor een
uniek uitgangspunt. Maar uiteindelijk was het slechts een bijeenraapsel
van allerhande eerder gebruikte ideeën waardoor het allemaal achterhaald
aanvoelde. Dat zou niet zo’n immens probleem zijn indien er ook een
bepaalde spanning en engheid aanwezig zouden zijn. Spijtig genoeg
ontbrak dit ook, waardoor dit weeral een horror werd die nooit de
middelmatigheid overschreed.
“What if I could bring your son back to you just one more time?
What if I could give you the chance to say your final goodbye?”
Het verhaal deed me denken aan “Pet Semetary” waarin het verlies van een kind en het verlangen om het terug tot leven te brengen ook een voorname rol innam. In “The other Side of the door”
zijn het Michael (Jeremy Sisto) en Maria (Sarah Wayne Callies) die in
een impulsief moment beslissen om in Bombay te blijven en een gezin te
stichten. Jaren later zien we hoe ze zich gesetteld hebben in een
idyllisch uitziend huis ergens in het centrum van Bombay en dat hun
leven werd verrijkt met de aanwezigheid van hun dochtertje Lucy (Sofia
Rosinsky) en de typische familiehond Winston. Het is echter niet
helemaal rozengeur en maneschijn daar er zich in het verleden een
tragedie heeft voorgedaan waarbij het zoontje Oliver (Logan Creran) om
het leven kwam. Maria wordt echter dagelijks gekweld door
schuldgevoelens en verdriet. Gelukkig is er Piki (Suchitra Pillai) die
met een grandioos idee afkomt waarbij de as van het overleden kind, een
oude vervallen tempel en een avondje logeren aldaar soelaas zou kunnen
brengen voor Maria’s psychologisch zwaar probleem. Dat er weer een
gouden regel is die niet overtreden mag worden, is vanzelfsprekend. Dat
die dan zal overtreden worden is zo klaar als een klontje.
Wat we dan krijgen is een soort “The Conjuring”
made in India, waarbij allerhande voorwerpen zich ineens beginnen te
verschuiven, spookachtige verschijningen telkens weer in de achtergrond
verschijnen en niet te vergeten de zelf spelende piano (voor de
verandering). Dat het fenomeen eerst de vriendelijkheid zelf is, om dan
naderhand redelijk agressief te worden, is ook niets nieuws. En net
zoals in “Lights out” is de oplossing van het probleem weeral te
voorspelbaar. Gooi er nog enkele primitief beschilderde Indiase
folkloristische figuren bij, Aghori genaamd, die er nogal eigenaardige
rituelen op nahouden zodanig dat ze met het hiernamaals kunnen
communiceren, en het plaatje is compleet. Die Aghori zijn zo van die
creepy individuen die plotsklaps vanuit het niets ergens verschijnen en
een vervelend, bezwerend geluid voortbrengen. Maar niet zo eng als Myrtu
die zich ineens begint te bemoeien met heel de affaire. Een wezen uit
de onderwereld die er angstaanjagend uitzag. Maar volgens mij werd het
wel op het scherm gebracht met behulp van de “stop-motion” techniek (ook
een al verouderd special effect). Voor mij was dit gegeven wel het
meest positieve in de film.
Al bij al is het een ouderwets spookverhaal dat tot mijn opluchting zich
niet weeral afspeelt in een Amerikaans oud herenhuis, maar wel in het
duistere India waar het mystieke over het hiernamaals en primitieve
rituelen nog leeft onder de oudere bevolking. Het is dus overduidelijk
om als modernere, westerse mens niet te gaan experimenteren met zulke
rituelen. Niets wereldschokkends, maar ook niet bijster slecht. Verwacht
je wel aan enkele strategisch geplaatste schrikmomenten en een
doordacht einde.
Post a Comment